Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 06-kritik-övrigt
Läst 1975 ggr
Artylay
1

Mixade hästbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha lite konstruktiv kritik på dessa bilder :). De är helt olika, men skulle behöva uppdatera min portfolio med lite bilder, så vilka tycker ni om?

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
3

Nummer 2

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
3

3 :P

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
3

Collage :).

Mvh
Rebecca Frödén

Felliiis
0

Älskar bild 2 och 3!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

equestphoto
2

Fina bilder! :)

Men tvåan är lite väl redigerad. Jag tycker kontraster/färger är lite för starka, då ryttarens ansikte har fått en väldigt röd/orange färg :)

Artylay
1

#5 Tack så mycket! Jag tror dock att det kan ha att göra med datorskärmar. För mig är det inte så farligt ;). Jag skulle kunna dra ner färgen just på hennes ansikte, men det skulle kunna riskera att hon blir lite för blek och lite "faller ur bilden".

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
1

Lite tankar om samtliga bilder:

#0 Här gillar jag perspektivet och tanken, det hade kunnat bli riktigt bra. Bra ljus också. Tyvärr saknar jag skärpa. Bakgrunden har ett par överexponerade fält som stör ögat, men det stora problemet är absolut att fokus inte ser ut att ligga på ekipaget. Har du brusreducerat bilden?

#1 Fint fångat, tyvärr alldeles för färgstark för min del (nykalibrerad iMac). Även överexponerad. Lite sned, lutar åt höger, och synd att hästen inte ser så pigg ut. Jag skulle inte dra ner färgen enbart i hennes ansikte (som är på tok för färgstarkt) utan ta ner både exponering, kontrast och mättnad ett steg över hela bilden.

#2 Fint! Denna gillar jag. 

#3 Två enskilt fina bilder, gillar speciellt den till vänster, skarp och fin, hade dock önskat lite mer ljusinfall på ögat för lite mer liv i bilden. Tycker nog dock inte att dessa två passar ihop, ser inget samband förutom att båda är svartvita… Är de tagna vid samma tillfälle kanske du behöver en eller två bilder till i samma kollage för att knyta ihop känslan och "historien". Tycker dock rent generellt att skärpedjupet på den högra är för kort, för mycket gräs och för lite häst i bild så att säga.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Felliiis
0

Jag tycker att bilden till vänster i collaget hade varit finare som liggande :) Smaksak kanske, men annars var den väldigt fin!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

diesel92
0

0# Bra bild med färger MEN språnget är tagit i helt fel ögonblick, hästen blir tung och hängande. Ingen bild en ryttare vill visa upp.

1#: Ljuset är helt fel. Den är alldeles för bränd och färgerna är fel. Den ser helt enkelt ut som du gjort ett halvt försök till redigering bara för att men det har misslyckats totalt.

Så de två bilderna skulle jag inte ta upp

Artylay
1

Tack för er kritik! Jag anar att bild nummer 2 (#1) helt enkelt ser olika ut på olika datorer, något jag absolut får ha i åtanke och försöka fixa till. På min dator ser färgerna rätt så naturliga ut :). 

#7 Ja, tyvärr fick jag ta till rikligt med brusreducering eftersom maken till mörkt ridhus är att leta efter. Detta drar självklart ner på skärpan också.

#9 Jag förstår din tanke med bild nummer 1. Jag anser dock att en häst "över hindret" helt enkelt är ett sätt att ta en hoppbild. Mina favoriter är "upp mot hindret" och "över hindret" eftersom "ner från hindret" inte känns lika effektfullt. Jag skulle också vilja att du utvecklar din kritik på bild nummer 2 (#1). Ljuset är förståeligt. Jag kände mig aningen tvungen till snett motljus eftersom bakgrunden på andra sidan inte var optimal. Men orden "för bränd och färgerna är fel" får du gärna beskriva lite mer :P.

Här kommer en till bild :)

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
0

Och en till :).

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
0

Putt

Mvh
Rebecca Frödén

mallsan
0

Hej, superfina bilder :D

10# Verkligen jättesnygg bild!

11# Bra bild men dock är bakgrunden något överexponerad, annars helt ok bild som man blir glad av att titta på! Känns även som om bilden är lite sne med jag vet inte…?

event-bilder
0

bara ett litet tips från sidlinjen vad gäller bilderna. du bör inte lägga ut en adress som du vad jag kan se för tillfället inte äger efter som jag med enkelhet just nu kan köpa den.

Nu är jag snäll och kommer inte köpa den utan ger dig bara ett tips innan någon annan kommer på att göra det. 

Vad jag kan se har du inget varumärkes skydd på det heller vilket gör att den som skyddar först får behålla namnet och du tvingas då att byta.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

FotoAlle
1

#10 - Om färgerna ser "ganska naturliga" ut på din dator så bör du nog kalibrera din skärm, för oavsett vilken skärm jag tittar på den bilden via, så ser den gräslig ut - tyvärr. Och det är flera som har påpekat det för dig.

Johanna.W
0

Gräslig är väl ändå att ta i, det finns bättre ordval…

Av bilderna så tycker jag att #2, #3 och #10 verkligen visar din väldigt fina stil bäst. :)

Av hoppbilderna så tycker jag att #11 är den bästa. Där är det minst störande föremål och ögonen faller direkt på ekipaget. Den är också väldigt effektfull med den mörkare himlen.
#0 Du har fångat bilden i rätt ögonblick tycker jag, ryttaren ser koncentrerad ut och hästen har ett fint uttryck. Dock stör bakgrunden lite.
#1 Färgerna är lite väl starka MEN den är inte gräslig utan jag tycker att hästen är i en bra position över hindret. Dock skulle jag ha lämnat lite mer luft framför hästen för att få känslan att de är på väg någonstans.

Lycka till med ditt portfolio! :)

Artylay
1

Det låter lite på dig som om jag sagt emot det faktum att färgerna är för starka. Jag vet vad kalibrera är. Saken är den att jag, då jag redigerade just den hoppbilden, såg på skärmen på min macdator som jag väldigt sällan använder. Jag har en extern skärm som jag använder och som vad jag vet har rätt färger. Så ja, nu när jag sitter vid den kan jag hålla med om att färgerna på den första hoppbilden är på tok för starka. Inte mer med det, det är bara att dra ner färgerna vilket tar max 2 min.

Nu tar jag inte illa upp eftersom jag håller med om att färgerna på bilden är på tok för starka. Men jag måste ändå tycka att du är väldigt hård i din kritik. "Gräslig" är ett väldigt starkt ordval och kan lätt knäcka någon som inte fotat länge. Och "Och det är flera som påpekat det för dig", får det att låta lite som om jag har sagt emot och nekat helt till att kritiken stämmer. Nej, det har jag inte gjort, jag håller med.

Som sagt var, kritiken på de översta bilderna har setts över och jag har fixat till bilderna. Här kommer därför lite nyare :)

Mvh
Rebecca Frödén

Artylay
0

Är förtjust i svart bakgrund :P

Mvh
Rebecca Frödén

Loviisaa
0

Hur ser orginalbilden ut till #18? :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

P4go
0

Jag kan inte avgöra om jag verkligen älskar #10 eller inte gillar den pga färgerna.
Men lutar åt älskar den.. 

Dom två senaste var helt underbara. Hur har du lyckats fota dom? :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

FotoAlle
0

#17 - Okej, gräslig var kanske ett dumt ordval, och jag tycker att själva bilden - inte redigeringen är bra. Men jag står för vad jag tycker, och färgerna sticker i ögonen på mig, hinderstödet är kraftigt utfrätt och det funkar helt enkelt inte. Jag är själv periodvis svag för överkolorerade bilder med mycket kontrast men det är en väldigt tunn linje mellan bra och för mycket.