Kritik- hoppning (m)
Idag åkte jag och min familj till en stor hästtävling i skövde, grevegården tror ja stället hette. Över 1000 startande med sina unghästar! När vi kom dit var det hoppning för 7åringarna tror ja. :) Så ja fotade lite där o även omhoppningen. Hann fota lite när 5-åringarna hoppade också innan vi åkte.
Det var en fin dag men vädret var lite jobbigt..;) Det skiftade melan molningt och jätte soligt så ja fick ändra inställningarna rätt ofta men otrolig bra träning. Även första gången jag fotar så höga klasser, har bara fotat ponnyhoppning annars…
Oroligt fint ställe! Dit ska ja åka igen. =)
Besök gärna min blogg!
Var tvungen och test fota åt helt andra vinklar än vad ja brukar så här är den som blev bäst.
Besök gärna min blogg!
Någon? :))
Besök gärna min blogg!
Tycker du lyckats rätt bra. Fina färger i bilderna. Man ser att du kämpat med ljuset (växlande sol är jättesvårt), men tycker du gjort det ganska bra.
Tänk på att ha bilderna raka, man vill oftast inte se sneda hinder/bommar utan framhäva ett balanserat intryck, dvs raka linjer. Samtliga bilder lutar mer eller mindre, så det är något du kan tänka på.
Jag tycker du har tryckt av liiiiite sent i alla förutom sista, där ligger hästen fint över hindret, men i de andra bilderna blir ekipagen lite "hängande". Såfort hästen släpper sina framben börjar den vara påväg neråt i språngkurvan, vilket gör att bilder där frambenen är hängande gör att ekipaget ofta ser lojt ut. Det blir ofta även osmickrande rent estetiskt för hästen, då den inte ser lika kraftfull och alert ut. Om du jämför frambenen på sista bilden och på alla de andra (främst #1) ser du skillnaden. Den sista tycker jag dock är jättefint fångad.
På alla bilder ser man tydligt att du gjort bakgrunden oskarpare, vilket för min del är ett stort no-no. Det ser nästan alltid slarvigt gjort ut och ger bara ett sämre intryck än vad en lite mer framträdande, rörig original bakgrund hade gjort. Detta drar ner helhetsintrycket rejält tyvärr.
En sista grej är kompositionerna. I #0 och #1 tycker jag det borde vara jämnt med luft runt hela ekipaget, inte övervägande luft åt höger eller vänster som det är nu, det ser obalanserat ut enligt mig. Folk säger ofta att man aldrig bör centrera sina motiv, men där håller jag inte med alls, på t.ex hoppbilder framifrån/snett framifrån ser jag absolut inga problem med att centrera ekipaget för att ge ett balanserat och trevligt intryck.
I #2 vill jag se mer av hindret istället för att ha så mycket luft ovanför ryttaren.
I #3 tycker jag inte det är något fel på kompositionen, fint fångat som sagt.
Grevagården är en jättetrevlig anläggning! Jobbade där under Ponny SM för ett par år sedan. Trevligt folk och härlig stämning :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Generellt i alla bilderna är det för lite luft, bommarna är snea och ekipaget är inte centrat riktigt. MEN du har lyckats med skärpan och färgerna. Ta bilden lite längre ifrån/utzoomat så ger det dig utrymme att räta upp och klippa till bilden!! Fortsätt jobba på :-)
Håller inte med dig Attlid ;-) Jag föredrar oskarp bakgrund. Men smaken är som baken ;D (Fast inte konstgjord oskärpa förstås)