Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 1054 ggr
IdaT
1

Medelkritik - löshoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr misslyckades jag lite med inställningarna i början, därav en något mörk bild.

F/3.2 - 1/320 - ISO 1250

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
2

F/2.8 - 1/320 - ISO 1250

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

IdaT
1

F/2.8 - 1/320 - ISO 1600

Ponny
0

De 2 första bilderna, hästen ser lite sned ut och ser väldigt liten ut för hindret. Blid nr 3, hästen ser sned ut där bak (tycker jag), och alla bilderna, hästarna ser inklippta ut

IdaT
0

Tack för din kritik! Men jag måste vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår den. Den första hästen är liten, ungefär 90 centimeter. Hur menar du att hästarna ser sneda ut? Inklippta kan jag garantera att dom inte är. Vad ger det intrycket?

Schnailgull
0

Hihi, ingen riktig kritik men ponnyn på den första bilden är ju bara för lik "mulle". Lite vit färg på den där och man skulle inte kunna se någon skillnad!

Anna
1

Tycker du har lyckats bra, det är inte alls lätt med hoppning i mörka ridhus!

Första är fint fångat med manen som flyger. För mörk. Anar även rörelseoskärpa vilket är trist. Kanske att fokusen hamnat lite fel också, ser ingen skärpa på huvudet. 

Andra gillar jag ljuset på! Intressant med ljus bakifrån men ändå inte motljus. Ridhusväggen reflekterar ljuset på ett snyggt sätt och lyfter fram hästen från bakgrunden. Även en väldigt ren och fin bagkrund för att vara inomhus! Skulle önska att hästen var en aning ljusare med lite färre skuggor. Även här ser fokus ut att ligga på bogpartiet och inte över hela hästen eller på huvudet.

Sista är jättesnyggt fångad i språnget, även fint uttryck från hästen och bra vinkel. Lite tråkigare bakgrund och mycket plattare ljus än tvåan tyvärr. Fokus ser dock ut att ligga bra här.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ponny
0

#4. Hindret ser för stort ut för att den hästen ska kunna hoppa det, och att hästen är skarp, och det är lite konstigt ljus är nog det som gör det. Och benen på hästarna, själva hsten är rak, medans benen liksom verkar vara vinklade > hitåt om du förstår?

IdaT
0

#6 Tack så mycket för din kritik! Jag ska se vid tillfälle om jag kan få till ljuset lite bättre åå bild nummer tre. #7 Då förstår jag hur du menar och kan konstatera att jag inte håller med. Det hindret hoppar ponnyn utan problem, han har vid senare tillfällen hoppat högre än så. Skickar med en bild på ett sådant tillfälle. Det är rätt naturligt ljus för att vara ett mörkt ridhus där största ljuskällan är fönster och inte lampor. Att han är skarp och resten suddigt beror på en stor bländare som skapar ett kort skärpdjup. Att han inte hoppar helt jämnt med benen beror på att han är unghäst och hoppar för andra gången i sitt liv.

MatildaSjöberg
0

Lite mer luft runt hästarna skulle förbättra bilderna. Men inga dåliga bilder! 😉