Kritik - ridhus
Ja, efter att ha suktat efter ett ljuskänsligt objektiv som passar plånboken så köpte jag mig ett nikon fast 50mm /f1,8.
Tog med mig detta till tävling som jag var iväg på med min häst (inte jag som tävlade honom denna gång) och mixtrade lite med de manuella inställningarna. Jag tyckte på displayen att bilderna blev lite för "varma" och ställde om och tänkte att nu blev det bra..
Men när jag öppnade i datorn så känner jag mig lite kluven. Såhär i efterhand så tror jag mig att jag hellre haft den röda tonen då jag tycker att den var riktigt trevlig (bilden).
Detta är eg första gången jag på riktigt fotar i ridhus och har inte sysslat med manuella inställningar så länge. Har precis börjat få lite grepp om hur de funkar (kan tilläggas).
Hade självklart öppet på full bländare (1,8) och sedan högt iso (800-1000 någonting, kommer inte ihåg) samt att jag justerade lite fram å tbx med slutartiden för att frysa bilderna och inte få rörelseoskärpa.
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Jag gillar den varma tonen, den gör sig bra med hästen. Om jag ska vara riktigt petig så hade jag nog valt att redigera bort den tvärgående svarta bjälken i bakgrunden då den stör mitt öga lite. Men annars gillade jag bilden.
#2 kände lite själv jag också att FAN ja skulle inte ha ändrat! de såg bättre ut i kameran på displayen med de kallare tonerna (d5000 =liten display) .. Så insåg inte mitt misstag (enl mig) om vitbalansen förens jag började kika på bilderna på datorn.
Försökt lagt till "varmt filter" på denna men det är ju långt ifrån som översta bilden
Fel vitbalans kan vara irriterande, men det är absolut inte omöjligt att korrigera. Med två knapptryck i Lightroom fick jag #1 att se ut såhär!
Enligt mig är det betydligt lättare att fixa en för kall vitbalans än en för varm, så #1 är inga problem. Däremot är det mycket svårare att få #0 att se bra ut, den är alldeles för varm nu tycker jag. Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre använda en vitbalans som är lite för kall, än en som är för gul.
Förövrigt gillar jag #1, snyggt ljus och ekipaget står ut bra från bakgrunden.
Med bländare 1.8 är det väldigt svårt att få både häst och ryttare skarpa, jag brukar föredra att gå upp till 2.8 eller 3.2 för att garantera att skärpedjupet täcker hela ekipaget. På #0 ser man att hästens huvud är oskarpt eftersom skärpedjupet inte räcker till. Men i de mörkaste ridhusen tvingas man ju ibland använda 1.8 tyvärr.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#4 Åhå! Tack för väldigt bra kritik! Har ju mkt att lära ännu nu när man väl börjat ta tag i de manuella inställningarna. Jo, jag hade ju lite problem med att få både häst och ryttare att bli skarpa. Men finns det inget extraknep så att man fortfarande kan använda full bländare men ändå få bra skärpa på både häst och ryttare? Ska nog försöka mixtra vidare i photoshop å se hur jag kan korrigera den kalla tonen på ett bra och enkelt sätt utan för mkt jox. Tack för väldigt bra konstruktiv kritik! :)
Jag verkligen diggar din redigering #4 Vad använder du för funktion? I photoshop har jag hittat något som heter photofilter.. men i och med den så blir ju hela bilden varmare, även fönstren får en gul nyans vilket jag kanske inte är ute efter
Finns tyvärr inget extraknep för att få F1.8 att räcka, skärpedjupet blir helt enkelt för kort för de flesta situationer där man vill ha hela ekipaget skarpt. Rakt från sidan kan det funka, men framifrån/snett framifrån räcker det inte till.
Jag redigerade #4 i Lightroom, först med 'automatisk toning' och sedan drog jag färgtempen ett steg åt det gulröda hållet. I Photoshop skulle jag jobba med Color balance (CTRL + B) för att uppnå likvärdigt resultat. :)
såg dock nu när jag klickade upp den på en bättre skärm att den blev att skifta i lila istället. Ska prova tipsen du gav mig!
För att neutralisera en felinställd vitbalans eller felaktig färgtemperatur är det viktigt att jobba med motsatta toner. I #8 går originalet mot blått och lila - för att neutralisera ska man alltså reglera åt det gröna och gula hållet (motsatsfärger till blått och lila). Därför gillar jag att använda just Color balance i Photoshop, för där hör färgerna ihop parvis (motsatta färger är på samma reglage), vilket gör det lätt att förstå i början.
Du ser ut att ha korrigerat åt det röda och lila hållet, istället för grönt och gult. Se bifogat exempel på hur skillnaden blir. När man väl fått en neutral och relativt korrekt färgbalans kan man fortsätta behandla bilden för att nå önskat resultat, om man t.ex vill ha bilden lite varm kan man då öka en aning åt det röda hållet, men det är alltid bäst att först få fram ett så neutralt resultat som möjligt innan man jobbar vidare - annars är det lätt att bli "blind" och dra för mycket åt något håll. :)
Via Color balance kan man även korrigera själva skuggornas och högdagrarnas temperatur. Välj Shadows eller Highlights längst ner i rutan och reglera på samma sätt som tidigare. I din bild i #8 har skuggorna en lite blå ton, som går att få bort genom att dra åt det gula hållet.