Objektiv på ebay?
Är det någon här som köpt objektiv via e-bay? Vågar man det tro?
Betydligt bättre priser än om man köper här i Sverige.
http://Mylifeandbrian.blogg.se
De objektiv som säljs på eBay är ofta s.k "refurbished", vilket betyder att de ägts av någon tidigare, gått sönder/lämnats tillbaka av någon anledning, och sedan testats och återställts/lagats av säljaren innan de säljs på nytt. Man kan säkert göra riktiga klipp och man läser på mycket, hittar rätt säljare och har lite tur.
Jag har aldrig köpt optik på eBay, dock en hel del andra grejer, bl.a fjärrutlösare och dylikt och det har alltid gått bra. Tänk på att ev. tullavgift tillkommer beroende på var det skickas ifrån och hur mycket paketet är värt.
eBay funkar ju även som typ Blocket eller Tradera här i Sverige, dvs privatpersoner säljer begagnade grejer. Vill man ha helt nya och oanvända (icke refurbished) saker får man se till att läsa beskrivningen ordentligt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har inte heller köpt just optik på ebay, men ett begagnat batterigrepp till min olympus handlade jag för snart två år sedan. Jag tog reda på vad tullen skulle gå på, vad den exakta frakten var och höll även koll på hur dollarn låg i värde. Sagt och gjort, det tog 18 dagar att få hem, men jag sparade väldigt mycket pengar på det 🙂
Jag vet inte riktigt om jag skulle lita på att optik som skickas så långväga är helt när det kommer fram, speciellt om man köper någon optik med mycket och stora glas i. Jag hade nog hellre hållit koll på hemmaplan först och främst, för att reklamera något som gått sönder då det kommer fram och som skickats så långt lär vara ett mindre h*vete.
Fotosidans begagnatmarknad är pålitlig, där har jag hittat två av mina fem objektiv.
Jag håller ofta koll på både tradera och blocket, men föredrar fotosidan.. varför vet jag inte :)