accreditering på ridklubbar
tänkte bara höra hur ni gör när ni åker ut till klubbar och fotografera.
Det är ju egentlige så att klubbar kan neka fotografer på plats om de vill då det inte är allmän plats.
Jag pratar alltid med den klubb jag skall till för att få tillstånd att fotografera och då blir allting mycket lättare upplever jag.
Men är nyfiken då det många gånger är många "fotografer" på plats som inte pratat med klubben och det blir liv när jag/vi får tillgång till ytor som inte de får och sånt.
så hur gör ni?
// Mathias Eriksson Event-bilder.se
Ska jag fotografera med syfte att sälja tar jag alltid kontakt med klubben/ansvarig innan, de allra flesta vill ju oftast samarbeta, så det förlorar man ingenting på. Jag sponsrar ofta vinnarna i klasserna mot att jag får reklam i ryttarmeddelandet och/eller speakern under dagen. Vissa klubbar vill även ha lite bilder till sin hemsida och liknande i utbyte, vilket är helt ok enligt mig.
Givetvis kan man inte förvänta sig att få tillgång till banan etc om man inte varit i kontakt med arrangörerna innan. Väljer man att åka dit utan att fråga/säga till först så kan man ju heller inte räkna med att få några privilegier bara för att man har kameran med sig.
Ibland åker jag och fotar bara för skojs skull, om det är någon rolig tävling i närheten men jag inte vill/kan jobba under hela dagen/helgen. Då sitter jag på läktaren eller står vid staketet, njuter av de fina hästarna och tar lite bilder bara till portfolion eller bloggen. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har nu när jag tagit upp mitt fotande igen, så har jag tagit kontakt med arrangören samt erbjudit dom bildsponsring som hederspriser. Har fått väldigt mkt positiv respons på detta :)
http://Mylifeandbrian.blogg.se