RAW/Jpeg vid tävling?
Fotograferar ni i Raw eller Jpeg när ni fotograferar tävlingar?
Fördelar nackdelar?
Jag är en sådan där människa som alltid fotograferar i Raw det skär lite i hjärtat att ställa om till jpeg. Märkte dock efter min första tävling att det tar x-antal timmar att omvandla bilderna.
Så hur gör ni och vilka fördelar nackdelar tycker ni att det är med Raw samt Jpeg?
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se
Om det tar timmar med raw så bör du jobba på ditt arbetsflöde. Jag står just nu Storvik Ovansjö rk och fotograferar och kör alltid i raw. 1500 bilder från gårdagen tar ca 1.5 timmar att gå igenom och göra helt klara för leverans i 3 olika format. Web, orginal och med tryck profiler. Sen beror det ju givetvis på hur van man är och hur man vill jobba. Efter som vi()) även kör live direkt uppladdning till webben så gör ju vi s0 mycket som möjligt i kameran.
// Mathias Eriksson Event-bilder.se
Jag kanske har missat någon smart teknik, men öppnar bild för bild. Varje bild tar 1-3min och nu senaste tävlingen var det 1000bilder.
Jag har både CS5 och PSE 8, men använder nästan bara CS5.
Jag gör sällan mycket i Photoshop utan mest korrigerar kontrast och duttar lite med Brightnes och lägger till lite extra skärpa.
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se
Cs5 var länge sesan men borde gå att göra script i det också. Lär du sig det kommer allt gå väldig mycket fortare. Samt att göra macron och batch hantera mycket iACR. (Kräver dock en del prestanda av datorn.)
#1 Då har vi missat varandra precis! Jag var där igår på morgonen (bor 7 min bort med bil). Fotade lite på framridningen igår åt en vän :) Hörde på ryktesväg att det var någon som skulle fota tävlingen i ridhuset och att min vän fått tillsägelse att inte "jaga bort" den personen.
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Kom ner och hälsa på. Vi var här hela dagen igår. Dock i ridhuset efter som vi skall följa tävlingarna. Idag hoppas jag hinna ut och ta lite miljö ocg framridning.
#5 tyvärr är jag i gävle och jobbar dygn. Annars hade jag hängt där hela dagen idag.
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Jag fotar alltid i jpeg på tävlingar numera.
Jag ser till att bilderna är bra redan i kameran och sedan sorterar jag och lägger på ett preset, anpassat för bilderna från den dagen, i lightroom.
Det tar såklart lite extra tid än om jag bara skulle sortera och lägga upp direkt, men jag vill vara säker på att kunderna får bra bilder som jag själv kan stå för.
Exempelbild fotograferad i jpg (högsta möjliga upplösning)
Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)
#7 snygg bild och det är ett bekvämt sätt att jobba men vad är maximal upplösning för dig ? och vad leverar du till kund.
Vad vill equipe ha för upplösning och i vilken färg rymd ?
#7 kom på att även vilken komprimeringsgrad har du och hur stort vågar du trycka upp det sen. JPG är en förstörande komprimering det är därför jag aldrig vågar köra ren jpg sen att jag gör färdigt raw snabbare än jag gör färdigt jog har väl kanske med erfarenheten att göra.
Jag fotograferar alltid i Raw och använder sedan Lightroom för att enkelt lägga redigering på alla bilder (samtidigt) och sparar sedan kopior i Jpeg med färdig vattenstämpel på, redo att läggas ut i arkiv. Det är ett enkelt sätt att arbeta och gör att du kan arbeta mer med de bilder kunden väljer att köpa. :)
Mvh
Rebecca Frödén
Alltid RAW, sen sitter jag x antal timmar och fixar de bilder jag vill behålla. Men är mer ute efter de perfekta bilderna än 1000 bilder på varje ekipage, så av 1000 bilder kanske 100 sparas 😊
Man kan ju fotografera i både råformat och jpg. Vid de första bilderna kan man även ställa in vilken bildstil man vill ha och i vilken storlek. Då har man råfilerna som backup och jpg-filerna färdiga att skicka.
12# Bra idé, men om man har rätt små minneskort och fotar mkt tar det mkt plats .:-)