Nikon D60
Hejsan! Jag ska låna min kompis Nikon D60 denna helgen och fota. Dock ska tävlingen vara i ridhus och jag undrar vad ni har för inställningar för att ridhus bilder ska bli bra? Ska använda ett zoom objektiv till den. Objektivet är en Sigma 70-300 mm
När man fotar i ridhus behöver kameran få så mycket ljus som möjligt för att bilderna inte ska bli mörka. För att ge kameran mycket ljus behövs en stor bländare (lågt bländartal), ett högt ISO och en slutartid anpassad efter det.
Med Sigma 70-300 varierar bländaren mellan 4 och 5,6 beroende på om du zoomar in eller inte. Bländare 4 borde funka helt ok, men 5,6 är i minsta laget. Försök att fota på 70mm, dvs inte zooma in så mycket, så får du största möjliga bländare och mer ljus. Behöver du zooma får du nog höja ISO ytterligare, och/eller sänka slutartiden för att få likvärdig exponering.
D60 är en relativt gammal modell, så ISO-egenskaperna är inte de bästa. Prova med ISO 800, räcker inte det får du gå upp mer. Tänk på att högre ISO = mer brus.
För att frysa rörelser någorlunda krävs en slutartid på runt 1/250, så börja där och se om du eventuellt kan korta den ännu mer.
Detta är ju relativt, alla fotograferar på olika sätt och ridhusets ljus samt hästarnas färg spelar stor roll i det hela. Pröva dig fram så ska det nog gå bra!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 tack så mycket. nu vet jag vilka inställningar jag ska anpassa iaf när jag ska fota på söndag
Ingen orsak, lycka till! Visa gärna resultaten här sedan.
Hur gick det? 🙂
blev inga bra i ridhuset. fick inte ordning direkt på inställningarna så bilderna blev suddiga. Men fick iaf flera bra på framridningen