Dilemma
Nu står jag inför ett svårt dilemma. Jag har så svårt att byta objektiv under en tävlingsdag. Jag har alltid använt Nikons standardobjektiv Nikkor 70-300mm F4.5. I lördags fick jag ett begagnet AF-S Nikkor 18-200mm F3.5 av en vän till familjen.
Är det något av dessa objektiv som lämpar sig bättre eller sämre för hästfotografering ? :)
Vilket skulle ni välja att fotografera med och varför? :)
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se
Jag vet inte vad 18-200mm är för objektiv, men jag skulle ändå använda mig av det för att få så högt bländarvärde som möjligt. Har själv använt 70-300mm f/4,5 och vet att det går ner till runt 5,6 när man zoomar in, vilket gör skärpedjupet långt och bilderna blir tråkigare :P
Mvh
Rebecca Frödén
#1 - du menar väl så lågt bländarvärde som möjligt 😉
Jag skulle testa båda för att se vilket jag föredrar men generellt kan man säga - ju ljuskänsligare objektiv desto bättre. Fördelen med ett 18-200 är att du kan zooma ut ordentligt vid behov. Ger visserligen ibland en vidvinkelkänsla men du får ett större omfång.
Och gör man en enkel prisjämförelse så är 18-200 nästan dubbelt så dyrt som det du har nu.
#2 Oj ja där ser man har inte ens kollat hur mycket den gick på :)
Ska bli spännande att testa den kommande tävling :)
#2 Ja, självklart menar jag lågt ^^'
Mvh
Rebecca Frödén
Skulle åxå köra med 18-200 med det lägre bländartalet. Var dock försiktig med utzoomning, då 18 ger lite skumma vinklar ibland 😇
# Det ska jag tänka på :)
Nikkor 18-200mm optik har 3.5-5.6 i bländarvärde.. 70-300 brukar ha 4.5-5.6. Du skriver dock inte om det är VR på ditt 70-300 eller inte. För att veta exakt vilka optiker du pratar om måste du skriva ut alla siffror i bländarvärdet 🙂
Jag väljer alla dagar i veckan ett 70-300 framför ett 18-200. Dels för att det vanligtvis är skarpare än ett "superzoom", snabbare fokusering och för att det ger mig längre räckvidd.
Jag har ett Nikkor 80-200 f2.8 som ibland känns lite kort på fullformat.. funderar därför på att komplettera med ett Nikkor 70-300 eller ett Nikkor 80-400 🙂