Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 362 ggr
Forssen20
0

Manuellt, Nikon D80

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffat mig min vackra och helt underbara NikonD80, (4 månader snart?) fast på tävlingar får jag inte dom där alldeles underbara vackra bilderna som jag vill ha med AUTO Jag har försökt lära mig manuell  fast det går inte så där jätte-jätte-bra, ska snart på en kurs för Nikon och en annan fotokurs som kanske hjälper mig.

Snälla, hjälp mig lite till? Någon därute som har Nikon som fotar på hästtävlingar och så, vad har ni för inställningar?

(skickar med ett exempel som bifogad fil för att visa er hur bilderna blir, fast nu är dom oredigerade då men.)

Lininaa
0

Jag fotar manuellt, med inställningar som passar för dagen (dvs vädret), och sedan så har jag på autofokus. Man hinner ju lixom inte ställa in skärpan när hästen är där i språnget som man vill ha bilden.. så jag har lite problem med det /: För ibland får jag fokus på tex. bommarna i stället..

Om du vill använda ett "förinställt" läge kanske sport kan vara att rekomendera!? Då får man juj lite snabbare slutar tider, och då blir inte bildena så suddiga..

Emelie-G
0

Jag fotar i stort sett bara manuellt numera. 

Ett litet knep som du kan använda är att först vrida funktionsratten till ett autoläge,tex sport, rikta kameran mot motivet och se vad den väljer för inställningar. Kom ihåg dessa, vrid till M och vrid in dem. På så vis kan du nog få ett hum om vilka inställningar du bör använda vid vilka situationer :)

Forssen20
0

Okej takk så mycket :D jag har bara lite problem att hitta vad som är vad på kameran men ska läsa igenom boken lite bättre >_<