Kameratips
Jag skulle vilja skaffa mig en bättre digitalkamera än den jag har. Har ni några tips på vad jag skall satsa på och i vilken ungefärlig prisklass det handlar om? Jag är en hobbyfotograf, skall tilläggas.
Jag fotograferar mest hästar på utställning, både utomhus och inomhus. Min nuvarande kamera är för långsam för tex hoppbilder, så jag vill ha en snabbare kamera.
Alla tips mottages tacksamt!
Är det en digitalsystemkamera du vill ha, eller bara en bättre digitalkamera?
Säger som #1, vill du ha en system eller en kompaktkamera? Och säg gärna en prisklass så blir det 100 gånger lättare att hjälpa dig.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag är ruskigt dålig på kameror. Vad är skillnaden på en digitalkamera och en systemdigitalkamera?
Kan man få något vettigt för tex 5000:-?
#3 En digital kompaktkamera är helt enkelt en liten kamera, säkert en sådan du har nu. En digital systemkamera är en stor kamera där man kan byta objektiv (struten längst fram) och har mycket mer manuella inställningar.
Exempel:
Digital kompakt
Digital system
Sedan finns det ju stora kompaktkameror också, ett mellanting mellan system och kompakt, t.ex denna.
Priset på en sådan liten kompaktkamera går att hitta på runt tusenlappen och uppemot 4000:- ungefär. Systemkameror finns från ca 5000:- och uppåt men det varierar ju med märke osv. Om du inte känner dig redo för att köpa en systemkamera kan man alltid köpa ett mellanting som jag nämnde tidigare, t.ex en Canon Powershot S3 IS eller eandra i samma prisklass. Jag hade en Canon Powershot S3 IS ett tag och var mycket nöjd. Den är snabb och fryser rörelser bra. Extra plus för den vridbara displayen som gör det lätt att ta kort i olika vinklar. Den kostar runt 3500:- nu har jag för mig. Jag har nu en Nikon D50 systemkamera och är sjukt nöjd med den, den går på mer dock, 5600:- ungefär. Finns både lite billigare och mycket dyrare systemkameror!
Gå till en fotobutik som kan hjälpa dig!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Systemkamera har utbytbara objektiv och är väl ofta lite mer avancerade även om det finns väldigt avancerade kompaktkameror. Tänk på att ju mer avancerad kamera ju svårare är det att få bättre bilder men när man väl lärt sig det så blir de desto bättre! Med systemkamera kan du alltså byta ut objektivet och ha olika för olika ändamål, fotar du tex i ridhus kan du ha ett som tål mörkare förhållanden mer, fotar du på långt håll kan du ha ett zoomobjektiv, etc. Sen finns väl ingen fördröjning när man trycker ned knappen med någon systemkamera vad jag vet. Fotar du på helautomatik blir det i stort sett lika enkelt som med en kompaktkamera. Begagnatmarknaden är nog rätt stor då många vill byta upp sig snabbt så du kan hitta bra kamera för bra pris. Jag skulle helt klart rekommendera systemkamera, man kan utvecklas längre med den.

Är detta något att satsa på?
Samsung Digimax Pro 815. 8 megapixel, 3,5" TFT LCD-skärm, 15x optisk zoom.
Pris 5400:-
Ingen aning, tyvärr, kan int sådana kameror men bifoga gärnalänk till den så kanske du får mer synpunkter.

#8. Tack för länken!
Då är priset bättre i det erbjudandet jag har fått.
Kjöp ett begagnat Canon 350d med extra objektiver. Du kann få ett kanonbra paket och en god kamera för mindre enn 5000.
Om du hellre köper en kompaktkamera så är Canon Powershot S3 IS mycket bra och dom får du till ca 3000.
Ett bätre alternativ er Canon Powershot G7 til 1000kr mera.
Dom är alle vinnare av tester för sin tid

Om du kan ge 5000 så tycker jag du ska köpa en systemkamera.
#12 Jaa, tex en nikon D40 (bra nybörjar kamera) får du för ca 5.500 + ett objektiv :P
#13 Men å andra sidan måste man (eller inte om man inte vill fokusera manuellt) köpa objektiv med autofokusen inbyggt. Och dom är i regel dyrare.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Det skall vara en systemdigitalkamera. En vanlig har jag redan.

Det var det jag menade xP