Första systemkamera?
Jag är verkligen hypersugen på att köpa en systemkamera nu! Har fotat regelbundet med mer eller mindre bra kompaktkameror i två år nu och sista halvåret har jag börjat experimentera lite med de få inställningar som finns på kameran.
Nu undrar jag om jag kan få några tips på en första systemkamera. Jag vill ha en bra som jag kan ha länge, för jag är inte gjord av pengar =/ Men den ska inte kosta så mycket (Absolut max 10.000 med utrustning) Jag vill också ha tips på olika objektiv osv!
Jag rekomenderar Nikon D80, den lär du kunna behålla ett tag också. Den är ganskla lättlärd och är väldigt bra i allmänhet. Dock vet jag inte om priset ligger på max 10.000, tror nog att det kan bli mer än så.. men den är absolut värt att kika på (: Till den (om man köper i kit) får man Nikkor 18-135mm, det har jag klarat mig på hittills, men nu vill jag ha något mer.. men under tiden som man sparar till ett nytt tror jag att man klarar sig bra på kitobjektivet!
Det finns otroligt många kameror att välja bland.
Bland de två största märkena (Nikon & Canon) finns bl.a.:
Nikon D50 (utgått, går kanske att hitta begagnad för en billigare slant), Nikon D40, Nikon D40x, Canon EOS 350D, Canon EOS 300D, Canon EOS 400D.
Sedan finns det även Samsung- Pentax och andra märken som har bra systemkameror.
Objektiv beror på vad du vill fota. Vill du kunna fota på längre avstånd och alltså kunna zooma kanske ett 70-300mm kan vara bra, alternativt ett 55-200mm? Köper du Sigmas eller Tamrons varianter av de två kostar de under 2000:- styck och har ändå mycket bra kvalitet för att vara så pass billiga. Vill du ha Canons/Nikkors/Nikons varianter blir det oftast lite dyrare.
Varför inte läsa våra två artiklar "Att köpa kamera" del 1 och del 2?
Lycka till!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Kamerorna som Anna nämner är såklart också jättebra, och lite billigare.. Men lite beroende på hur erfaren du är nu, så tror jag att man kanske kan växa längre i Nikon D80, pga. att den är nyare än vissa av dom modellerna Anna nämner och ligger i en lite bättre klass än vissa av dom, men så var det ju priset också..
Nikon D50 är super bra. Dock har den (som Anna säger) utgått och ersatts av Nikon D40. Sen är EOS:arna jätte bra!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Finns även Sony a100 som jag har som antagligen lär sjunka i pris nu när det snart ska släppas en uppgradering. :]

Jag har faktiskt tänkt mig en canon eller Nikon. Någon som har erfarenhett av Nikon D40? Är den sämre än den förra D50? Jag har velat ha en D50, har sett så himla fina kort med sådana, men som sagt så tillverkas den ju inte längre.. Har inte sett eller hört så jättemycket om canon..
#6 - Själv tycker jag att D40n och D50n är ganska lika. Dock har inte D40n inbyggd autofokus motor i kamerahuset och därför måste objektivet ha det, och dom objektiven är i regel dyrare. Sen är även D40n en aning mindre. Men annars är dom väldigt lika tycker jag.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Rekomenderar starkt en Olympus digital systemkamera. Priset beror lite på vilken mobell du väljer och var du köper den, paketpris finns det massor på t.ex pixmania.com
Jag köpte dock min i butik, eftersom det känns lite bätte och ha någonstans att gå om någonting med kameran skulle krångla.
Priset hamnar inte över 10 000kr, det gjorde inte min (Olympus E-410) och jag köpte till extra tillbehör.. (två minneskort, väska, putssett, uv-filter etc.)
Det finns nog fortfarande några få Nikon D50 att få tag på om du kollar på pricerunner.
Jag rekommenderar D80:n och D50:n före D40:n då du inte har autofokus på den och ska du kunna ställa vitbalansen själv så blir det på uppgraderingen D40x (alltså inte på D40).
Kan även också rekommendera Canon EOS 350D (den har jag själv använt i ett år och gillar varmt, men vill man kunna växa med en kamera länge, så absolut Nikon D80!

Jag lever för min Pentax K110D :) Supersuverän.
#10 :O Går det inte att stølla in vitbalansen sjølv på D40:n? Viktig funktion :O
Jag skulle rekommendera min egen D50, dock har de utgått men går att kæpa begagnat. Annars D80, D40x eller Canon Eos 350D. Rekommenderar inte 400D:n då jag inte gillar den sørskilt mkt, tyvørr.

Jag tittade just på pricerunner och det finns några D50 kvar. Objektivet är 18-55 mm..
Jag blir sugen :O Men måste spara mer för att ha råd.. Dessutom så vill jag ha mer zoom, och det kostar ju pengar =/
Okay :) Men kæp kameran och kæp kanske ett teleobjektiv begagnat. Mitt tips iallafall. Men kolla noga på objektivet innan du kæper så att det inte finns några fel på det.