Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1084 ggr
Rosy
0

Spelar ingen roll vilken kamera man har

Att köpa en systemkamera för säg 10,000 kr är något man inte ofta gör ju. Man behöver inte köpa en sådan systemkamra för att få bra skärpa. även dom mindre biliga varianterna har bra skärpa om man bara vet hur man får upp det ju. Jag köpte te.x en olympus yu 725 SW för 5000 kr men den kan man ta under vattnet och har bra skärpa på så sätt. Den kan man tappa i golvet utan den går sönder det kan man inte med en systemkamra. om man tappar den får man ju betala massa för en ny eller reparera den gamla. så på så sätt är det ganska dålig variant men den tar ju bra kort från långthåll med sin stora lins xP

Hade bara lust att komentera detta ^^'

Colt
0

Det är väl klart att en bra kamera är en bra förutsättning för att få fina bilder?

neonrosa
0

Säger som #1, en bra kamera är en bra förutsättning för bra bilder. Men det är ändå fotografen som det hänger mest på, att man är kreativ och är bra på att fånga rätt ögonblick, då kan man få mycket bra bilder med tex. en kompakt.

Rosy
0

#1 #2 Jo det är ju det men man behöver ju inte köpa den dyraste för att få bra bilder heller hur? man behöver ju ingen svindyr kamera att fånga det 'rätta ögonblicken' om man säger så liksom

Emelie-G
0

Fotografen gör kameran, inte tvärtom.

Anna
0

En bra kamera är självklart en förutsättning för bra bilder vad gäller kvaliteten. Men själva bilden med komposition, ljus, objekt och allt det andra görs av fotografen BAKOM kameran.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Malin-Trotsig
0

Precis som #4 o #5 säger.
Därför svarar jag aldrig på vilken kamera jag använder.

Rosy
0

ha ja xD tycker det stämmer på alla XD jag andvände allt som går att fotta med ^^'' hehe

Granatapple
0

Jag ska snart köpa en systemkamera för 8000 kr, och jag hoppas verkligen att det kommer att bli skillnad mellan den och min kompaktkamera jag har nu som man kan hitta för 2000 kr.

Självklart är det skilland på kamerorna, annars hade det ju varit nuts. Lär du dig en riktigt bra kompaktkamera kan du få hur många grymma bilder somhelst, bättre än någon som är lite halvkass, men har en uberbra kamera. Men lär du dig istället en supermega bra kamera bra, då får du bättre bilden än om du har en halvkass kompaktkamera. Jag säger att det är ett spel mellan kamera och fotograf. Båda behövs, för det bästa resultatet!

jojjehanna
0

Jag har tappat mina systemkameror i golvet utan att de eller ens objektiven gått sönder. Antagligen tur men de måste inte gå sönder för att de tappas likväl som en kompaktkamera inte måste det. Rekommenderas dock ej att göra Skrattande

Kattapult
0

Jo jag tycker att det beror en viss del vilken kamera man har.

Men jag håller med #4, #5 och #2.

Och dessutom är det ju inte bara att trycka på en knapp för att få en bra bild. Läste i en gästbok om någon som verkade tro det -.-

En dyrare kamera kanske har bättre "förutsättningar" att få en bra bild än en lite billigare. Den dyrare kanske har mer inställningar osv. Min gamla kamera (som nu är sönder :/ ) Var en avant pocket. En liten digitalkamera som jag lärde mig väldigt mycket med. Det jag tyckte var jobbigt med den var att det inte var så mycket manuella inställningar. På min nya systemkamera kan jag välja mellan både manuellt och auto.

Problemet jag hade med den lilla kameran var att när jag skulle fota närbilder, såsom fjärilar och insekter, fokuserade den på bakgrunden.

Jag gillar trots allt den lilla kameran supermkt eftersom den är så lätt att ta med sig och ibland blir det jättebra bilder :D.

neonrosa
0

#3 Nej, man behöver verkligen inte en svindyr systemkamera för att fånga ett ögonblick. Jag tycker att de flesta kompaktkameror är utmärkta. Men med en kamera som kostar några slantar extra kan du få fler bra inställningar såsom slutartid, bländarval, ISO-val mm.

Rosy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo men visst jag håller med er alla att systemkameror är mycke bätre med skärpan och så men tup det är ju ingen bra nybörjar kamera (ska jag säga som fottat allt möjligt i 7 år xD) Man kan ju börja med en sådan som ni kallar det kompakt kamera och sedan övergå till dom dyraste systemkamerona. 

Jag säger ju inte att det är något fel med att ha systemkameror men om man inte har råd med det liksom 10,000 kr för en kamera är ganska mycke och den är ganska stor och så ju. visst tar den grymt bra bilder men den är ganska klumpig att ha med sig. Jag har en liten väldigt ny kamera som är grymt bra tycker jag. men har ju märkt att den inte har så bra skärpa på vissa saker som te.x närbilder på fjärilar eller grästrån. Men den är duglig om man vill ha följd bilder om man säger så.

Det finns ju kameror till alla smaker och behov xP men snart ska jag nog me köpa en systemkamra om jag bara får råd till det för det är ju som sagt svindyrt om man måste betala den själv och så ^^'

Granatapple
0

#12 -Visst är det dyrt- men jag är mer än villig att betala. Med lite hårt arbete och lite tålamod så är det inte helt omöjligt att skrapa ihop de där slantarna som behövs…

neonrosa
0

#12 Självklart fungerar en kompakt mer än väl, har en jag med, men vill man utvecklas mer som fotograf så kanske man lägger till några tusingar på en ny kamera som har fler inställningar mm.

Emmma
0

För att få bättre kvalité på bilderna krävs en dyrare kamero jo!
Mkt hänger på fotografen, men kameran har en rätt viktig del den med.

Rosy
0

jojo det är ju så sant som man säger att kameran har mer bildkvalete. men se på mig jag kämpar i ur och skur med sommar jobb att skaffa ihop en systemkamera men tja har typ bara 5000 nu (*Suck*) det tar liksom evigheter och jag är ju en sådan som älskar att fotografera med allt. jag bryr mig igentligen inte om vilken sorts kamera jag har utan att den bara är bra att fotografera med till det som man vill ha fotta på.

Min kamera har nämligen 28 olika lägen xP i en liten kompakt kamera som jag tycker är asgrym(Enligt mej) olika funktioner och så men det som kan vara surt med kameror är ju att då man tar inomhus så blir dom så dåliga ^^'

jojjehanna
0

Tänk på att ju mer avancerad kamera desto svårare är det ofta att få bra bilder om man inte kan tekniken. Så att köpa en dyr, avancerad kamera kan till en början ge sämre bilder tills man har lärt sig den. Bli därför inte besvikna om det inte är lika lätt som förr att få bra foton, men det bör löna sig med tiden då ni får ännu bättre bilder än förr.

Emelie-G
0

#17 Precis! Vad jag har sett har de flesta kameror över 50.000 endast manuella lägen på funktionsratten, och har man aldrig fotograferat manuellt innan lär det bli svårt.

Rosy
0

ja men om man säger kortfattat. Att få bra komeror är ju en sak men i bland så låter det som att alla tror man är gjorda av pengar och kan löpa värdens bäta systemkamera eller så. alla har faktist inte så mycke pengar *Suck*

Granatapple
0

#19 Vem säger att vi andra är det? För att få råd med de 10 000 kr jag behöver för att köpa min kamera (+minneskort, hårddisk) så måste jag spara enheldel själv! Jag fick inte en hel kamera av mina föräldrar, nej, jag fick ett startkapital på 2500 kr, resten får jag fixa själv. Men med sommarjobb, tidigare sparade pengar och vartenda öre av mitt barnbidrag så kan jag lyckas få ihop till en kamera i september. Vill man så går det! Jag tror det är långt ifrån alla här inne som fått sina kemaror av sina föräldrar, många har nog kämpat själva!

jojjehanna
0

Varför inte köpa begagnat? Digitala systemkameror av bra kvalitet är billiga begagnat. Kika runt så ser ni.

Denna kommentar har tagits bort.
Loviiisa
0

#9 Vilken tur ! Tappade min kamera med objektivet i golvet i vintras. Kameran klarade sig kalas, det gjorde däremot inte objektivet ..

Kameran ger möjligheter och kan fotografen utnyttjar dem kan bilderna bli grymma.

Jag sparade ihop 15 000.- helt själv till min systemkamera. Nu när jag ska byta, blir det samma veva en gång till ;P

Marija
0

Visst går det att få fina bilder med kompakt - självklart! Men man får ju sådana otroliga möjligheter med system då man kan byta objektiv osv. Men ibland säger plånboken emot…

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Vemsan
0

Ju mer man håller på med sin kamera och provar sig fram med olika inställningar och så, desto finare bilder blir det. Jag har bara en vanlig digitalkamera på 6mpx som köptes in för 1.500, som jag lyckas ta jättefina bilder med. Jag tar till exemper 100 ggr bättre bilder nu än för ett år sedan! Det syns tydliga förändringar när jag gämför bilderna ifrån förra sommaren med bilderna ifrån sommaren detta året ^^, 

Men systemkameror är helt otroliga endå, tycker jag ^^,

Hälsningar Vemsan

angelinabergenwall
0

Tja… första gången man fotar med en systemkamera så fotar man inte fint, det vill jag lova.

Grejen med systemkameror är ju att de låter fotografen bestämma medans på små digitala så tar man bara och trycker på en knapp (även om man ändrar på vinklar och så men det kan man göra med alla sorters kameror). Systemkamerornar ger en mer kontroll och för den erfarne fotografen innebär det bättre bilder men för den oerfarne så innebär det tvärtom.

Sedan så kan man ju alltid lära sig men jag håller inte med dig där (#0), hur kan fotografen göra bilden om kameran gör allt själv? Men visst, man KAN få bra bilder och man har lite kontroll men det kan inte jämföras med systemkameror. Det finns ju annars "mellanlägen" som långzoomare som har lite mer inställningar.

Vemsan
0

#26: Mina bilder med en kompis systemkamera blev jättefina :P Och det var första gången jag ens höll i en systemkamera ^^,

Hälsningar Vemsan

angelinabergenwall
0

#27 Må hända, men nu tänkte jag att fota på manuellt läge (vilket jag borde ha sagt). :]

Vemsan
0

#28: Jahaa, ahmen då lär det inte vara lätt att få fina bilder. xD

Hälsningar Vemsan

angelinabergenwall
0

#29 Yep, *skämmas när jag tittar på mina första helt manuella bilder* x]

JennyStaaf
0

Mitt bidrag i den här debatten:

Jag har fått bilder publicerade som jag har tagit med engångskameror jag köpt för 49 kr på Konsum!

Har även sålt många bilder tagna med pyttesmå digitala "leksakskameror" under tusenlappen, som jag som hastigast lånat - på plats - när jag blivit ombedd att fotografera någons häst. Flera av dessa har sedan publicerats i Ridsport… 

Flört

SofiaR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asså visst, system kameror är dyra och tar superbra bilder. Jag själv har ingen systemkamera men ska skaffa senare och just nu ´fokuserar jag mig på att ta bilder nära och det gör jag med min mobil kamera och bara man lär sig inställningarna på rätt sätt ffunkar allt

--> den bilden har jag fotat med min mobil kamera, endast ljuset som är ändrat inget annat.

Cydonia
0

Håller med #26. Man har mer kontroll över systemkameror, vilket var toksvårt i början, men sen lär man sig, och får tillslut bättre och bättre bilder. Så i längden är det smart med system.

Magster
0

#4 - Stjärtmo har rätt! Fotografen gör kameran, inte tvärtom. :)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.