Hur är det nu...
Nu har tidningen Hästen och jag kommit överrens om att börja sätta ihop almanackan för år 2008 lite smått (för er som missat det så ska alltså jag stå för samtliga bilder som ska publiceras i almanackan).
Men hur är det nu, får människor (ryttare, kuskar, ledare) vara med på bilderna när de publiceras i en almanacka?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Man får ju publicera bilder på människor på internet utan deras tillåtelse men jag vet inte riktigt vad som gäller för reklam/mer publikt bruk.
man får ju inte använda det i reklam, vad jag vet. men i en almanacka- ingen aning! Folket på Hästen lär ju veta vilka bestämmelser det är som gäller!
i reklam iaf måste man ha tillstånd, tror jag, läste nåt sånt på foto.ifokus O.o Du kankse skulle fråga där ? ^^
Ingen aning faktiskt. Men grymt kul att du ska stå för bilderna :D
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

har hört att man lä prata med den personen.. men får vel inte röja identiteten? :P
#1 Man får inte publicera bilder på ryttare eller människa på alla ställen på internet. T ex. på bilddagboken för man inte göra de utan ryttaren/människans tillåtelse.
Men, jag vet inte riktigt Attlid. Men kan försöka att kolla upp de.
#6 Man får väl visst använda bilder på människor utan tillåtelse? På ens hemsida, menar jag.
#6 Man får visst publicera bilder på människor/ryttare/kuskar utan tillstånd på internet.
Tror att man måste ha tillåtelse när det gäller en almanacka, det är ju en sak som kommer att följa med tidningen, eller åtminstonde vara förknippad med den.
Men jag är inte helt säker, inne på foto är det säkert nån som vet :)
Vet faktiskt inte… Råkul att du får stå för bilderna!:)
#7 #8 På bilddagboken får man inte
Kolla själv -> http://www.bilddagboken.se/p/avtalpop.html
Jag har kontaktat bildombudsmannen, får se vad han svarar.
#13 Säg gärna här sedan om man fick eller ej =)
Fick det här svaret.
_Hej
Om ett kommersiellt företag ger ut almanackan och säljer den kan den nog uppfattas som reklam och då gäller lagen om namn och reklam i bild och personer på bild måste ge sitt tillstånd.
En siluettbild där man inte kan fastställa vem som är med på bilden bör gå bra, men det är viktigt att det inte finns andra detaljer som kan
fastställa vem personen är. Lagen är skriven för den som känner sig
utpekad. Exakt var gränsen går finns inga rättsfall om.
Hälsningar
Staffan Teste_
Jag har kontaktat några av ryttarna för att se ifall de går med på att bli publicerade med sina hästar, hur det går får vi se.