Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 976 ggr
Akerberg
0

Systemkamera på semestern?

Ska snart åka bort och velar om jag ska ta med mig systemkameran eller inte… Den är ju väldigt stöldbegärlig så man får troligen ta med sig den ÖVERALLT, även till stranden… Vågar inte lämna den på hotellet eftersom bekanta till oss  lämnat sin kompakt på hotellrummet när de skulle äta, och när de kom tillbaka var kameran borta, dörren var låst!

Orkar man bära omkring på kameran i 2 veckor? Visserligen blir det fina bilder, men kameran är tung och väskan stor och klumpig =S

Marija
0

Finns ju både för och nackdelar. Kanske lämna in den på receptionen och istället ta med sej en kompaktkamera. Eftersom man får lägga ut så mycket pengar på systemkameran, så känns det ju nästan som att man vill ha med sej den överallt. Njae, jag vet faktiskt inte. Vart ska du åka då? :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Shallow
0

De kommer bli jobbigt att bära på den i 2 veckor på en semster skulle jag tro. De tyckte jag när de var bara 1 vecka.

Somsakt har du ingen kompakt kamera? Den är lättare att ta me sig..

Akerberg
0

Har en mycket opålitlig kompakt just nu, men tror jag köper en ny (se annan tråd) senare i veckan ^^

Det lutar åt att systemen stannar hemma, ev i bankfacket =P

Shallow
0

aa, skulle tror att de blir jobbigt att ha me sig den ( systemkameran) och alltid hålla i den så att ingen tar de.

FeliciaS
0

När vi var i Tunisien hade vi med 2 kompaktkameror samt Systemkameran. Lämnade den på hotellrummet ett antal ggr och det gick så bra så..

Även när vi var i Kroatien då kunde vi lämna systemaren i vårat hus som vi hade hyrt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anna
0

Jag skulle nog inte våga ta med min systemkamera, utan istället ha med en kompakt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SofiaGenne
0

Jag missar inte chansen, har med mig min system, och kompakt. Nog för att jag får hålla otroligt ansvar över den, och koll, men det gör jag så gärna, för alla möjligheter att fota i det ljus, och klimat som finns utomlands.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Anna
0

Sedan beror de ju på vilket land man åker till också tycker jag, och vad man ska göra.

Åker man till något hästrikt land och planerar att besöka lite hästställen åker den självklart med.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Akerberg
0

Har bestämt mig för att lämna den hemma =P  Var och hämtade den från servicen idag, och sen var vi på Ikea, den är tung att bära omkring på… Dessutom måste man ju vara rädd om den så den inte går sönder osv…

Marija
0

Vart ska du åka då? :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Cavello
0

Jag skulle ha tagit med den. Du kommer att ångra dig då en kompakt aldrig kan ge lika bra resultat som en system…

AnnaJohansson
0

Jag ska åka till Mallorca på Lördag (29/9) och kommer självklart ta med mig systemen :D

Akerberg
0

#10 Isla Margarita

Misprize
0

Skulle självklart tatt med den. So om den väger? Fatta vad najs bilder man får. Jag ångrar så att jag inte hann köpa min system innan Thailand-semestern :/

Fast när jag var i Holland följde den inte med men det var för att systemkamera inte platsar på nöjesfält och bergochdalbanor ;)

Cavello
0

#13 En kompis till mig ska dit i vinter och hon sa att hon skulle ta med sin system. Verkade vara fantastisk natur. Så gör det :)

Akerberg
0

Velar lite fortfarande, men det lutar åt att nej, den får stanna hemma.  Vill verkligen inte bli av med den, och med 70-300 mm objektiv är det ju ingen liten apparat det handlar om… Kan ju iof lämna objektivet hemma och fota med 18-55 mm , men det ser jag inget nöje i eftersom det är noll och ingen zoom alls i princip…  använder aldrig det hemma

Monday
0

Har åkt till Thailand och Jersey och har haft med mig min system alla gånger jag rest utomlands. När jag var på Jersey så bodde jag i en familj där så då vågade jag lämna kameran hemma. Men när jag ar i Thailand så följde kameran med jämt men tyckte inte det var så jobbigt att släpa på.

http://www.regret-nothing.com

Lininaa
0

Jag hade med min på Cypern, hade alltid koll på den och hade den aldrig i bara kameraväskan. Lade alltid en handduk över kamerväskan eller lade hela väskan i en plastpåse, på så sätt förstod folk inte ens att man hade en kamera där ^^
Jag skulle inte klara av en semester utan kameran, och jag tror att bara man har koll på den hela tiden så går det nog bra. Men så beror det ju på om man ska gå i storstäder eller om man bara ska avra vid stranden också (;

Akerberg
0

#18 Jag är ju inte utan kamera, har med mig minst 1 kompakt.  Vi ska mest vara på stranden och göra kortare halvdagsutflykter någon gång ibland. Borta i två veckor iof, så och så länge kan man ju inte göra ingenting =S

Lininaa
0

#19 Hm, njaa.. jag skulle iaf inte åkt utan min system ;) Men det beror ju på hur mycket man tror det finns att fota också (: Kanske räcker kompakten!? ;)

jojjehanna
0

Har aldrig blivit av med någon kamera trots att jag haft med systme som jag lämnat på hotellrum. Om jag bodde på vandrarhem med delade rum brukade det finnas låsbara skåp där jag förvarade kamera och annat av värde. Men har bott i rum där jag bara lagt värdesaker (hade dock ej kameran med då) under täcket på sängen och de fanns kvar.

Isak
0

tycker man systemen är för otymplig och tung så kanske man skulle köpt en annan istället från början ? Men visserligen är kompakten smidigare i alla lägen.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Magster
0

Självklart är det en risk du tar när du tar men den. Men håller du koll på den hela tiden och är rädd om den borde det ju inte bli några större problem. Se till att inte tappaden i sanden bara. :P
Jag ska utan tvekan ta med min till Kanarieöarna om några veckor :D !

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jooline
0

Funderar på de oxå :P Ska åka i Februari och vill gärna ha med mej kameran… men som sakt.. det blir nog jobbigt… :S

Cevir
0

Jag ahde itne tagit med mig den om jag var du! Man vet aldrig om någon tar den.

/ Sara & Casper

Akerberg
0

#22  Den är precis lagom stor annars, men som semesterkamera vet jag inte…  Hade jag använt ett litet objektiv hade det ju varit en sak, men jag fotar alltid med 70-300 mm så det är ju rätt långt, tar mycket plats och väskan är stor

Shallow
0

#26 Du gör som du vill.. Men som sakt om du tar me dig den så får du vara rädd om den! =) Men en vanlig bra kompakt är ju också en bra kamera, lättare och smidigare kanske att ha med sig den.

jojjehanna
0

Det finns tillfällen då jag tagit med både kompakt och system och då jag använt kompaktkameran under dagen. Tex i Puerto Rico (Karibien) när vi skulle vandra i deras gamla stan som angränsar till rätt så ruffiga kvarter, där tipsar guideböckerna om att man inte bör skylta med värdesaker i onödan. Tycker det är bekvämt med kompakt ibland när man reser och rekommenderar att man har båda (dock har vi ingen kompakt för tillfället). Till stranden tex…

Isak
0

#22 Okej. 70-300 är ju inget vidare att enbart använda på semestern.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Kattapult
0

När jag vart i Slovenien hade jag med mig min kamera ganska ofta. Med en bra väska gick det bra. Sedan badade vi på lite mer lugna stränder och då gömde jag väskar i en ryggsäck under en stor klädhög x) Men jag hade uppsikt över den hela tiden.

Akerberg
0

#29  Fotar mest hästar, det är det jättebra till. Mycket sällan jag vill ha något mellanting mellan det och 18-55 mm som jag aldrig använder

Sossso
0

Jag har ingen systemkamera (än.. Ha ha, får min i Feb. *Suuck*), men jag skulle absolut inte tveka att ha med den till sådana exotiska platser. Som tillexempel min sötnoz Jooline ska ju till dom där.. jag kan inte stava dom, men stavar som det låter x') Hon ska till Kapfverde-öarna, där jag vet att det är underbart eftersom ett par släktingar till mej nyss varit där.

Tänk er: Alla fina växter och djur, allt är så vackert utomlands. Och ni kommer ångra er för livet om ni inte tar med era kameror; Jag lovar.

Tänk vilka fina minnen ni kommer ha. Och som många redan sagt. Om man har den under uppsikt hela tiden, och håller den i en tålig väska och så, så är det säkert ingen fara. Och vill ni inte tappa bort den på planet; ta den som handbagage :D

Jag skulle inte tveka att ta med min (om jag hade nån.. nej, NÄR jag har min xD), men ni väljer ju såklart själva :D

Niklas
0

Kan du inte lägga kameran i kassaskåpet på hotellet när du inte behöver den?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Akerberg
0

#33 om det inte finns något sådan då?  Har inte funnits på alla hotell vi bott på

Niklas
0

#34: Då är det svårt. Jag har aldrig varit på ett hotell som inte har det. De som inte har kassaskåp på rummen brukar ha det i receptionen där alla gärster kan lägga in sina värdesaker.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

RADiOACTiVPiG
0

Jag ska till polen imorn med skolan och jag kommer inte lämna min system i stugan eller i bussen, för det är ju som lätt att sno den och sedan så ska vi göra så mkt så jag vill som komma ihåg allt ^^

Sossso
0

#34. Men det finns ju alltid en nyckel till hotelrummet :P

Akerberg
0

#34, ja, men städarna har också nykel… Det var så de jag känner blev av med sin kamera

Shallow
0

Jag tycker också lite såhära. Ni åker ju inte på en fotosemester som ja gförstod de? Då duger de bra med att ha me dig din Ixus 70 om du frågar mig.