Vad har du för objektiv?
Vad har du för objektiv och vilket använder du mest, och varför?
Berätta även gärna både för- och nackdelar!
Jag har en så länge endast ett 18-75mm från Nikon.
Följde med när jag köpte kameran.
Anledning till min tråd:
Jag är på jakt efter ett nytt objektiv, men har ingen aning om vad jag ska köpa först. Finns många objektiv jag vill ha.
Så nu låter jag er berätta vad ni har och vad ni tycker.
Jag använder oftast mitt 55-200 Från Canon ^^ Oftast funkar det bra att fotografera Hästar med ^^ Även Macro Bilder går bra :D
Tamron AF 70-300/4,5-6, används till all sorts hästfotografering. Bra brännvidd, helt OK bländare. Finns ett makroläge som är härligt. Inköpt för 1700kr.
Tamron AF 90/2,8, mitt ganska nyinköpta makroobjektiv. Det ord som beskriver det bäst är nog KNIVSKARPT! Galet förtjust i denna optik som fått Toppklass i alla recensioner jag läst. Inköpt för 4000kr.
+ kitobjektivet Sigma 18-50/3,5-5,6 som nästan aldrig används.
Just nu är jag på G att köpa ett 50-150/2,8 och är på god väg med sparandet…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Är det Sigma objektiv du ska köpa?
Jag tycker det är riktigt kul att det går så himla bra för dig som är så pass ung! (nu säger jag inte att ngn är dålig), men du tar grymma bilder Anna!
#3 Ja isåfall blir det Sigmat, men det är inte bestämt ännu om jag ska köpa 50-150 eller spara lite mer och köpa 70-200/2,8.
Tack så mycket! :)
#4 Vad ligger dom olika objektiven på?
Ett nytt 50-150/2,8 kostar strax under 6000:- på de flesta ställen. Ett 70-200/2,8 kostar ca 9000:- om jag inte minns fel.
Jag använder 3 objektiv till min Nikon D50.
- Nikkor 18-55mm 3.5-4.5 Väldigt bra kitobjektiv med fin skärpa. Används till landskap och stadsbilder.
- Nikkor 50mm 1.8 Knivskarpt objektiv som används till det mesta.
- Tamron 70-300mm 4-5.6 Används till hästsport och djurfotografering.
Jag använder följande objektiv till min Nikon D40:
Nikkor AF-S 18-55/3,5-5,6 - Använder detta likadant som Matilda ovan, till landskaps- och stadsbilder.
Nikkor AF-S 55-200/4-5,6 - Detta använder jag till det mesta. Det har tyst autofokus vilket jag tycker är väldigt skönt, dock kan den vara något seg ibland, annars ett helt okej objektiv för relativt lite pengar. Köpt för ca 2500:-
Jag har sparat länge till ett Sigma 50-150/2,8 och har kommit en ganska bra bit, kommer troligtvis ha det innan jul.
Jag har dessa objektiv till min D50:
Nikkor AF-S 55/200mm - Som Emelie säger kan fokusen vara något segt. Men inget jag hänger upp mej på. Köpte mitt för 2500:-
Nikkor AF-S 18-55mm - Väldigt bra objektiv, trots en relativt kort zoom. Men ger väldigt skarpa bilder!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag har och använder:
* Canon EF 17-40mm f/4 L USM
* Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM
* Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM
* Canon EF 50mm f/1.8 II
Det går inte att säga vilket jag använder mest för det är rätt lika fördelat mellan de tre översta. Vart och ett har sitt användningsområde.
Vänliga hälsningar
Niklas
Har en kompaktkamera - alltså inget objektiv
Ett 18-55mm (Heter typ Samsung Schneider Krauzen D-xeon eller ngt ;D)
Och ett av samma märke fast ett 50-200 :)

Jag har:
Canon EF 70-200/4L USM
Använder det ofta när jag behöver brännvidden eller vill trycka ihop motivet.
Canon EF 50/1.8 II
Använde det mest till porträtt men har blivit som ett allround. Lätt mitt favorit objektiv. Ger ruskigt bra bokeh.
Sigma 150/2.8 Macro
Använder mest till macro , men även till porträtt då jag vill ha lite grövre bokeh.
Canon EF 18-55/3.5-5.6
Använder det lite då och då när jag behöver lite mer vidvinkel.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson