Kritik - Stuteri Humlan
Jag och Moa Winberg var där igår och det blev mest hagbilder då vädret var rätt dåligt. Men vi fick hjälp att köra igång hästarna och några hyfsade bilder blev det. För er som vill se lite mer uppställningsbilder och annat får vänta till vintern och våren då vi ska dit igen och fölungarna har kommit :)
OBS. Kommentera inte förrän jag är klar!
Bild 1.
Escona Humlan f. 2004 e. Etrusco u. Condenti Humlan eu. Cardento

Älskar bild nr. 4 mest, på lilla Mulle. Så härliga färger och snygg skärpa. Använder du Canon el. Nikon?
/Karin B
Underbara bilder ^^ Mina Favoriter är Helt klart bild 3 och 4:a ^^
snygga bilder matilda, dok tycker jag att det ser ut som att bild 3 är lite sne.. :/
Bild 1: Bra skärpa, och fina höstiga färger, dock känns bakgrunden något rörig, jag skulle vilja ha ett kortare skärpedjup. Jag tycker inte heller om hur frambenen är. Men du har fryst rörelsen bra och det finns ingen rörelseoskärpa.
Bild 2: En mycket söt häst. Men jag kan inte bestämma mig för om jag gillar bilden eller inte. Jag tycker inte om beskärningen iaf, mindre luft över och under hästens öron och mule tycker jag. Synd att man inte ser mer av ögat. Här har du fått till en fin och ren bakgrund, vilket gillas!
Bild 3: En mycket gullig häst med bra uttryck. Fina höstiga färger i bakgrunden, men jag tycker att förgrunden ser lite tråkig ut med leran, men det är ju inget du kan göra något åt. Ser lite ut som om hästen lutar.
Bild 4: Den här bilden gillar jag mest! Fina färger och hästen ser alert och nyfiken ut. Men jag skulle vilja ha med antingen mer förgrund eller att du beskär lite i överkant. Även lite mindre luft till höger.
Bra jobbat!

På Bild 1 ser det ut som att fokusen inte hittat rätt, huvudet ser oskarpt ut.
Bild 2 hade jag gillat ifall man såg ögonen ordentligt på hästen, och möjligtvis om den inte hade haft ett täcke på sig. Kompositionen är helt okej, men skulle kanske villa se hästen lite mer framifrån.
Bild 3 gillar jag, men det känns som att den är sne! Vet inte heller ifall jag tycker den passar så bra i stående format, kan inte riktigt bestämma mig om det.
Bild 4 gillar jag jättemycket! Gillar kompositionen och färgerna.
#0 Hittar ingen fokus på hästen.
#1 Den här gillar jag mest, ett jättefint och höstigt porträtt. Synd på täcket, och hade velat se mer hals.
#2 Den här är jättemysig, men tyvärr är jag inte så förtjust i att hästen lutar så mycket.
#3 Härlig! Fin komposition. Gillar inte riktigt de skarpa färgerna som blir, tror den skulle se bättre ut i svartvitt/sepia.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#0 - Säger som dom andra, känns inte som fokusen ligger rätt?
#1 - Mysigt och mycket lyckat huvudporträtt. Dock stör täcket för min del.
#2 - Detta är nog min favorit. Hästen är urgullig. Jätte fin bakgrund.
#3 - Härliga färger! Jätte fint. Men det känns som hästen står snett?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Fina bilder :)
#4 Tack Karin! Jag använder mig av en Nikon.
Tack alla ni andra med! I stort format är bild 1 i fokus dock försämras kvaliteten när man de förminskas och komprimeras på nätet =)