Hästar - konstruktiv kritik tack!
Hade med mig kameran och testade mig fram med alla dess funktioner och detta är några av bilderna som blev. Skulle uppskatta konstruktiv kritik om bilderna och gärna tips och tricks om ni har några att dela med er av!
Kamera: Pentax K10D
Naturligt ljus
Viss bearbetning i Photoshop har skett
Bild #0 Min (i vanliga fall så kameraälskande) nordis visade klart att hon inte alls ville vara med, så jag fotade de andra hästarna istället…

3 som röstat men inga kommentarer :(
Det beror nog på att du har lagt ut lite för många bilder, max fem brukar vara lagom. Men jag kan ge kritik på några. :)
#0 Fin och ren bakgrund, bra skärpa, och bra färger. Men skuggorna förstör ganska mycket, prova att fota när det är molnigt så slipper du dem. Sen är hästens uttryck inte vidare fint, en arg häst gör inte bilden så rolig att titta på.
#1 Kul bild och snygg vinkel! Du har satt skärpan på ögat, vilket är jättebra! Jag gillar att bakgrunden är ren och fri från störande moment, men träden kanske du ska klona bort. Annars en jättebra bild.
#2 Hästen ser lite skeptisk ut, du borde prassla lite med en påsen eller något så du får hästens uppmärksamhet, och ett piggare uttryck. Här är skuggorna och spökar igen, vilket förstör endel. Sen skulle det nog vara snyggare med lite mer luft i beskärningen i vänsterkanten, eftersom det är dit hästen tittar. Men färgerna, skärpan och bakgrunden är ju bra! :)
#0 hade gärna sett att det var mer luft runt huvudet, ser så ihoptryckt ut. Gillar färgerna, lite höstiga.
#1 Säger mig inte så speciellt mycket :P Ogillar att träden var med, hade varit snyggare med bara himmel. (klona bort?)
#2 Även här, mer luft runt hästen önskas. Lite skum färg och skuggar stör lite.
#3 Mig gillar :D Avskyr när man ser en människa i ögat - något som denna bilden inte har. Gillar även att himlen inte blev vit. Dock är det gröna i nederkanten lite irriterande, men man tänker inte så mycket på de (iaf inte jag).
#4 Säger mig inte mycket, gillar inte såna här bilder. Men måste säga att kvalitén är den bästa på denna bilden.
#5 mer luft.
#6 jätte sött gillar vinkeln och allt, beskär den liiite i vänsterkanten bara.
#7 hade velat ha mer luft över öronen. beskärning lite i högerkanten skulle inte skada :)
#8 Gillar denna väldigt mycket. Inte så mycket mer att säga ;)
#9 Blev inte överexponerad på frambenet och på buken. Sen ogillar jag sättet skuggan ligger på benen medans kroppen är "upplyst".
#10 Mer luft över öronen :)
#11 Jätte söt, men mer luft runt motivet!
Sammanfattning: beskär inte så hårt på bilderna och försök göra det mer jämt, sen saknar jag dendär skärpan på dom flesta bilderna, (inzoomat eller?) försök göra dom lite skarpare. Vissa bilder hade lite skumt ljus - försök ändra :)
Och försök att fota så att ljuskällan ligger bra så att det inte blir konstiga/störande skuggor. Alla närbilder hade väldigt bra kvalité.

fiiiiiiina :D Tycker om dom amssor.

elvan var helt klart finast enligt mig ;) rolig!