Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 944 ggr
Lininaa
0

Bassholmen

Jag som aldrig har varit där, undrar lite ang. ön (?) där alla verkar vara och fota (x Vart ligger det? När är hingstutsläppet, och får vem som hellst befinna sig där och fota då? Kan man gå fritt på hela ön? Och ÄR det en ö? Någon som vet någon hemsida om Bassholmen?

Anna
0

www.bassholmen.com

Det är en stor ö utanför Orust (västkusten, nära Göteborg). Varje år i maj månad släpper de mellan 20 och 50 stycken ett- och tvååriga hingstar där som får springa fritt på ön fram tills september då de fraktas tillbaka till fastlandet i båtar.

Vid själva släppet är det ordentligt med fart, alla galopperar runt, de bråkar och busar och det är så otroligt fascinerande att se när de gör upp rangen och blir vänner med varandra, så det går inte att förklara.

Man får gå in och hälsa på de och befinna sig varsom helst när man fotograferar, men man bör tänka på att det är unga hingstar och de flesta är ganska oberäknerliga. Jag själv höll mig mestadels utanför staketet men gick en sväng sedan när de lugnat ner sig lite. Det var två tjejer som blev nersprungna av två hingstar när de var inne innanför staketet vid själva släppet, fast det gick bra för de.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-G
0

Den ligger i Bohuslän, lite utanför Tjörn och Orust :)

I år var hingstsläppet 12 maj, men det varierar lite från år till år. Under själva släppet står man bakom staket av ganska förståeliga själ, men sedan får man gå runt fritt på hela ön. Länk till hemsidan har du här.

Lininaa
0

#1 Okej! Tack så mycket.. vill gärna dit. Men det är en bit (; Men det kanske är värt det.. gäller bara att man har föräldrar som ställer upp.

Lininaa
0

#2 Tack! (:

Emelie-G
0

Oj, jag var lite för långsam ;)

Lininaa
0

#5 Haha (;

Anna
0

#3 Jag åkte över 60 mil tur och retur för att komma dit. :)

annaattlid.se

Lininaa
0

#7 Oj (; Har ingen aning om hur långt jag har meeen (x Bor i Karlstad, i Värmland.

SofiaGenne
0

Bassholmen är underbart!
Jag är alltid på plats!

Egentligen får man inte vistas INNE i hagen, utan vara utanför, men jag råkar alltid hitta en skitbra plats INNE i hagen vid släppet (a)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

LindaKarlstrom
0

Åhh vad jag vill till Bassholmen nästa år! Men jag tvivar på att jag får :/

Loviiisa
0

Allas bilder från Bassholmen har inspirerat något otroligt! Lagom till den tiden nästa år har jag (med 99,9% säkerhet) körkort så det borde inte vara omöjligt att ta sig dit ^o^. Lite för långt för att lyckas övertala mamma att skjutsa mig nämligen.

Dellah
0

Ska nog dit nästa år bor i göteborg, så det är inte så fasligt långt :D

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

#12 & #15 - Hoppsan ;P

Jag vill gärna dit nästa år, men om jag är fast med kameran jag har nu så är det nog ingen vits att åka :/ Orust ligger ju inte långt härifrån, vi var och campade där för en vecka sedan. Tog bara 1½ timme dit ^^

Hanna 

divansson
0

hm.. :P kanske inte har så fasligt långt? :P har 75mil till malmö.. göteborg är ju lite närmare iaf :P nästa år får man velta och få med nån hästtokig kompis och sen hänga på nått tåg då.. ;P

Cydonia
0

Jag har 42 mil till Bassholmen, så dit kommer jag nog inte ha råd att åka förrän jag tagit körkort. ^^,

Granatapple
0

Jag har 35 mil enkel väg, lit för långt kanske :( Men skulle jätet gärna vilja gå, verkar helt underbart att vara där!

Anna
0

#19 Jag har strax under 35 mil enkel väg (vi bor ju rätt nära varandra) och jag måste bara säga att det var lätt värt de timmarna jag spenderade i bilen. :)

Fast sedan hade ju jag någonstans att bo, syrrans sambos familj bor nämligen i Lysekil, så det underlättade ju.

annaattlid.se

Granatapple
0

#20 Jo att ha någontstans att bo är ju inte helt fel, haha! Jag tvivlar dessutom på att jag skulle ha någon som skule vilja köra mig dit! Får nog ta mig dit på annat sätt isf!

Lininaa
0

Så hästarna är där nu också? Som om man vill kan man åka dit och fota nu? Fast om man vill ha mer action är det kanske smart att vara där vid utsläppet istället..!?

Emelie-G
0

#22 Precis, de börjar plocka hem hästarna i september, så ska du dit i år får du skynda dig ;)

Men som du säger, vill man ha mycket action är det nog smartast att vänta till nästa års släpp.

divansson
0

tror ja drar dit i vår nästa år, inte så långt :) 50mil :) heh snabbt med tåg kanske

Pedro
0

Kanske ska dit nästa år, om jag får. Det är kanske lite långt från Dalarna…

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Lininaa
0

#23 Okeej, haha. Jo tror att jag väntar och försöker komma dit till släppet nästa år istället (;

Magster
0

#23 - Ja atcion var det tydligen väldigt snålt om där i juli. En vän till mig var där och nästan alla hästarna bara log ner eller betade. Det var inee så mycket fart i dom efter allt det där gräset, men men, dom blir ju lite sega av helbete.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Cavello
0

Jag ska verkligen åka till släppet nästa år :)

neonrosa
0

Jag var där för några veckor sen, när jag & min familj åkte till Göteborg. Helt underbart, är det! Ganska blåsigt, men det får man tåla. Hästarna var väldigt slöa däremot, så det blev inga actionbilder ;)

Jojaton
0

Jag ska (vill) dit, nästa släpp då. Vet inte hur långt det är, men tar säkert 6-7 timmar tur och retur. Vilket är ganska mycket! ;)

Johanna - Instagram

Berglund
0

Jag ville dit i år, men alla jag frågade när det skulle vara och vilken tid m.m vägrade och svara :'(

Anna
0

#31 Du kan alltid ta reda på saker själv också! =) Söka på Bassholmen på google t.ex.

annaattlid.se

Berglund
0

Finns det en hemsida?

Anna
0

annaattlid.se

Equipage
0

Ska försöka muta en kompis att jag får bo hos honom i Göteborg nästa år(; Skulle vara jättekul att se någon gång, med tanke på vad man redan har sett på allas fantastiska bilder =D

/LinDA

Majsbecka
0

Hmm.. Har nån släkting i Göteborg som jag har hyfsat bra kontakt med :D Kanske kan få resan i födelsedagspresent eller Konfa present av mamma och pappa och sen få bo hos henne ;D Skulle vara underbart att åka dit X'o

Misprize
0

jag tänker tvinga mig att åka dit i syfte att hälsa på en go götebrogare . jag känner faktiskt 3 stycken som säkert vill åka dit med mig :D så jag tänker åka . om jag får - vill säga. jäklans öster-för-lågt-bort-sund

LindaKarlstrom
0

Jag ska försöka ta mig till Bassholmen nästa år. Sker utsläppet under sommarlovet? :)

Misprize
0

#38 . nej i Maj tror jag det var?

Emelie-G
0

#37 Du får gärna bo hos mig isåfall, jokkmokkbo Flört

#38 Nej, det hålls i början av maj.

Misprize
0

haha vill du ha tillbaka mig igen mli? 8)

det vore KULKULKUL.

AnnaJohansson
0

Jag ska dit iaf ;D

divansson
0

hm, nån som vet om det är långt mellan sthlm och stället där det är?:P hur lång tid på tåg ungefär?

LindaKarlstrom
0

#39. Tusan oxå. Då kommer jag omöjligt fara :/ Hinner inte ner dit och hem igen på en helg.

Anna
0

#43 Kolla på Eniro's kartor på deras hemsida. (sthlm - orust kan du kolla)

Jag bor i Småland och för mig är det mer än 30 mil enkel väg, så det lär nog vara rätt mycket längre för dig :p

annaattlid.se

divansson
0

#45 okej.. njä tänkte bara om de va nära.. :P haha, lika långt som härifrån där jag bor.. :P om ja kunde dra till sthlm först.. men då äre 100mil dit.. ;) så njäärå..

Bapamapa
0

Jag har ca 45 minuters avstånd ;)

Lizzan
0

SKulle rågärna fara dit men då måste jag bo på andra sidan sverige… inte troligt att jag får:/

SofiaGenne
0

älska bassholmen :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Sarawibron
0

det är helöt fantastiskt vad alla får fina bilder däreifrån, funderar på att ta mig en tur dit nästa år

Pedro
0

Har tänkt att åka tåg dit ner nästa år från Dalarna, men jag vet inte var jag ska bo >_<

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Toltaren
0

# 9 Vadå råkar? :) Hur lyckas man med det?

AnnaFreds
0

Har kusiner där så kanske kan sova hos de då… Förhoppningsvis så kanske filmen åker dit då får jag nog skjuts :)

Så det är runt maj? Då har man lång tid på sig att planera… :)

annikamedstortA
0

skulle lätt vilja åka och titta nästa år! inte så väldigt långt för mig.. bor i mölndal. :)