Skärpa?
Jag vet inte hur jag skall göra :S Jag har stora problem med skärpan i mina foton. Skall dom vara skarpa när man tagit dom med kameran, eller skall man "skärpaupp" dom. Jätte glad om någon här kan hjälpa mig med detta.
Vad har du för kamera? Kör du autofokus eller manuell?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Om du använder Nikon kan du skärpa upp bilden redan i kameran, smidigt.

#1 Jag har en Canon EOS 400D med ett objektiv som heter EF 75-300mm f/4-5.6 III USM. Kanske inte gör sådan skilnad med vilket objektiv :)
Enligt mina erfarenheter ger Eos 400D lätt oskarpa bilder om man inte skäper upp dem i kameran så prova det.

#4 Jaha, tack för det du sa, men asså, hur gör man det? Jag har inte haft den så länge kanske 1/2 år. Vet inte hur jag skärper dom i kameran :/
Ursäkta Vodca om jag snor din tråd lite. Men #2 Hur skärper man upp dom i kameran? :O
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Om du har Nikon går du in på Optimera bild så kommer det upp en hel del alternativ.
#7 Funkade utmärkt. Tack!
Varsågod :D

#7 oki, tror inte att Canon har den iallafall. Hittar inte den på min :/
hur gör man nu?
Har också problem med att få till skärpan på hästbilder
För att få bra skärpa behöver man relativt kort slutartid också, som man får om det är ljust där man fotar, eller om man har ett ljusstarkt objektiv.
Håller med #12 fullt ut. Kort slutartid fryser bilder bättre!

#12 Oki, då låter det som att det är svårare att fota när det är lite gråmulet ute än om det skulle vara soligt :S Jaa om man inte har det där objektivet då.
#14 - Faktiskt tycker jag att det är lättare att fota när det är lite halvmulet. När det är soligt så blir det ju lätt skuggor lite här och var.
I menyn på Canon finns det olika parametrar man kan dra i (en för skärpa, en för kontrast och en för färgmättnad). Det styr hur skarpa/mjuka bilder du får. Vill du ha skarpare bilder ur kameran så dra upp den, annars får du göra det i PS. Poängen med detta är just för att man ska kunna fixa med sina bilder som man vill i bildredigeringsprogram i efterhand.
Oskärpan i Canon kamerorna (har själv en 350D) beror på AA-filterna, som alla digitala systemkameror har. Har dock ingen erfarenhet av andra märken. Så mjukheten i bilden beror inte alltid på att man har för lång slutartid utan att kameran helt enkelt levererar sådana bilder. Det är skillnad på oskärpa och oskärpa. Vi har oskärpa där rörelsen inte är frusen eller där vi råkat ut för skakningsoskärpa, som inte alls är samma sak som att skärpan är mjukare i hela bilden pga av AA-filtret som fyller den funktionen.
Har själv provat att dra upp skärpeparametern till max, gör helt klart stor skillnad. Väljer ändå att fotta med +1 där!
Hoppas någon förstår mitt budskap x)

#16 Asså, känns som om jag är tröh fattad. Det är inte något som heter typ AEB eller EXPKOMP blixt?
#15 Jo, men det känns lättare att ställa in kameran på något sett när det är ljust. Annars så tror jag att det inte skall vara för ljust. Utan lite mer matt ljus.