Fotojobb?
Hej!
Vad har du fått för fotojobb och på vad för ställen? Skulle vara kul att veta :)
Vet inte vilken grupp tråden tillhör men men =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har bara gjort ett hitills, på ridklubben när det var dressyrtävling, Insjöns Ridklubb, otade i de två första klasserna. Resten fick ja göra om ja hade tid, men de hade jag inte så.
Nu vilken dag som helst ska jag till en närliggande islandshästgård och fota. Jag är typ konstig.. när ja fotar mina hästar är ja typ, slarvig, men åt nån annan skärper jag till mig, fattar inte att jag inte tar mina på allvar.. :P
Jag har blivit bokad av X antal privatpersoner, vet inte riktigt hur många, men en del. Även ett fåtal ridskolor har velat att jag ska komma och fotografera.
Ett haflingerstuteri bokade mig i våras men dagarna innan vi hade bestämt att jag skulle komma sa de plötsligt nej, förvånad blev jag, de kunde hört av sig lite tidigare kanske.
Ett arabstuteri har också bokat mig, men det kanske blir efter att sommaren är slut att jag åker dit istället, vi hittade nämligen ingen passande dag under sommaren.
Slutligen har ett stuteri på Öland bokat mig och dit ska jag så snart vi hittar en tid, de ville ha bilder på avelshingsten att publicera i broschyrer osv.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
# Men känner du inte att personerna i fråga som bokar dig förväntar sig att få oerhört fina bilder på sina hästar - och vad glör du om bilderna ej uppfyller deras krav ?
Jag vågar inte ta "jobb" av privatpersoner som jag ej känner, då jag känner den pressen att kanske inte kunna prestera så bra de vill att jag ska. Lättare med kompisar som vill ha sina hästar fotade, Visst.. jag vet att jag håller på och lär mig, men känner mig ändå liksom osäker - något tips ?

Jag tycker du ska fortsätta att träna med kameran. Ifall du inte känner att du kan prestera till ett bestämt pris ska du inte göra det.
Annars är ett alternativ att ta ut en mindre summa och samtidigt förklara för kunden hur det ligger till.
/Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag har bara haft ett fotojobb hittils. Fotade ridskolehästar under ryttare och på bete till deras hemsida. Jag tog inget betalt, utan nöjde mig med att det står att det är jag som har fotat.
Jag har blivit bokad av privatpersoner, både för häst & kattfotografering. Och så ska jag tävlingsbevaka norrbotten för tidningen Ridsport :)
Jag har sålt bilder till ett stuteri från welshutställningen i Lerum och sedan ska jag nog fota ponnytravvinsttavlor tsm. med en annan tjej här hemma senare till hösten.
Uppdatering: Ska få med en bild i en lokal hästtidning med. Troligen kommer den att vara med till hösten.
Jag har fått med en bild på ett omslag i tidningen Hästen, och sammanlagt 4 bilder i olika artiklar i samma tidning.
Jag tävlingsbevakar södra och sydöstra Sverige för tidningen Ridsport också, får där 350:- per bild som publiceras, brukar bli 3 bilder per gång och tävling ungefär.
#9 Hur bär du dig åt för att få sådana jobb? :)
#10 Jag gör ingenting speciellt, mejlar runt och kollar lite med olika tidningar och sådant.
Glömde ju också;
Jag ska fotografera till en hästalmanackan för år 2008, jag ska alltså bidra med bilder till varje månad + framsidan. Det är tidningen Hästen som ger ut den här, och för "besväret" får jag 2.500kr, mitt namn i almanackan, en artikel om mig i deras tidning och X antal almanackor att dela ut till vänner & familj. :)
#11 Oj! Vad roligt! Men när du mejlar, vet du redan att det finns jobb som du kanske kan få då, eller bara "chansar" du och så råkade det finnas?
#11 Grattis Attlid till strålande framtid. Och strålande jobb. Men med de snygga bilder som du tar så kan det ju inte bli annat!
Önskar en annan hade något man kunde öva på. Känns som kameran ligger lite "på hyllan" för tillfället.
Tack båda två!
#12 Jag chansar för det mesta. Men ibland är det ju tidningarna som hör av sig till mig och inte tvärtom. ;)
#14 Okej (: Är det genom din hemsida då?
#15 Jajamän.
#16 Okeej! Jo, man kan ju förstå det också, du är otroligt duktig (:
Själv jobbar jag som fotograflärling på Täby galopp ungefär två ggr i veckan, är ett otroligt lärorikt jobb och att fota fullblod i högt tempo är fantastiskt men väldigt svårt. Men det går bättre för varje dag och jag känner att det är en bra erfarenhet inom hästfotografin. :]
Annars så kommer jag få bilder publicerade på Skandinavisk Galopps hemsida. Har redan fått några men inte så många hittills.
Attlid: Om en tidning vill publicera en bild som du har tagit, (och du har tagit bilden i en hage som du råkat åkt förbi, utan att först frågat ägaren till hästen om du får fota) vad gör du då? Låter du dom bara publicera bilden, eller tar du först kontakt med ägaren och frågar om det är okej eller så?
#18 Det låter hur kul som helst! Hur fick du jobbet? Var det någon som erbjöd dig eller frågade du själv?
Förlåt om jag är jobbig och frågar mycket, men så måste man ju fråga för att lära sig också (x
#19 Man MÅSTE inte fråga ägaren, det är tillåtet att fotografera andras hästar i hagen. Men för det mesta, om jag känner/har kontakt med ägaren, så frågar jag.
#20, jo, men låter du dom publicera den utan att du stämt av med ägaren ?
#21 Precis! Det var så jag menade. Om du låter dom publicera bilderna som inte ägaren vet om att du tagit?
Jag skulle nästan bli rädd om jag såg min häst i på ett omslag utan att jag visste om det xD
Det beror på. Bilderna jag fotade på hingstsläppet på Bassholmen nu i våras, där har jag ju ingen möjlighet att få tag på ägarna till hästarna så jag kan fråga, så där låter jag de publicera bilderna utan att jag frågat. Men om jag stannat vid någon hage och en tidning vill publicera bilder på den hästen frågar jag helst först.
#24 Okej! Tack för svaret (:
Tänkte lite som #23.. men om man inte har någon möjlighet så :b
Uppdatering: Har även fått en biobiljett för en bild samt kommit 2a i en fototävling i Halmstad och fått bilder utställda på både biblioteket och museet.
Har sålt 5 bilder till ägaren av en frieser på bassholmen, Ska få en bild publiserad i en lokal tidning (samma som cavello).
Vad kul för dig Attlid :)
Var det du som sökte upp dem eller de som sökte upp dig?
Har sålt bilder från en hopptävling till en av ryttarna, eventuellt är fler intresserade (:
Jag har fotograferat på ett flertal tävlingar, och då sålt flera bilder. Jag fotograferar även till en ridklubbs hemsida, bla på ridskolehästarna, tävlingar, mm.
Jag har blivit bokad ett flertal gånger som "privatfotograf", både på tävling & hemma miljö.
Har faktiskt inte deltagit i några tävlingar (!?), men det kanske man ska ta och göra? Fråga mig inte varför jag inte gjort det, för det vet jag inte själv o.O x'D
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Hur får ni jobben? Enbart genom eran hemsida? Eller gör ni "reklam" på annat sätt?
Mvh Felicia
Ja sedan har jag ju sålt en hel del bilder till tävlingsryttare, både på CD-skiva och sedan utskrifter/förstoringar.

#32 Attlid, var de kalenderns som sökte upp dig eller du som säkte upp dem??
#33 De hittade mig.

Okej så de såg din hemsida typ o mejlade eller nåt? Så hade ingen kontakt som helst med dem.
#31; Jag har fått mina jobb genom att folk i trakten börjat se mig fota mkt, och tar kontakt med mig på tävlingar mm =)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Anna, tycker att du ska ha en av bilderna när den där vita hingsten King galopperar i snön i någon vintermånad i kalendern, de bilderna är så klockrena! 
#37 Självklart! =) Jag har vinter, vår och sommarbilder så det räcker och blir över. Nu är det bara att hoppas att jag hinner få några lämpliga höstbilder också innan de vill börja sätta ihop almanackan.
#38 Good =D Har inte sett tidningen "Hästen" i ngn butik, vart säljer de den?
Den säljs på de flesta ställen där det finns många tidningar. Inte i små butiker. Kolla pressbyrån, där har de den, eller i någon större butik.
#36 Jaså, okej :)
Mvh Felicia
#40 Får knalla in på pressbyrån sedan då =)
Attlid - Shit vilken framtid. Och du fick din kamera julen 2006?
Herregud :D Du kommer gå långt du.
Själv har jag endast sålt bilder till 2 privatpersoner. Jag fotar för mig själv, och för att jag tycker om det. Sen så har div hemsidor mina bilder publicerade.
Dock så är jag just nu fotograf till ett reportage för höstens Ridsport Special och ev så är Galoppmagasinet intresserade av bilder till deras nya nummer. Så, man får se hur det går.
#42 Absolut :)
#43 Tack så jättemycket! Ja, den 29 december nu i julas köpte jag kameran.

Jag brukar få förfrågningar om jag ska komma upp och fota på tävlingarna på en ridklubb här. Ganska kul ^^ Sen frågar nästan alla på ridklubben ifall jag kan komma och fota på deras lektion osv. ^^. så jag gör det ibland. :)
Kommer ha ett litet fotojobb snart. Ska hjälpa ridskolan jag rider på att fota deras hästar till hemsidan! :)
/ Sara & Casper
Jag får mest frågor på tävlingar av tävlande eller deras vänner som vill köpa bilder. :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Har varit anställd som fotograf vid ett par gymkhanatävlingarunder sommaren, har även fotograferat åt ett par stuterier samt privatpersoner.
Har haft bilder publicerade i stallets klubbtidning 
Kan ju tillägga att jag fått X antal bilder publicerade i tidningen Hästen, även en bild hittills på deras omslag.
Uppdatering:
Fått 1 bild publicerad i Genom Hästens Öga (Och ryttarens), bilder sålda för en bra summa, fotat för ett poolföretag, fotat en modesession för Butiken på Landet, bilder publicerade på div. stuteriers och ridklubbars hemsidor och är skolans fotograf.
En kompis kompis har haft mig som fotograf på en premiering
Har även tagit några bilder till ett hästföretags hemsida. Men har även bilder på andra hemsidor som inte är hästreliterade..
Har även fotat och gjort en almanacka själv och sålt, fast de var inte så mkt uppdrag utan en efterfrågan efter jag gjort mittprojektarbete i gymnasiet.
Sen har jag tagit bilder på kompisars hästar. Men de är bara premieringsjobbet jag fått betalt för.
Har ev. lite småprjekt på gång nu i höst/vinter som jag hoppas kommer inbringa lite pengar
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 brukar du ha bilder i Ridsport? Jag har nog missat dem. Brukar kolla annars tycker jag.
#52 Inte än, men jag tävlingsbevakar sydöstra sverige.

Jag har inte fått betalt för någon fotografering ännu. Men har fotograferat åt ridklubben jag rider på. Ska snart fotografera åt stallet där medryttarhästen står! 24 hästar där!
Men nu på fredag får farmor hem sin hundvalp, och alla snckar hela tiden om att jag ska fotografera han när han växer upp m.m. Så kan ju ta betalt för det ;D
#53 tänkte eftersom du skrev att det brukar bli 3 bilder/tävling. Jag gillar att se vem som har fotat så jag brukar ha koll på det. Måste ju se när mina bilder är med, ibland dyker ju en arkivbild upp trevligt nog så man kan få lite extrapengar. Prenumerar/köper du Ridsport själv?
#55 De skrev i mejlet att det brukar bli ca 3 bilder per tävling.
Jag köper Ridsport ibland men prenumererar inte, funderar på att börja!
#56 är inte prenumation ett måste för alla hästintresserade? 
Vet inte hur många år jag haft den tidningen men det är sen min tid i Haparanda, tror jag började köpa den mer regelbundet i högstadiet så det är länge sen. Det är där jag läst och lärt mycket om avel bla.
#57 Jag får väl se till att skaffa prenumeration då, om du ska tjata så 

Nån i Karlstadtrakten som skulle vilja åka på nån tävling och fotta med mig? Kommer nästan aldrig iväg och fottar längre, för kompisarna är alltid upptagna. Känns det som iaf ^^
Mina fotojobb har än sålänge vart få, och det är jag lite glad för. Har så mycket i skolan att jag knappt hinner med fotograferandet (har inte fotat på en månad ungefär *eeek*)
Men jag har fotat för en privatperson och fotade för ett reportage i höstens Ridsport Special som kommer ut i november (är liite taggad på att få se resultatet). Ridsport har även återigen anlitat mig då jag nu v 44 ska iväg och fota hos Tinne Vilhemson. Dock ej ryttaren själv utan en elev till henne :).
#60 Lyckliga du som får bilder i specialen. Jag har rätt sällan fått till det med foton där och det är ju en mycket finare tidning än de vanliga varannan-vecka-numrena. Har haft åtminstone ett helt reportage med text + foton i specialen och enstaka ströbilder men det är nog inte så mycket mer vad jag minns. Däremot börjar det bli fler och fler omslagsbilder i vanliga tidningen vilket också är roligt!