Blixt vid hästfotografering?
Är total nybörjare när det gäler hästfotografering och har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.
kan man verkligen ha blixt när man fotograferar hästsport? blir inte hästarna skrämda av det plötsliga ljuset? kan man över huvud taget fotografera hästsport utan blixt eller blir bilderna alltid suddiga?
Ska man helst zooma eller gå närmare motivet?
Väldigt tacksam för svar
MVH Jessica
Jag brukar inte Fotografera med blixt. Ögonen blir ofta konstiga.. Men det kanske beror på mej och inte min Kamera. Jag tycker du häldre ska gå nära Motivet än att Zooma , då blir oftast bilden skarpare.
Mvh Louice

#1 Tack för ditt svar, men hur ska man göra så att bilderna blir bra utan blixt??? det blir mycket rörelseoskärpa på mina bilder som jag fotat utan blixt…
Är man utomhus och fotograferar bör man inte vara i behov av en blixt.
Tänk på att en inbyggd blixt i kameran bara räcker X antal meter, och om hästen du ska fota då befinner sig utanför det avståndet, blir det bara ännu mörkare än om du skulle struntat i blixten.
Är man inomhus bör man fråga någon ifall det är okej att använda blixt, på vissa ställen får man nämligen inte det, just pga att man kan skrämma hästarna.
För att slippa suddiga bilder ska du ha en kortare slutartid som fryser rörelser bättre.
Jag föredrar att kombinera zoom och att gå närmare motivet. Går så nära jag kan komma oftast och zoomar sedan resten. Ibland zoomar jag enbart, mestadels pga lathet. ;)
Välkommen att läsa våra artiklar om hästfotografering!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Hm.. Det beror nog lite på vilken Kamera du har. Jag är inte så bra när det gäller Kamera blixtrar.. :/ Men Om du tycker att det blir bra bilder med blixten kan du ju ta bilderna med det ^^
Mvh Louice

#3 Tack så mycket för ditt svar! Jag har fotat en del i ett ridhus och bilderna blir bara mörka, ska prova att fota utan blixt så får vi se hur det blir…
#4 Har en kompaktkamera Canon Powershot a530… jag ska prova att fota utan blixt så får vi se…
MVH Jessica
Använd inte blixt när du fotar hästar. Dels kan de bli rädda och dels blir det fula blänk i ögonen.
En lite varning: När jag red på ridskolan för ett antal år sedan var det en häst där som var livrädd för blixten. En tjej red den hästen under ett ridläger där en mamma tog kort med blixt. Hästen blev livrädd och skenade ut genom den öppna dörren, tjejn flög av och klämdes i dörren samt att hästen gick omkull precis utanför stallet. Inte roligt alls! Så tänk på avstängs blixt.
Du ska inte gå för nära hästen du ska fota utan då blir proportionerna konstiga. Ställ dig hellre en bit ifrån och zooma in.

#7 Tack för ditt svar.
Okej ska tänka på det till nästa gång…de hästar jag fotade vet jag att de inte är rädda annars skulle jag inte fota dem alls…
Hur är det på utomhustävlingar, lite större sådana, ska man inte ha blixt där heller??
MVH Jessica
#8 Utomhus är då man egentligen är i minst behov av blixt, då är det befintliga ljuset som bäst.
Ytterliggare en nackdel med att använda blixten är att den ger ett väldigt platt och tråkigt ljus.

#9 Okej tack för ditt svar…då vet jag och kan börja fota lite mer…
MVH Jessica
Höj ISO-talet om det är möjligt. Det ger lite mer frihet när det gäller rörliga motiv i dåligt ljus.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag verkligen avskyr personer som fotograferar med blixt i ridhus, det kan förstöra så mycket om hästen är rädd för plötsliga ljus. Så, nej, man ska inte fotografera med blixt i mörka miljöer när det gäller hästar.

Uthomhus behöver man knappt någon blixt. De flesta hästar (som jag vet) är inte speciellt rädda för blixtar. Det går nog från häst till häst. Men Utomhus brukar jag inte använda mig utav en blixt.
SandraJanson

okej tack för era svar…ska tänka på det till nästa gång
Fotar oftast utan blixt, ögonen blir så konstiga med. På min kamera så är det bättre att gå nära motivet än att zooma, det blir skarpare då.

#15 okej min kamera har inte speciellt bra zoom så bilderna blir väl sådär…helst går jag närmare men om det blir svårt så använder jag zoomen i alla fall

Jag föredrar utan blixt inomhus. Dels för att hästarna kan bli skrämda, och dels för att det blir ett konstigt ljus, vilket inte blir så snyggt.
Jag fotar alltid utan blixt på hästar. Precis som alla säger kan hästarna bli rädda.

okej…men då kommer ytterligare ett problem…när jag tar en kortare slutartid och utan blixt blir bilderna bara mörka…vad ska jag göra??? när bilderna väl är ljusare är slutartiden alldeles för lång för att fotografera rörelse med…
#19 Dra upp ISOt ett eller två steg, läng slutartiden något och kontrollera så att du använder största bländaröppningen.

#20 okej tack…
Själv fotar jag sällan med blixt. Nä, aldrig om jag tänker efter. Fotar aldrig i ridhus då jag är så rädd för att skrämma hästarna med blixten och utan blixt blir ingen som helst bra kvalité på bilderna.
Ute ändrar jag ISO och ljus för att få till bilder med mindre ljuskällor.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

#22 jag har provat att höja iso talet jag också men bilderna blir ändå mörka så jag tror att jag lägger ner det här med att fota i ridhus…dessutom har jag inte världens bästa kamera precis…

Att använda blixt på en hopptävling inomhus rekomenderas inte. Dels för att det kan störa ryttaren och hästen, och hästen blir rädd. Och så att hästens ögon blir konstiga. Och så känner du troligtvis inte alla hästarna på hopptävlingen och kan därmed inte vara säker på om de är rädda eller inte.
Att fota utan blixt i ridhus ger oftast suddiga bilder, därför fotar jag bara hästar utomhus, då använder jag blixt eftersom det är kortare slutartid då.