Efterarbete
Efter att ha tittat runt här på hästfoto så är jag överrumplad över hur snygga alla bilder är.
Ni alla är verkligen super duktiga.
Men jag måste fråga, hur mycket arbete ligger bakom varje bild efter att den är tagen med kameran och laddad till datorn?
Vad är det ni gör för något om ni redigerar den efteråt? Några tips för en som är nybörjare i redigering med supersugen på att bli bättre?
Om ni t.ex. hade tagit den här bilden? Vad hade ni sett till att förbättra eller fixa med den?
Och vad använder ni alla för redigeringsprogram?
Jag har Photoshop 6.0. Hur mycket jag redigerar beror helt på vad för bild. Men jag brukar oftast beskära ev. dra upp kontrasterna. Sen om det är en bild med väldigt gråa färgerna kanske jag drar i färgerna osv. helt olika från gång till gång faktiskt.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Det beror på, men oftast
Färgerna, kan behövas lite mer gult eller lite mer blått i bilden t.ex
Kontraster och ljus
Beskärning
Skärper upp bilderna ibland
Klonar bort störande objekt i bakgrunden ifall det behövs
Sedan finns det alltid lite smågrejer man sitter och pillar med ifall bilden är i behov av det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag brukar inte redigera så mkt.. Blir bilden bra så låter jag den vara sån, ev, beskär + ljusar upp o fixar färgerna lite ;)

Hur hittar man funktionerna som fixar dessa lösningar?
Är det "nivåer" kanske?
#4 Nivår/levels i photoshop ja, dra lite i pilarna där så ser du vad som händer.
Autonivåer brukar vara användbart, snabbkommando CTRL + shift + L.
Säger likadant som föregående

Jag brukar:
Öka kontraster
Klona bort irriterande föremål
Beskära
och det är nog allt tror jag. Kan även efterbelysa i särskilda fall.
- Jag använder mig av en hel del massa verktyg:
- Shadow/Highlight
- Selective Color
- Levels
- Curves
- Replace Color
- Crop tool (Beskärning)
Finns massa andra verktyg jag använder, men jag måste nog säga att jag går lite mot gränsen till Manipulation istället för redigering.
Mycket av arbetet på mina bilder görs på datorn.
Programmen jag använder är Photoshop CS2 och Photoshop Elements 4.0.

Jag brukar ev. ändra färger, kontrast, nivåer m.m .

Jag brukar:
- Beskära
- Klona
- Höja/sänka kontraster
- Ändra färgerna en aning
- Lägga på lite skärpa
Jag gör naturligtvis inte allt detta på en och samma bild jämt, utan jag gör bara när det som behövs. Brukar inte redigera bilderna så mycket, får väl erkänna att jag är ganska lat när det gäller det området..
Jag gör ingenting med mina bilder. Har inget PS eller ngt annat bildredigeringsprogram ^^
Jag brukar fixa med:
- nivåer
- kontrast och intensitet
- nyans och mättnad
- beskärningen
- kloning (inte alltför ofta)
Och innan jag lägger upp bilderna på internet osv förminskar jag dem och lägger på lite skärpa.
Sen händer det att jag gör andra saker, men det är nog mer åt manipulationhållet… :)
Brukar inte göra någonting mer än beskära vissa bilder.
Har inte haft nåt bra redigeringsprogram, förrän idag när jag laddade hem ett. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag gör oftast:
- Roterar bilderna
- Beskär
- Skärper upp
- Justerar nivåerna
- Färgerna
osv.

Typ exakt samma som anna, fasst jag brukar oftast lägga till en ram på bilden också.
Jag använder mig av photoshop 7.0, jag tycker det räcker för mig.
Jag är ganska lat och redigerar bara dom bilder som jag tycker blev bra om jag ska använda dom till något speciellt. Då blir det väl ungefär;
x Beskära
x Fixa kontraster
x Ljusa upp / Mörka ned
I bland blir det att jag lägger på mer skärpa och pillar lite i nivåerna.

#17 Bra gjort, men dock tycker jag inte du skulle beskärt i nederkant =)
Jag tycker det är lite lathet över att man sitter och redigerar en bild för mycket…
#19 hur menar du då?
#20 - Jag tycker det tar bort utmaningen med att ta en riktigt bra bild. Är man riktigt bra i PS är det bara ta en skitbild, fixa till den riktigt ordentligt och så har man en pangbild. Lathet var kanske inte rätt ord att beskriva vad jag tyckte men det var det som låg på tungan.
Malin-Trotsig: Nja, som du säger, lathet var nog fel ord. ;) Det är sjukt mycket jobb bakom en riktigt bra redigering.
Attlid - Menar inte lathet över att redigera utan att man isf inte behöver anstränga sig för att få en lyckad bild med kameran ^^
#24 Sant ;)
Men man kan få en riktigt lyckad bild och pga konstigt ljus eller liknande, som man inte själv kan rå för, tycka bilden blev lite sisådär. Då öppnar man den i ett bildredigeringsprogram, ändrar levels, och vips - den där lyckade bilden igen! ^^
Man kan vrida och vända på det här hur länge som helst.
Yepp, alla har olika åsikter ^^
#22 alla är ju ute efter olika saker. Vissa vill ta en riktigt bra bild för att slippa redigera och vara väldigt duktig på den biten. Men bl.a jag tar mycket bilder som passar till att redigera för det tycker jag nästan är det roligaste :)
Men att fixa till en bild i behandlingsprogram tycker inte jag är "lathet" (eller "fusk". vet inte vilket ordval som är bäst). Det krävs kreativitet och fantasi för att se möjligheter i en bild som från börjar inte var så tilltalande. Det är en konst i sig! Man ska inte underskatta redigering ^^
Bara min åsikt :)