villdu också uppgradera dig?
Visste inte riktigt vart jag skulle sätta inlägget men de får bli här.
Iaf, är det bara jag som är desperat efter en systemkamera? :( jag vill inte ha min lilla s3 is längre. har inte ens haft den ett år och är redan less på den och vill uppgradera mig. what to do? ;/ min papi är sur och kallar mig bortskämd. men jag menar, han lägger ut flera tusen på bilar till mina brorsor. varför kan han då inte å lägga ut ca 10.000:- på en riktigt bra kamera till mig som håller flera år? oj, det här blev som ett dagboksinlägg, haha. men till själva frågan nu då, är jag den ända som känner/har det såhär?
Ajdå. Så var det från början för mej med. Fast då tyckte jag nästan själv att jag inte behövde en systemkamera. Men till slut lyckades jag över tala pappa att om jag sparar mina pengar tills min födelsedag (18/12) så betalar han resten. Hoppas han inte glömmer att han faktiskt LOVADE mej det :/
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jo, för typ en månad sen så tyckte jag att jag inte riktigt var redo för en systemkamera. men nu är de allt jag vill ha. jag skiter i om jag så måste sälja allt jag äger liksom ;p
#1 nog tror jag att han kommer ihåg de :) annars kan du ju alltid påminna honom ;)
I början (när jag fortfarande bara hade kompakt) gick mitt "vill ha system" upp och ned. Jag märkte att min kompakt kanske räckte trots allt, och jag började fundera om det bara var något jag "inbillade" mig att jag ville ha. Dessutom hade jag då för ganska länge sedan sett min drömkamera, Nikon D80, och jag hittade ingen annan kamera som kunde få mig att tänka att "den vill jag ha". Och jag visste redan från början att jag aldrig skulle klara av att spara ihop till D80:n. Men sedan satte mitt "vill ha system" igång igen och jag började spara på riktigt, jag tänkte noga över det, och jag visste allt jag skulle få avstå för att få en systemkamera. Jag tänkte inte så mycket på vilken kamera jag skulle ha, mest att jag skulle spara och se hur mycket pengar jag fick ihop och sedan bestämma mig för en. Men så en dag, så sa min mamma att vi kunde dela på kameran, och då öppnade sig många dörrar för mig. Jag insåg att jag kanske skulle ha råd med D80:n i alla fall, och jag fortsatte spara ett tag till. Bara någon vecka innan vi skulle till Cypern kom jag på att jag ville ha med den dit, och jag bestämde från vilken sajt vi skulle köpa kameran, tillbehören och allt. Men jag ville ändå åka och känna på kameran, så det gjorde vi och sedan kom jag hem med en kamera från affären. Och så ägde jag äntligen min D80. Jag betalar visserligen fortfarande av pengar till mamma varje månad, men är snart klar, och det är lätt värt det!
Så mitt råd är väl typ att väldigt noga tänka över det och sedan spara det mesta själv, för då inser föräldrarna att det är något man verkligen vill ha. Så var det för mig, mamma hade aldirg nämnt i början att hon skulle kunna tänka sig betala hälften, sedan såg hon att jag verkligen ville ha en och hade kämpat för det.
Ojsh (x Nu blidde det lååångt 
#3 Så var det för mej också. Jag ville ha en system vissa stunder. Men vissa tyckte jag att det räckte med kompakt.
Jag håller på att uppgradera mig just nu ^^ Till en EOS 30D
#4 Jo, även om man ett tag blir lite blind av "jag vill ha systemkamera" tankar, så börjar man fundera förr eller senare, om man verkligen behöver det. För det är en grymt dyr grej egentligen.. Man får ju inte bara stirra sig blind på husets pris, objektiv, minneskort och massa grejer tillkommer ju.
Men jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte min Nikon D80 (:
#6 Precis. Man måste verkligen tänka efter om det verkligen är det man vill syssla med. Men det är klart, när man sparat ihop alla pengarna, kanske det blir något helt annat?
Jag tänker nog ofta att det vore jättekul att ha en system, man får så mycket möjligheter med objektiv mm. Just nu sparar jag till en D80, men det kommer ta ett tag så då har den nog förhoppningsvis sjunkit ordentligt i pris ;)

Vill uppgradera mig till en Canon EOS 400D eller 30D :) Helst 30D :P
#3 Det är bara de att jag bor själv och har bara 900kr att leva på varje månad. Så det är nästan omöjligt för mig att kunna spara ihop några pengar ;/ visserligen skulle jag kunna skaffa ett jobb efter skolan men de är så otrooooooligt svårt att hitta några jobb i den här staden.
#10 Jaha.. Jo, då blir det lite svårare. Men hur klarar du dig på 900kr i månaden? :O
#11 ska jag vara ärlig så har jag ingen aning. äta lite och cykla när du ska nånstan typ ;o och självklart så köper jag aldrig nya kläder eller så.
#12 Okej.. Låter, lite krångligt (x Men det kanske fungerar? (;

jag vill också ha system, pappa lovade mig efter sommarlovet, men inget händer? :'O
Jag sparar till en system, funderar på att köpa Canon EOS 350D till jul då jag har beräknat att ha råd.:)
Jag delade reklam och sparade på sätt vis ihop till kameran. Samma sak med laptopen.
Jag vill ha en systemkamera, var väldigt inne på det i början av sommaren. Nu har det gått ner lite, det har hamnat lite bakom nu när jag planerar så för de nya grisarna som ska hämtas om en månad. Det kändes som om det var viktigare med lite fler smutsiga burar att städa än en kamera ;P Men drömmen finns där. Jag vill ha en 400D, men klarar inte att spara. Så jag ska önska mig en när jag konfirmerar mig. Så får vi se om det blir något. Tills dess får min Z3:a duga :P
Hanna

Skulle också vilja uppgradera mig. Har nu en Nikon D70s men skulle vilja ha en D200 eller D80 fast allra helst D300 eller D3.
Btw, är bilden från hippologum under dressyrtävlingen som var förra helgen?

vill å uppgradera mig.. :P har en Samsung GX-1L.. :P vill ha en Nikon.. nånting.. haha.. Canon är också bra.. :P men har provat en nikon d40/d50(?) å ta travbilder med autofokus, vilken kvalite :S va vel bara kameran men med lika inställningar på min samsung så vart de mycket bättre :/ men nog vill ja ha en till kamera.. så ja har två ;)
Jag är nöjd med min D50 då den levererar bilder som kvalitetsmässigt räcker gott och väl för mina behov som jag har just nu. I framtiden satsar jag nog på någon bättre Canon-modell, det får vi se.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#22 Verkar vara ett bra pris, men vill du verkligen byta från din Samsung GX-1L till en Canon EOS 350D? De är ju i samma prisklass och tror inte bildkvaliteten skiljer sig alls mycket, om ens någonting överhuvudtaget…
Jag skulle investera i ett riktigt bra objektiv till din Samsung istället.

Jag vill gärna uppgradera till ett makroobjektiv och jag kan ju säga att jag har råd. Inget bortskämdhet eller nåt sånt utan jag fick diabetes, och fick försäkringspengar och en kamera ;) Kanske vill ha en kompaktkamera också eller en filmkamera ^^

#23 hm, okej. aa, har kollat objektiv. men vet inte riktigt vad jag ska ha :P men du har nog rätt i det du säger..:)
#25 Satsa på t.ex ett 70-200/2,8? Ljusstarkt och helt okej brännvidd.

#26 okej, ska se om ja hittar sådant för kameran.. tack så mycket :)
Jag fyller år 18 september så önskar mig ett Nikkor 50mm 1.8 i present :)

hihihi.. å ja vill göra VAD Som Helst(!!!!) för att få ha en Canon EOS.1V i min ägo ^^ :o min drööm alltså… sen äre en annan canon å, komemr inte ihåg namnet då.. men nåväl.. får fortsätta drömma..
Jag har precis som divansson en Samsung GX-1L. Den fick jag i julklapp för ett år sedan. I födelsedagspresent detta året fick jag ett teleobjektiv. Jag är mkt nöjd med min kamera :). Om jag ska spara ihop till något speciellt nu är det kanske ett trebensstativ eller ngt. Fast det har jag redan råd med, men iaf. Sedan är det massor av saker som jag vill ha, men varken behöver eller har råd till ;).
Jag har en 400D som ska säljas, ska köpa en Nikon D80.
Jag hade varit intresserad av fotografering ett halv år ungefär innan jag värkligen började spara till en system. Tyckte inte att det räckte med min kompaktkamera. Ville först ha eos 350D ett låångt tag (Canon var "självklart" eftersom pappa hade objektiv till en) men sedan övertalade pappa mig att ta en 400D. Men sedan tyckte jag det gick segt med att spara pengar och gick åter tillbaka i "350D-tankarna" eftersom denne var mkt billigare. Men sedan fick jag chansen att testa både 400D och 350D samtidigt. Och det var svårt för mig att erkänna att 400D låg bättre i handen. Så i maj 2007 blev jag äntligen ägare till min Canon eos 400D efter ett års tufft sparande. Sedan åkte jag till Lina (Lininaa) i sommras, och testade henne Nikon D80. Och jag blev tokkär. Min knappt 3 månader gamla 400D kändes bara som skit. Jag var kär i Nikon D80:n, och inget kunde hindra det. Något mamma och pappa INTE gillade. men det skíter jag i. Jag SKA ha en Nikon D80 xD
Och ja, det är onödigt trams det här, var bara tvungen att skriva av mig xD
Johanna - Instagram
Det är bara att spara på
Mina föräldrar lyckades jag övertala ganska fort,Pappa är fotointresserad så han gick med på att köpa systemkamera på villkor att han får låna den och att jag sköter skolan…