Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 440 ggr
E-Lingman
0

Canon Objektiv Ef 85/1,8 Usm

Vad tror ni om detta objektiv : Canon Objektiv Ef 85/1,8 Usm.
Jag ska ju åka på Sthlm Horse show och ska köpa ett ljusstarkt objektiv. Har ni någon erfarenhet av något liknande?
Är 85mm en bra brännvidd för foto tror ni?
kostar 3850kr

Mvh Elina Lingman

Anna
0

85mm tror jag inte är en bra brännvidd till hästfotografering. Varför?

1. Det är fast brännvidd och du har alltså ingen möjlighet att zooma in eller ut
  2. 85mm räcker inte långt bort

Satsa på ett begagnat 80-200/2,8 eller 70-200/2,8 istället tycker jag. Jag köpte för en månad sedan ett begagnat Nikon 80-200/2,8 för 4000kr och är supernöjd.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lininaa
0

Jag skulle tycka att det var otroligt jobbigt att inte kunna zooma, eftersom att troligtvis kommer hästarnas avstånd från dig variera ganska mycket.

Isak
0

Som porträttoptik så är det där mycket bra. Angående hästfoto vet jag inte hur jag ska uttala mig. Du får tänka på att med brännviddsförlängningen så blir det 135mm..

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

E-Lingman
0

Ni verkar inte tycka att det är ett bra köp för hästfotografering, kan hålla med om att en fast brännvidd inte är det bästa kankse för ändamålet men jag är inte så sugen på ett 2,8 just för att om jag ska köpa ett ljusstarkt objektiv vill jag gärna ha ett som jag kan lita på ordentligt. Men det är svårt för de flesta med justerbar brännvidd kostar ju kring 20.000 :/

vad tror ni om att ha en fast brännvidd på 105mm istället? är det bättre eller sämre? Har ni några förslag på objektiv med en bländaröppning på 1,0 - 2,0 ?

Cavello
0

Jag har ett 50mm 1.8 som funkar bra att fota hästar. Kan tänka mig att 85mm är ännu bättre. Dock har jag inte använt objektivet till hoppning än men ska prova någon gång.

jojjehanna
0

Klart det år att använda ett fast objektiv. Gissar att du ibland kommer för långt ifrån men det går ju att beskära i efterhand. Jag gillar zoom bättre än fast men det är nog en vanesak.

Jag tror jag har det objektivet du skrev om i #0. Fotat i ridhus men även hemma när jag inte vill ha blixt inomhus. Tänk bara på att skärpedjupet blir ju väldigt litet på 1.8 så lätt att få ett ekipage suddigt, dvs antingen hästens huvud eller ryttaren skarp.

E-Lingman
0

Jag blir så deprimerad när jag ser priserna på dessa objektiv med en enorm vill-ha-faktor!
Någon som kan tipsa om miljoner olika annons sidor?
Det billigaste jag har hittat är ett: Sigma 70-200mm f/2.8EX DG Macro Canon 8600kr nytt.

Men det skär i hjärtat om jag blir tvungen att köpa den :/
Kom igen nu alla hjälp mig att hitta ett objektiv :)

E-Lingman
0

Tack Anna!
Ska ringa på båda annonserna från fotosidan :), den från blocket fanns inte kvar :/

LindaKarlstrom
0

#7. Jag har ett Sigma 70-200 f/2.8 APO EX HSM DG som levererar suveräna foton! :)

E-Lingman
0

#10 kan tänka mig det men det kostar väl en förmögenhet :)