Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 669 ggr
Marija
0

Ridbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen var jag och fotade min kompis och hennes häst.
Här kommer en bild som jag blev nöjd med.
Nu ska ni få säga vad ni tycker Glad

Medveten om eltråden, är tyvärr usel på att klona.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

Kompositionen, färgerna, skärpan och uttrycket gillas. Steget är inte det allra finaste men fortfarande en bra bild enligt mig. Men hästmänniska som man är kan jag inte undvika att haka upp mig på hur långt fram sadeln ligger… ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Marija
0

#1 - Tack! :) Jo jag ser det jag också, där provade hon en ny sadel, men som man ser, satt den inge bra ;)

Cavello
0

Färgerna och beskärningen är bra. Steget på hästen är kanske inte det ultimata men det funkar. Stör mig bara lite på att hästen ser väldigt framåttung ut xD

OliviaJ
0

Gjorde ett försök till att klona bort eltråden ^^ Blev inte så bra.. :P

Monday
0

Bilden blev mycket bättre utan den störande eltråden som jag retade mig på!
Gillar dom höstiga färgerna i bilden. Steget hade som sagt kunnat vara bättre men jag gillar bilden iaf. :)

http://www.regret-nothing.com

Marija
0

Tack allesammans :) Och tack så jätte mkt Olivia =D Du lyckades grymt mycket bättre än jag!

dhbf
0

#1  Vet att detta nt handlar om foto :S Sry! Är bara tvungen att skriva petnoga som ja e xD

Egentligen så spelar det inte så stor roll hur man ser sadeln ligger. Det finns ju en "metallpinne" inne i sadeln och det är viktigast att den inte stör hästen när den går, alltså ska man känna med handen på bogbladet och känna efter om sadeln ligger för långt fram, stöts handen emot sadeln fast boden inte "tagis slut" sitter den för långt fram.

Måste skriva lite om fotot också xD

#0 fin bild, den blev bättre klonad än med eltråden.

Mandysan
0

#7 Menar du bommen?

en det syns ju klart och tydligt på bilden att sadeln ligger PÅ bogbladen, vilket hindrar hästens rörelser :S Sen förstår jag faktisdkt inte det här;

"stöts handen emot sadeln fast boden inte "tagis slut" sitter den för långt fram."

Jag har varit iväg ett X-antal turer med min häst, provat sadlar, haft vetrinär besök osv för att hon har fel på sina bogblad. Orsakat av en felaktig sadel.

/Amanda

dhbf
0

#8 menar bommen ja. Okej.. Säger bara vad jag lärt mig och vet ;) Men du vet nog bättre än mig xD Det ska nt vara Boden utan Bogen xD

Mandysan
0

#9 Det förstod jag ;) men inte riktigt det andra…

Niklas
0

Bra jobb med tråden. Om det var min bild hade jag förstärkt kontraster och färger något. Se bifogat exempel.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Marija
0

#11 - Tack. Det vart fint, men jag gillar kontrasterna bättre på den föregående. Men färgerna vart klart bättre! Tack!

Lininaa
0

Bilden ger en känsla av frihet :)
(Utan tråden då ;])

Marija
0

#13 - Tack! =) Jag håller med :D

dhbf
0

#9 Okej x) Men det är ingen idé att vi skapar en stor sak av det x'D Alla gör på sitt sätt och det bästa är att hästen inte tar skada av det man gör :P

berry
0

ur mysig bild jue :)

Mupp
0

tycker faktiskt tvärt emot väldigt många, #5, #7, #13, #14 och #0 själv är väldigt inne på att eltråden inte ska vara med och att utan tråden ger bilden en känsla av frihet, tvärtom tycker jag att utan eltråden ser hästen väldigt "låst ut".
Konstigt uttryckt, men jag ska försöka förklara hur jag menar i fler ord.

både häst och ryttare är riktade åt samma håll, i både uppmärksamhet och kroppsrörelse, de ska rakt fram.

Med eltråden kopplar jag direkt att det handlar om någon form av ridbana, vilket förstärks av den upptrampade stigen (minnen från ridskoletiden). Både häst och ryttare koncentrerar sig på arbetet och fotografen har fångat deras arbete.

Utan eltråden blir jag fundersam. Häst och ryttare är uppmärksamma på samma sak framför dom, men de verkar helt neutrala över det båda två. Varför? varför reagerar inte hästen, utan går bara rakt fram, finns det en osynlig vägg där brevid? Blicken fastnar på den upptrampade stigen; varför håller sig hästen till stigen?

Hade hästen uttryckt rädsla, hoppat, slängt med huvudet, backat bakåt eller på annat sätt uttryckt sig så hade jag gillat bilden bäst utan tråd, det hade gett känslan av att det faktiskt fanns något där som häst och ryttare hade fått syn på.
Men som det är nu så föredrar jag med tråd, den utan känns tråkig och "säger" som sagt ingenting uttrycksmässigt.

Jag ser hellre en bild som säger "fint arbete av ryttare och häst" än "dom håller sig till en stig och är uppmärksammade på samma sak, helt utan anledning".

Och nu ska jag vara tyst :)

Marija
0

#17 - Smart tanke faktiskt! När man tänker efter, tycker jag att du har helt rätt! Tack! :)