Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 331 ggr
Jojaton
0

vad ska jag göra?

Jo, har fått kontakt av en tjej som red på en tävling för ett tag sedan. har några bilder på hennes häst, men nu till frågan: Ska jag ta betalt? Det är typ 4-5 bilder det handlar om, och ärligt talat käönner jag mig dum om jag ska ta betalt för dem, men samtidigt.. Jag vill gärna kunna få in lite pengar på mitt fotande. Och, tar jag inte betalt nu, när kommer jag då få betalt? vad gör ni/vad skulle ni ha gjort?

Johanna - Instagram

Jojaton
0

Behöver snabbt svar!

Johanna - Instagram

Anna
0

Min fråga är, varför skulle du inte ta betalt?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jojaton
0

Jag tycker det känns dumt x) Men ja :P

Johanna - Instagram

Anna
0

Tänk såhär. Du säljer DINA bilder till någon annan. Det är INTE fel att ta betalt för sina bilder! Personligen skulle jag aldrig GE bort foton till en kund, isåfall kompisar etc, men inte annars.

Lycka till iallafall :)

annaattlid.se

Jojaton
0

Okej ^^, Tack då.
Men, vad är ett vettigt pris då? Kommer skicka via mejl.

Johanna - Instagram

Anna
0

I vilken storlek/upplösning? Vad har bilderna för kvalitet? Kommer du redigera de?

annaattlid.se

Jojaton
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upplösning: 3888x2592, format L Fine
Kommer redigera ja, antagligen inte räta upp bilderna även om det skulle behövas, men klona bort vissa störande objekt.

Bifogar en av bilderna hon kommer "få". Dock helt oredigerad

Johanna - Instagram

Mupp
0

Hum, jag skulle säga att det beror på vilket syfte du hade när du var på tävlingen. Var det mest för din egen del, att få träna på ditt fotande, eller för att få kunder? (vet att de två "går in i" varandra, men om man ska dra det i stora drag…).
var du där i jobbsyfte(kanske ett bättre ord) så ska du självklart ta betalt, men om det bara var för din egen skull så är det upp till dig. Å ha i åtanke att det kan låta bättre för andra om köparen av dina bilder säger till sina kamrater att" den bilden har jag köpt av en fotograf", än "den tog någon som var på en tävling jag var på i höstas".
blablabla, det är upp till dig. Men se det absolut inte som något fel i att ta betalt! (även om det är svårt, jag vet).

Jojaton
0

#8 Hade en kompis som var med, som jag skulle ta bilder på. Men det blev ju såklart foton på en massa andra hästar också.

Har fö bestämmt mig för att ta betalt. 30kr/bild

Johanna - Instagram

Mupp
0

#9 ett rimligt och godtagbart pris ;)

Jojaton
0

#10 Vad bra ^^,

Johanna - Instagram