Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 3195 ggr
Akerberg
0

Fota i ridhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur 17 ska man få till bra bilder inne i ett ridhus?  Står man nere i manegen och har nära till hästen funkar det okej, men att stå på läktaren funkar inte alls (jag får itne till det iaf). Vad bör man ha för inställning?

Bilden är fotad med porträtt-inställningen på relativt nära avstånd, men blev ändå kass (porträtt var det som funkade bäst, ville inte börja exprimentera med manuellt när jag fotade för att jag ville ha bilder på just de hästarna!)

Akerberg
0

Kan tillägga att just den där bilden är en av de bästa…

Lininaa
0

Det enklaste måste nog ändå vara att fota manuellt, då kan du ställa in så du har en stor bländare + att du kan höja isot ganska mycket. Om mna är bra på att hålla kameran stillar/har stativ är det ju bra, för då kan man ha långa slutartider också.. Men om man övar hemma eller så på manuellt så lär man sig snabbt, vad som "matchar" vad (;

Av dom "färdiga" inställningarna vet jag inte vilken som passar bäst, men det verkade ju vara porträtt i det här fallet, så varför inte använda det?! (:

Anna
0

Jag gör så att jag har trebensstativ, då kan man ha längre slutartid utan att det blir alltför oskarpt, och i och med det ha en bättre bländare så bilderna blir ljusare. Sedan höjer jag ISO:t så mycket jag tycker fungerar utan att det blir alltför brusigt.

Men det är väldigt svårt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Marija
0

Jag får aldrig bra bilder i ridhus eftersom ljuset brukar vara jätte dåligt. Men jag måste säga att du lyckats bra.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Emelie-G
0

Köp ett ljusstarkt objektiv Flört

divansson
0

stativ är smart, inga skakningar iaf ;P haha, ja är dålig på ridhus, men med objektig kan ja otroligt nog få till det för det mesta, sen slutariderna. men ja får Alldrig till hoppningen, ägh.. :P suddmonster

Spader-EliN
0

*petar upp*

Cevir
0

Tycker det är skit svårt att få till bra bilder i ett ridhus!
Här är iaf en bild jag tagit från en läktare på Strömsholm. :)

/ Sara & Casper

Pandoer
0

#8 är det från premieringen som hölls på strömsholm förra helgen??

Cavello
0

Jag får får oftast bättre bilder från läktaren konstigt nog iaf under hopptävlingar dock är det nog för att hindrena var konstigt placerade igår om man stod nere på banan.

Jag brukar använda ISO 1600, f/4-5.6 och s.160-200

Exempel

Kristiansson
0

#8  Man kan exprimentera lite med dina färger också =)

Magster
0

#11 - Det ser ut som ett gammaldags foto på nån fin hingst!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Cevir
0

#9, Det var kvalitetsbedömning av 4:a åringar en dredag :) (Var säkert längre men vi var där då iaf!)

#11, Coolt ^^, Hade inte funderat på det faktiskt ;)

/ Sara

/ Sara & Casper

Pandoer
0

#13, okej, då var jag också där..jag kollade inte så jättemycket på fredagen, men destå mer på söndagen :)

Cevir
0

#14 Ok :) Det var mkt fina hästar ^^

/ Sara & Casper

Emelie-G
0

Här kommer ytterliggare en ridhusbild, är tagen under gymkhanatävlingar.

Anna
0

Sitter man på ett bra ställe samt har turen att stalldörren är öppen kan man även få till silouettebilder, det är väldigt lätt att frysa rörelser i motljus.

Här körde jag 1/500 och F5,6.

annaattlid.se

Anken
0

#17 vilken mysig bild :)

Cevir
0

Anna, Otroligt fin bild! Gillade den verkligen! :)

/ Sara

/ Sara & Casper

divansson
0

JAHAPP.. :P idag äre KM här.. i ridhuset, och det är välldigt(!) dåligt ljus där inne.. :P första start är 17.30 så nu är de mörkt, hoppning allså nu.. Och jag har en Samsung GX-1L.. hjäälp..(!) ja får INTE till bilder alls nån gång! gah.. :P har alldrig fått en bild så att man ser en häst.. :P  hjälp!  ska ja ha på sportläget, och iso på högsta? :/ hoh.. :P tar vel detta som "ett test" att se om ja duger bakom en kamera.. :P haha.. ;P

Lagerquist
0

Jag brukar mest försöka panorera i ridhus, med sutare på kanske 1/100, ISO 3-400 och lägsta möjliga bländare. Ex:

Marija
0

#21 Jätte fint!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

annikamedstortA
0

ahh.. jag som bara har en liten amatörkamera fattar typ inget.. bara inse fakta, måste köpa ny kamera och lära mig alla fotograf-ord :P haha.. uff.

SaraPersson
0

Såg nu att det fanns en tråd om detta :)
Använder ni blixt när ni tar dessa bilder?

Anna
0

Jag använder aldrig blixt i ridhus. Dels brukar den inte räcka fram till motivet och dels kan man skrämma hästarna.

annaattlid.se

Cavello
0

Jag använder inte blixt men tycker ändå att kvaliteten blir mkt bra speciellt om man jämför med vissa "proffs".

jojjehanna
0

#26 beror mycket på vilket ridhus samt ljuset där. En del ridhus är hopplösa, andra är OK, något är t o m bra.

AnnaJohansson
0

Ja, det spelar stor roll vilket ridhus man fotograferar i.

jojjehanna
0

Halmstads ridhus är ett av de bästa som jag testat, om det nu inte hunnit bli mörkt även ute. Men en del ridhus är mörka i sig och så tänder de inte ens alla lampor… Ledsen

Cavello
0

Ja, visst är det bra? Men det var ännu bättre innan när hela ridhuset var i glas. Det lilla tegelridhuset är hopplöst att fota i men glas är bra. Självklart, spelar det stor roll på ridhuset med men de flesta större ridhus brukar det vara rätt bra ljussättning i.

jojjehanna
0

#30 ja, de bästa ridhusbilder jag fått någonsin var när det var glasridhus. Tycker tvärtom att även större ridhus snålar på belysningen.

Cavello
0

#31 Nja, det beror på. Tex. deras tegelridhus är väldigt mörkt och även Harplinges. Plönninges ärväl godkänt sen finns det ju en del ridhus i Varberg/Falkenberg med som är rätt ljusa men även en del dåliga. Har du fotat hos Tölt i Västs ridhus? Det är lite likt Halmstads.

jojjehanna
0

#32 nej, det ridhuset har jag aldrig varit i, inte heller Plönninges. Försöker undvika ridhus om det går…

OliviaJ
0

För mig går det inte bra att fota i ridhus. Blir mörkt eller suddigt..

AnnaJohansson
0

Det blir någorlunda okej med manuella inst.

Cavello
0

Halmstads och några till ridhus går bra att fota i men absolut inte två klubbar varav den ena som jag besökte igår. De har fruktansvärt mörka ridhus. I Halmstads kan jag ha 1/100s med iso 1600 medan jag i det andra bara kan ha 1/5s.

Ratade hästhoppningen i det ridhuset för hundutställning i det bra belysta ridhuset men vad ska man göra?

jojjehanna
0

#36 vilka var det som hade dåligt ljus?

ElinH
0

En mycket korning bild. Men sen låg ju ISO på 3200 också. Och nej, jag kunde inte ha lägre eftersom bilden blev jättesuddig då (det var knappt så du kunde så att det var en häst på kortet).

Ni pratar om slutartider, kan någon förklara det för mig? Är det så att ju längre slutartid ju mer ljus kan kameran samla in ljus? Men vad menas med tex. 1/500?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Emelie-G
0

#38 Det stämmer att ju längre slutartid man har, desto mer ljus kan kameran samla in. Man kan dock inte ha alltför lång slutartid när man fotograferar rörliga motiv, eftersom det då bildas rörelseoskärpa.

Med 1/500 menas att slutartiden är en femhundradels sekund, med 1/1000 menas att slutartiden är en tusendels sekund osv. När jag fotograferar handhållet, dvs utan stativ, brukar jag inte ha längre slutartid än 1/50.

Anna
0

Här körde jag 1/125 och F2,8 samtidigt som jag panorerade lite. Resultatet, en fartfylld bild!

annaattlid.se

Anna
0

1/200 och F2,8 här.

annaattlid.se

Forssen20
0

emelie. , vad hade du för objektiv? Såg lite fisheye liknande ut ._.

Emelie-G
0

#43 Menar du till bilden i #16? Där använde jag ett 55-200/4-5,6, så inget fisheye där inte ;)

Forssen20
0

Bilden är jättevacker emelie.! Tycker om det lite svratare i kanterna sjukt mkt!

Emelie-G
0

Tack! :) Jovars, vinjettering brukar göra sig bra på ridhusbilder.

Thorsson
0

Jag körde med ISO 800/1.600 sedan un underexponerad blix på -1/3 läge P med lysrörsljus1 :D
resultat:

Akerberg
0

#25 Oavsett hur bra ljuset är osv så får jag alltid suddiga bilder när jag fotar utan blixt, vad beror det på?

Anna
0

#48 Vad kör du för slutartid då? Och vad har du för bländare?

annaattlid.se

Akerberg
0

Igen aning :S  Har mest fotat med auto-inställningarna för jag har inte kommit så långt som till att förstå mig på andra iställningar (börjat med det nu, men jag fotar inte inne så ofta) och det blir likadant med alla kompakter jag haft