Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 353 ggr
Annette
0

Kameraset - åsikter

I veckans blad från Elgiganten finns erbjudande om två olika kameraset. Vad har ni för åsikter om dessa?

Alt 1. Nikon D40KIT. 6 Mpix. 18-55 mm objektiv. Tillbehör som följer med: Tillbehörspaket för D40 med kameraväska, 1GB minneskort, Crumpler fotoväska, UV-filter och 55-200 mm Teleobjektiv. 7490:-

Alt 2. Canon EOS400DKIT. 10,1 Mpix, 18-55 mm objektiv, UV-filter samt 55-200 mm objektiv från Sigma. 8490:-

Anna
0

Alt 1, Nikon D40 kitet, ser ju mer prisvärt ut eftersom du både får mer på köpet och att det är billigare.

Vad är det du ska fotografera mest?

55-200 är ett bra objektiv med bra brännvidd som lämpar sig bra till hästfotografering, så det är bra att det följer med i båda kiten.

Köper du en Nikon D40 och vill ha nya objektiv måste du köpa sådana med inbyggd Autofokusmotor. Dessa är i regel dyrare än vanliga objektiv. Nikon D40 blir alltså dyrare i längaden. Men du kanske inte är i behov av fler objektiv är 18-55 och 55-200? Till 400D behöver du inte köpa några "specialobjektiv".

Om jag var du skulle jag gå till närmsta fotoaffär och prova båda kamerorna. Ta den som passar dig mest och som du känner för.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annette
0

Jag fotograferar mest hästar på utställning.

Hur långt ifrån kan man stå med ett 55-200 objektiv, på ett ungefär?

Emelie-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var i augusti iväg och fotograferade under welshriks, då med en D40 och 55-200 mm objektiv. Jag tyckte då att brännvidden passade väldigt bra, bifogar en bild där jag kanske stod ca 25-30 m ifrån hästen.

[michaelalundgren]
0

Jag skulle satsa på Alt. 1, men samma motivering som Anna skriver. Förlåt Anna för att jag inte kommer på något själv :P

Anna
0

Bra fråga. Hästar är ju stora djur så 200mm bör räcka till utställningsbilder. Det är värre om man ska fota mindre djur på långa avstånd, då måste man ha mer zoom.

Själv har jag ett 70-300 och ett 80-200 och med det sistnämnda kan jag stå en bra bit i från, svårt att säga exakt. Enligt mig så räcker 200mm iallafall gott och väl, även om det känns ännu bättre när man har upp till 300mm.

annaattlid.se

Annette
0

#3. Jättebra bild! 25-30 meter, det räcker ju bra för min del.

Lininaa
0

Jag skulle också valt Nikon D40. Håller med Anna..

Minka
0

Skulle också ha valt Nikon D40.

Marija
0

Alt. 1 låter bra! Har själv ett 55-200mm till min D50! Jätte bra objektiv, brännvidden är alldeles lagom.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Niklas
0

Jag skulle välja Canon. 10 megapixel ger mer utrymme för beskärning. Objektiven står det inget om ljusstyrka på så dem kan jag inte uttala mig om.

Eftersom jag enbart har Canonkameror är jag partisk.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ElinH
0

Jag hade också valt Canon.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jojaton
0

Känn på kamerorna. Jag hade nog personligen tagit 400D (INTE för att jag själv äger en!). 400D har 9 autofokuspunkter, D40 tre. Plus att ISO:n på 400D går ner till 100 istället för 200 som på D40. Iof går D40:ns ISO upp till 3200(?) mot Canons 1600, vilket jag personligen ändå tycker räcker. Hade nog helst satsat på en D40x isåfall, som har ISO ner till 100, och upp till 3200(?). Dock har denne också bara 3 af-punkter.

Johanna - Instagram

Cavello
0

Jag hade nog tagir D40 då jag provat båda ett antal gånger och gillar D40:n mer då bilderna blir grymt mkt bättre kvalitet tex. i sportläget. På 400D:n blir bilderna underexponerade och oskarpa, iallafall den kameran jag testade.

Vemsan
0

Håller med #12 :) Skulle satsa på en 400D.

Hälsningar Vemsan

neonrosa
0

Eftersom jag är Canonist så skulle jag valt 400D, men d40 kitet låter ju bättre eftersom man får med mer saker till en billigare peng.

RADiOACTiVPiG
0

Jag har ju själv nikon d40, och asså jag skulle unna ta canonen också men då du får med mera med nikonen så ta den ;) + att nikonen är billigare ^^ med fler saker

Nitro
0

I samma blad från Elgiganten fanns det med ett erbjudande om:

Nikon D80, med 18-135 objektiv och UV-filter för 10490.-

Dyrt eller prisvärt?

jojjehanna
0

Jag fotar med 70-200 så 55-200 är nog jättebra men håller med Niklas om att jag hade velat veta mer om objektiven och är för lat för att söka info på nätet. Inomhus i ridhus lär de inte räcka till, så dyra objeltiv får man inte med. Då behöver du blixt vilket ger (i mitt tycke) sämre bilder.

Toltaren
0

Jag har ung. ett sånt kamera set som kit 1. Och det duger för mig, änsålänge. Har man inte använt system förut är de nog en bra kamera :)

Niklas
0

På Fotosidan har Canon EOS 400D fått högre betyg av fler användare. Läs recensionerna här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13744
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13112

Vänliga hälsningar

Niklas

Lininaa
0

Hur går det, har du bestämt dig för någon än? :)

Annette
0

Jag var inne på Elgiganten för att titta på kamerorna, men de hade inga hemma! De var för dyra att ha i lager. Jag skall gå till en riktig fotoaffär i stället.

Jag tror jag skall satsa på en Canon, efter att jag läst era synpunkter. Det blir inget köp just nu, finns tråkigare saker som pengarna måste gå till först ;) Men framåt våren skulle jag gärna vilja ha en ny kamera, så jag har lite tid att fundera och kika runt.

Mupp
0

Mitt tips; Kläm, känn, prova båda och flera! -total förvåning över att ingen nämnt det tidigare -

Man kan i princip sitta hur länge som helst och dividera om vilket alternativ som är bäst, det där man får mer saker för pengarna, det alternativ som fått bäst kritik, det alternativ som folk i allmänhet har bättre erfarenheter av…
Men det som egentligen är det bästa är att testa själv. Testa vart knapparna sitter, om det känns bekvämt, hur den känns i handen, om greppet är bra, hur det är att fotografera med den, funkar menyupplägget för dig?… sånt där som behövs för att man ska vilja använda sin kamera hela tiden och lite till!

Personligen tycker jag såhär: Ge mig världens bästa kamera, ni vet den där som ALLTID levererar den perfekta bilden genom en enkel knapptryckning.
Aldrig att jag kommer använda den om den är täckt av giftiga taggar.
Samma sak, fast på en extrem nivå.

I ren allmänhet så är kameror ganska likvärdiga om de ligger på samma prisnivå, det som avgör är små saker, saker som du avgör själv om du är i behov av dem eller inte, det är olika för alla.

Annette
0

#23. Det är ett bra tips, det skall jag absolut göra.

ElinH
0

Jag provade d40 förra veckan. Jag tyckte ärligt talat att greppet var HEMSKT.  Nu låtar jag tråden lite. Hur är greppet på 400d? Jag vet att ni inte kan veta hur jag känner, men på ett ungefär?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Niklas
0

#25: Greppet på 400D är lite mindre än på många andra systemkameror.

Vänliga hälsningar

Niklas

Jojaton
0

#25 Greppet på 400D (äger en själv, så jag veet!) är mkt kortare. Förstår du? D40 har ett mycket längre grepp, 400D ett kortare. Vilket är lite jobbigt med större objektiv.

Johanna - Instagram

Pedro
0

Greppet på en 400D är mycket kortare och passar därför mina händer bra, men det beror väl på om man har stora eller små händer, fast man utgår väl ändå från kameran och inte greppet?

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Niklas
0

#28: För mig är greppet på 400D för litet. Risken att tappa kameran är större om greppet inte passar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Cydonia
0

Har 400D och 350D lika stort grepp?

Niklas
0

#30: Om jag minns rätt är greppet på 400D lite större. Någon som kan bekräfta eller dementera det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Cydonia
0

Oj! Jag tycker greppet på 350 är lagom för mig, och jag har ändå inte jättesmå händer?

Pedro
0

#29 Jo det har du ju rätt i.

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Mupp
0

tycker personligen att 400Ds grepp är alldeles för litet, eller hur man nu säger…
Har ganska små händer så egentligen borde väl 400Dn passa mig utmärkt, men tyvärr får jag alldeles för ont i högerhanden efter att ha använt kameran, så jag är illa tvungen att köpa ett batterigrepp eller uppdatera helt till något med bättre grepp.

Eller stå ut med en död högerhand.

Emelie-G
0

#25 Äger själv en D40, och har provat 400D. Storleksmässigt märker jag ingen skillnad på geppen, men upplevar att 400Ds är mer plastigt än D40s.

Anna
0

400D:ns grepp är helt galet litet tycker jag! Jag har provat den i butik och den kändes i både vikt och storlek som en kompaktkamera nästan. Hade jättesvårt att hålla i den stadigt och den kändes väldigt plastig.

annaattlid.se