Djursholm Invitational 2007
Jag var där och tittade i går kväll. Tyvärr var ljuset riktigt dåligt. Trots ISO 3200 och bländare 2.8 blev det alldeles mörka bilder på 1/500 sekund. Synd för det hade kunnat bli riktigt bra med ordentligt ljus.
Här är en exempelbild som jag har arbetat hårt med i Photoshop. En del av grynigheten försvann men det gjorde också skärpan.
Ni som kan hästfotografering, vad bör jag tänka på nästa gång?
Vänliga hälsningar
Niklas

En sak jag tänkte på var att du kanske kan försöka (till nästa gång) att fotografera någon halv sekund senare så att hästen är rakt över hindret.
Sedan var det ju en röd flagga så skulle du fotograferat försent så skullekanske flaggan hamnat för hästen. I övrigt tycker jag att det var en bra bild för att ha varit inomhus (?)
Lite tidigt i språnget men helt ok. Stör mig lite på den röda oskarpa flaggan bara. Prova att panorera nästa gång, blir coola effekter och lättare att fota i ridhus.
Jag tycker du lyckats bra med bilden!
Som föregående sagt, något senare i språnget skulle inte skada. Bakhovarna ska ha lämnat marken innan man trycker av.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker det ser bra ut!
Och vill bara påpeka att det finns väl inget måste/ska att bakhovarna ska ha lämnat marken? Det är väl bara så att det är snyggast fotomässigt.
#4 Sant. Enligt mig ska bakhovarna ha lämnat marken, men det är ju en smaksak :)

;D

Bara för att ni skrev om när man ska tajma språnget, såg en bild i SvD för ngn dag sen på Helena Lundbäck, hästen hade fortfarande hovarna i marken och det såg verkligen inte ut som att hon skulle klara av att komma över hindret ^^
#7 Sådant är rätt irriterande ;)

Ja, speciellt om hindrena är större än hästen XD

På högre höjder så tycker jag att hästens bakhovar ska ha lämnat marken, men på lägre höjder så ser det mycket mycket bättre ut om man tar precis när hästens bakhovar är påväg att lyfta från marken :)
Tack för era kommentarer!
Det är intressant att höra från er som är insatta vad man ska tänka på. Jag gillar när hovarna rör runt spånet i början av hoppet. Om det blir någon nästa gång ska jag fånga hästarna i luften.
#2: Jag panorerade i bilden, men i och med den korta slutartiden syns det väl inte.
Här är en till bild från samma tillfälle. Hästen befinner sig senare i språnget.
Vänliga hälsningar
Niklas
#11 Bättre del av språnget, ser fint ut! Lite sned och kanske lite mindre luft under och till vänster? Tycker ändå det är lyckade bilder för att vara fotade vid ett sådant pass mörkt tillfälle.
Hade du 70-200/2,8?

Behöver du ha 1/500? Jag kör på 1/320 och får skärpa även om jag får anstränga mig mer :-)
Ibland behövs inte ens 1/320 x) Jag brukar köra på mellan 1/100 och 1/250 och så skarpa bilder.
#13, 14: Får ni skärpa vid hoppning på så långa slutartider? Det vore kul att se exempel.
Vänliga hälsningar
Niklas
Finns en hel del exempel på min hemsida www.mphotograph.se :)
Här är en hoppbild tagen med 1/250s.
#15 men den bilden i #16 är tagen i Halmstad (tror jag) och det ridhuset hör till de bästa att fota i. Gissar att det ridhuset du var i inte var lika bra.
Den här fotade jag idag, i Vetlandas ridhus. Relativt ljust men lite sämre vid vissa hinder.
1/125, ISO 1600, F2,8