Kamera problem
Jag fick min Nikon D40 för ungefär en vecka sedan. Och jag förstår verkligen inte hur man gör så att blixten inte fälls upp och är igång. ( brukar inte vilja använda blixten så ofta ). Kanse någon med en nikon som skulle kunna förklara?
Har även länge undrat vart man går in för att ändra inställningarna för siluett fotografering, vore kanon bra om någon kunde hjälpa till.
/ Sara Wibron
Om du inte vill att blixten ska ploppa upp i autoläget håller du inne knappen med en blixt på, den sitter över knappen du trycker på för att ta av objektivet. Du vrider sedan på ratten till höger (sitter brevid en knapp med texten AE-L AF-L), tills det kommer upp en liten bild föreställande en överstruken blixt på displayen.
För att ändra inställningarna manuellt, som du behöver för att fotografera silhuetter, ställer du funktionsratten på läget S, A eller M (ev. P). För ytterligare information om manuell fotografering, se artikeln Att fotografera manuellt.

Om jag har gjort det med blixten så att den inte kommer upp så blir det som om kameran tar två bilder istä'llet för en och dom får välidgt dålig skärpa.
När du fotograferar siluett använder du då M,S,A eller P?

Tack emelie :)
#3 Det är väl för mörkt för att fotografera utan blixt låter det som.
Du får ställa in manuellt så kanske du kan klara dig utan blixten
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Som Stirrup skriver, låter som det är ganska mörkt.
Jag använder läget M vid silhuettfotografering.