Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 605 ggr
SofieDahlberg
0

Nikon D40 eller Canon EOS 400D?

_Tror detta är rätt grupp att lägga det i, annars får ni säga till!

_Tillsammans med mina föräldrar har vi en Nikon D70, och jag tycker verkligen om den jättemycket. Dock får jag inte ha den själv i stallet/på tävlingar osv, dvs; Föräldrarna litar inte på mig. *suck*. Så nu har jag börjat spara till en Nikon D40,  som en av mina kompisar har. Den tar JÄTTEBRA bilder, och prisvänlig. Jag har verkligen fallit för D40:n, och eftersom vi redan har objektiv så ska jag ju helst köpa en Nikon. Men jag är rätt sugen på en Canon EOS 400D också.. Vad tycker ni jag ska ta? Nikon eller Canon?

Nemii
0

Är själv sugen på en Nikon D40. Finns på siba för ca 4800, precis lagom för mig :)

SofieDahlberg
0
[michaelalundgren]
0

Jag hade tidigare en Canon EOS 350D.. Men idag äger jag en Nikon D80. Det bästa byte jag gjort.. Tycker D80:n ligger bättre i handen osv..

Jag personligen gillade inte D40, då den inte låg så bra i min hand, men om din plånbok inte räcker till en D80 så skulle jag nog  satsa på D40:n då ni har objektiven..

Men det bästa du kan göra är att åka till en butik och prova själv!

Jooline
0

Jag trivs bra med min 400D ^^ För mej funkar den väldigt bra. Jag tycker du ska ta det som känns bäst ^^

Lininaa
0

Tycker att du ska satsa på en Nikon, speciellt eftersom att du har objektiven. Äger precis som michaelalundgren en Nikon D80 är jättenöjd! Jag skulle hellre köpt en D80 om jag hade råd, men har du inte det tycker jag att du ska satsa på en D40 :)

Nemii
0

Hur mkt brukar en D80 kosta? Snackar vi runt 10 eller?

Lagerquist
0

Eftersom objektiven finns tycker jag deffentivt att du ska satsa på en Nikon, det känns lite onödigt att köpa en helt ny uppsättning! Du kan ju testa att söka efter begagnade Nikon kameror på blocket eller liknande så kan du få dem billigare ;)

SandraJanson
0

Det bestämmer du ju själv, men det är ju + med Nikon för du har ju objektiv till dem så du slipper lägga pengar på dessa dyra grejer ;D

Marija
0

Jag skulle nog valt EOS 400D. Men om ni redan har en Nikon så tycker jag att det är klart bättre att köpa en Nikon, då ni kan dela objektiv osv.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

SofieDahlberg
0

Tack för alla svar. Det blir nog en Nikon. ^^
#7 Jag vill helst inte ha en begagnad kamera, utan en helt ny. ^^

Jojaton
0

Jag hade antingen satsat på en Nikon D80, ny lr begagnad, eller köpt en begagnad D70s/D50. D40 är väl bra, men tänk på autofokusmotorn som måste sitta i objektivet.

Johanna - Instagram

ElinH
0

Finns det autofokusmotor i 400d då?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

#12 Ja.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AnnaJohansson
0

#12 Jag tror inte det finns någon Canon kamera som saknar autofokusmotor! (Rätta mig om jag har fel!)

Emelie-G
0

#14 Stämmer.

Xanon
0

Canon EOS 400D skulle jag ha valt… Fotar med en 350 för tillfället, men ska uppgradera mig till julen!

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Emelie-G
0

Åk till en fotoaffär och be att få testa de båda kamerorna, så kan du bilda dig en egen uppfattning om dem :)