Hjälp: Storlek
Vilken storlek ska man ha på bilderna när man lägger ut dem på nätet för att de inte ska se allt för oskarpa och färglösa ut?
För de är många som skriver att man ska ta ner storleken eller vad ni säger när man vill ha kritik på bilderna :)
är de dpi man ska ändra? isf hur mkt ska den vara?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
På iFokus får de vara max 800x600px, annars förminskas de och förlorar kvalitet.
Finns ingen maxstorlek för "hela" internet.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Tack
I en fotobok jag hade förr som studiemedel stod det nått om att man skulle ha en upplösning på 72 för att bilden skulle göra sig bra på nätet.. Men den boken var tryckt på slutet av 90talet också :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2 Upplösningen och storleken är inte samma sak riktigt. Tror det menas med 72 dpi (dots cper inch, dvs pixlar per tum).
Den optiska upplösningen bör vara 72-96 dpi för visning på en datorskärm och 300 för utskrift. Menas med pixeltätheten.
Medan den fysiska upplösning ( ex. 1024x768) kan vara hur stor som helt. Men för bilder som visas på webben bör filstorleken inte överskrida 50kb för grafik och 300 för foton.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#3 Tack Alexander för ett bra svar :)
Såg i boken jag hade hemma att jag har blandat ihop det xD
Du kan inte svara på denna fråga?
när jag laddar in mina bilder till datorn så blir de i upplösning 72, om jag sen ska skriva ut dem för bästa resultat, är det bara att ändra till typ 300 då? Eller blir det sämre med bilden då upplösningen inte avr så från början?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ne jag tror inte att det ska påverka kvalitén allt för mycket. Ett foto betraktas ju oftast på avstånd, så då märks inte de sämre kvalitativa egenskaperna.
/A
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson