Att välja ny kamera
Jag ska ev få en ny kamera i julklapp (hoppas). Just nu har jag en g;a med endast 3,2 Mp (kompaktkamera). Jag fotar oftast rörelsebilder. Behöver tips , bör helst inte kosta över 5000 kr.
Har funderat på en digitalkamera med långzoom. Den jag tänkt på är Panasonic Lumix DMX- FZ50 (10 Mp och 12x). Vad tror ni ?
Egentligen är det inte megapixlarna som spelar roll hur kameran är,alla kameror över ca. 6 mpx funkar bra såvida man inte ska förstora upp dom till jätte affisher.
Vad är det du har tänkt dig fota?
MVH Josefin
#7 Läs artiklen "Objektiv för hästfotografering".
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#9: Det är bättre att köpa en D40x, eftersom den typ har fler uppgraderingar
Hälsningar Vemsan
#9 Det beror ju på om du tycker det är värt att betala 1500:- mer för 4 mp.
#10 Fler uppgraderingar, hur menar du då?
#11: Ingen aning xP Jomen.. D40X klarar typ av att höja hastigheten för bildsekvenser från 2,5 till 3 bildrutor i sekunden. Och så har kameran typ fått en ISO 100-inställning som några Nikons kameramodeller har saknat, elr nåt(?) Har typ läst det nån stanns
Hälsningar Vemsan
#12 Kollade upp det, och det stämmer ;) Då får man fråga sig igen - är det värt att betala 1500:- mer för 4 mp, ½ bild mer i sekunden samt ytterligare ett ISO-steg?
Jag skulle nog hellre lägga de pengarna på optik.
Canon eos 400d kostar väl ungefär 5000:- ? Bättre objektiv kan du ju köpa till senare. :)
Kolla på www.prisjakt.se och www.cyberphoto.se =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#14 400D med kitobjektiv kostar 6890:- på cyberphoto ;)
Woops. Men jag menade att hon kan söka efter kameror på de sidorna :P
/ ElinH

En samsung digimax i6.. Den är en jätte bra kamera med bra zoom

#15 På Prisjakt kunde man få en för 5999 kr.
#18 Oh, där ser man :)
Skillnaden på priset mellan en Nikon D40x och en Canon EOS 400D är inte så stor. Nikon kostar 5819 kr och Canon kostar 5999 kr som någon skrev innan.
Nu har jag kollat skillnaden på dem:
+/- Nikon
Nikon fler Mp.
Fler Exponeringskompensationer
3 bilder i s /så länge minnet räcker eller max 9 NEF
Nikon dyrare objektiv
+/- Canon
Billigare objektiv
3 bilder i s upp tom 27 bilder
Vad jag har hittat en så länge.
Nikon D40x och Canon EOS 400D har lika många megapixlar.
Kolla på digitalfotos hemsida, massor av recensioner på långzoomare där :)
/ ElinH

#1 Jag har en S3 IS.a och tycker den e skitbra! Men som sagt den har ju utgått nu och ersatts av en 5.a. Men har provat den också, mammas pojkvän har den på jobbet och den är lika bra den. man kan sätta dit en egen blixt om man vill, tycker det är jobbigare att ändra bländaröppningen osv på den. mkt mer knappar man måste hålla ner samtidigt då o.O dessutom är den silvrig. Men det var ett tag sedan jag provade den så mkt mer skilldnader än så kommer jag inte ihåg :P

3.an har 13x zoom och 5.an har 12 såg jag nu också :)