Köpa begagnat objekitv?
Hejdär!
Någon som har erfarenheter av att köpa begagnade objekitv? Tycker ni man kan köpa ett från andra delen sverige utan att ha testat det själv? Något man ska fråga eller tänka på? Hjäääälp.
Jag köpte nyligen ett från Piteå (bor i Göteborg), och det fungerade jättebra.
Be att få se lite bilder tagna med och på objektivet, och att kvitto ska finnas med tycker jag är ett måste. Payson.se kan du använda för att få affären säker, du får dock betala ytterligare 5% då, men det tycker iaf jag att det är värt.
Jag köpte mitt teleobjektiv begagnat, och det bodde ganska långt bort. Testade det aldrig innan, men hade provat ett sånt innan, och visste vad det gick för. Vi gjorde så att säljaren skrev typ all sin kontaktinfo, var han jobbade, osv, så jag skulle veta att det gick att lita på honom. Sen skickade han några bilder som han tagit på främre linsen och bakre linsen för att visa att de var repfria. Och sen betalade jag i förskott då, varefter han skickade paketet, och mejlade mig kolli-ID't på paketet för att jag skulle kunna ha koll på det när det åkte genom halva sverige!
Alltså:
- be säljaren om bilder på objektivet, speciellt på linserna så du ser att det inte är repor.
- gör upp om betalningen, ni kan antingen göra som jag gjorde, eller köra med att säljaren får pengarna efter du har fått paketet. Finns många varianter.
Jag har köpt både begagnat från min kusin så jag fick prova först och de gick jättebra :)
Har även köpt begagnat från tradera och den skickades från sveriges södra delar, det fungerar också bra tycker jag för att vara så billigt :)
Så jag har bara goda erfarenheter
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag köpte migg Nikon 80-200/2,8 begagnat för några månader sedan.
Säljaren bodde bara några mil ifrån mig så en kväll tog mamma och jag bilen och åkte iväg för att köpa det hemma hos honom. Funkade finfint! Jag fick testa objektivet på kameran, titta på det, prata med säljaren och sedan betala och ta med mig objektivet hem. Inga problem!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

men vågar man köpa begangnad kamera då ? "/
2 av mina kompisar har begagnade kameror så det vågar man.

okej, funderar på begngnat nämligen (: taack .