Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 185 ggr
Alex
0

Tips på objektiv

Har lite funderingar på att eventuellt införskaffa ett nytt objektiv…

Då jag inte kan påstå mig själv ha överdriven bra kunskap när det gäller objektiv så tar jag gärna emot lite tips, gärna med förklaringar vad de är bra till och så också (de där bokstäverna och siffrorna säger mig inte så mycket än.. ^^)

Är ju en del häst- och andra djurbilder jag tar, mest utomhus. Så blir ju mycket rörliga motiv. Men fotar bara som hobby, så är ute efter ett i vettig prisklass, om man säger så. :)

Har en Nikon D50 med ett AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED -objektiv nu.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jinxx
0

Hej

Kika i artikelarkivet. Det gjorde jag för 2 minuter sedan=)  Där har tjejerna lagt upp artiklar med bla Objektivordlista, objektiv vid hästfotografering m.m m.m. Jag blev iallafall lite klokare av att läsa dem. Men jag gillar iallafall att fråga grejer i forumSkrattande

Anna
0

I 1000-2000kr prisklassen finns ju bl.a

Tamron/Sigma 70-300/4-5,6 (äger själv)
Tamron/Sigma 55-200/4-5,6

Dessa duger fint till utomhusfotografering bara det inte är för mörkt. Det är lagom zoom på båda till just hästfoto-området :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lininaa
0

Även jag har Tamrons 70-300/4-5,6. Jag tycker att det fungerar bra, som Attlid säger, så länge ljuset inte är alltför dåligt!

[michaelalundgren]
0

Jag har haft ett Tamron 55-200 som jag tycker var bra för priset som jag betalade 1295:-

Alex
0

Tack så mycket. :) Ni verkar ju vara rätt så överens om de där i alla fall, så ska kika lite mer på dem. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Marija
0

Äger själv Nikkor AF-S VR 55-200mm/4-5,6 finns även en modell utan VR (bildstabilisering).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jojaton
0

Eftersom du har ett 18-135 tror jag det bästa är att köpa ett 70-300, det är inte så stor skillnad mellan 135 och 200 mm.

Johanna - Instagram

Alex
0

Har hittat ett par andra som kanske kan vara intressanta här också…

Nikon AF-S VR 4,5-5,6/70-300, visserligen i lite högre prisklass, men kanske kan vara värt det ändå..?

Tamron XR 3,5-6,3/28-300 DI Nikon / AF

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Emelie-G
0

#8 Nikonoptiken har jag hört ska vara väldigt prisvärd :)

SofiaGenne
0

#8 Jag har ett sådant, Nikon AF-S VR 4,5-5,6/70-300.
Jag trivs jättebra med det! Ett underbart objektiv, som funkar finfint.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Alex
0

Dåså, värt att börja spara lite pengar då kanske… Hur man nu gör det när man inte har nån inkomst.. :P

Eller fjäska rejält för nån så jag kan få en dyr julklapp Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport