Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 199 ggr
ElinH
0

Nikon d40x

Nu ska jag kanske köpa mig en egen systemkamera :D

Har länge velat ha en Canon eos 400d men min pappas kompis har en Nikon d40x som han ska sälja för runt 3000 kr. Vad tycker ni ska jag köpa den (i fint skick) eller fortsätta spara till en 400d? Jag tror inte att han ville sälja några objektiv alls, så jag måste köpa dem själv. (förhoppningsvis kan jag förhandla mig till åtminstonde kitobjektivet xD)

Hur är den att fota hästar? Fryser den bilderna bra? (blir de skarpa när tex. en häst galopperar eller hoppar)

Tips på billiga och bra objektiv till hästfoto. :D

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ElinH
0

*putt* kom igen nu ..jag behöver hjälp …

:)

/ ElinH

ElinH
0

putt

/ ElinH

AnnaJohansson
0

Jag har ingen erfarenhet av Nikon D40x men vet att flera har den modellen här på forumet!

Toltaren
0

Jag har en Nikon D40, tror ej att de är så stor skillnad… Du kan ju kika in på min hemsida o se vad du tycker ;) www.toltaren.webb.se

ElinH
0

#4 Snygga bilder :D

Vad tycker du om kameran? Vad har du för objektiv? Berätta om precis allt du tycker om den. Speciellt det dåliga XD

/ ElinH

ElinH
0

#3 Ok ;) Får hoppas att de skriver.. XD

/ ElinH

SaraPersson
0

Jag har D40 :) den är väl väldigtlik d40x, www.saraperssonfoto.se här ser du massa bilder tagna med den.
Tycker den är kanonbra ! Rekomenderar varmt, tycker priset var bra :)

Toltaren
0

Jag gillar min kamera, men blir lite sur på den då o då ^^ Hm, dåligt är väll att man bara kan sänka iso:t till 400 (?) tror jag det är xD Hmhm, vet nte riktigt, men jag är rätt nöjd med den. Det är lite synd att den bara har 3 autofokus punkter och att den väldigt lätt "byter" fokuspunkt när man är inne och grejjar i menyn, men det är nog bara en vanesak ^^

ElinH
0

#7 Vad har du för objektiv? :) Några speciella för- nackdelar med kameran som man kan tänka på innan köpet? (förutom den där detaljen att objektiven bör ha af-s)

/ ElinH

ElinH
0

Kan man inte ha lägre iso än 400? :O (trög) Störs man mycket av att det bara är tre autofokuspunkter?

/ ElinH

Toltaren
0

Hm, nä. inte direkt ^^ Den fungerar bra i övrigt! ^^ Ska springa o se va det va man kunde ha som lägsta iso… ;) OOPS… 200 var det visst xD

ElinH
0

#11 haha OK ;) Tack så mycket. =)

Är det snabb tycker du? Och hur snabb, är det bara att trycka på knappen så tar den bilden direkt eller måste den sega och söka efter fokusfunkter länge?

/ ElinH

ElinSvensson
0

förlåt om jag snor din tråd lite! men ungfär hur långt kmr man med ett 55-200 objektiv ?

neonrosa
0

ISO:t på en D40x kan sänkas till 100, inte 400…

Citat från Nikon.se: 100 - 1600 ISO gör det möjligt att ta fantastiska bilder i svåra ljusförhållanden utan blixt.

Emelie-G
0

#13 Tillräckligt långt för det mesta vid hästfoto ;)

Den stora nackdelen med Nikon D40/x är att kamerahuset saknar autofokusmotor, vilket gör att objektiven måste ha det för att man ska få fungerande autofokus. Detta begränsar objektivutbudet en del. Nikon betecknar sina objektiv med af-motor AF-S och AF-i, och Sigma sina med HSM.

Skillnaderna mellan D40 och D40x är att D40x har 4 mer megapixlar, vilket gör att bilderna blir lite större. D40x har ett ISO-omfång mellan 100-3200, och D40 mellan 200-3200. D40z har alltså ett ISO steg mer än D40. Med D40 kan man ta 2,5 bilder/sekund, medan man med D40x kan ta 3 bilder/sekund.

När det gäller hästfotograferingen spelar inte kamerahuset någon stor roll, utan objektivet. Du skriver att du vill ha tips på bra och billiga objektiv för hästfoto, hur mycket kostar ett billigt objektiv för dig?

ElinH
0

#15 Max 3500kr.

/ ElinH

Emelie-G
0

I så fall skulle jag nog köpt detta, Nikons 55-200/4-5,6 med VR (bildstabilisering) :)

SaraPersson
0

#17 det objektivet har jag :) Kanonbra !

ElinH
0

Ok :D Är det snabbt?

/ ElinH

Emelie-G
0

Du kan läsa en recension av det här. Jag hade förut versionen utan VR, och det fungerade helt okej. Autofokusen krånglade lite ibland, men det tror jag att man får förvänta sig av såpass billiga objektiv.

ElinH
0

Ok :) Men vad tycker ni ska jag köpa kameran eller inte??:)

/ ElinH

Toltaren
0

#21 Är du inte van att fota med systemkamera är det nog ett bra val ^^

Emelie-G
0

Med tanke på priset, ja.

ElinH
0

ok :) Jo, jag har inte råd med en "bättre" men jag misstänker att jag skulla klara av en sådan eftersom min kompakt har väldigt många inställningar som jag använder flitigt. Har kameran många inställningar?

/ ElinH

Emelie-G
0

Jämfört med en kompaktkamera, ja.

SandraJanson
0

Jag har en EOS 400D och jag tycker den är underbart bra!

ElinSvensson
0

ni vet inte vart man kan köpa D40 eller D40x, men 55-200 med ? brukar bli billigare :P

Emelie-G
0
ElinSvensson
0

#27, taack (: jag stör mig dock lite på AF-motorn, men det kanske ajg inte ska göra ? :P

Cavello
0

Ja, det gör du rätt i! Finns knappt några objektiv till D40 om man jämför med kameror med autofokusmotor. Har en kompis (Anna) med D40 som vill byta upp sig för att få tillgång till fler objektiv.

Men om du inte har tänkt att satsa mycket på foto och köpa speciellt optik som inte finns till D40 så klarar du dig bra med den. Mycket bra kamera för sitt pris!

Denna kommentar har tagits bort.
ElinSvensson
0

Jag har kollat runt lite på objektiv, och dom är ju inte billiga heller till d40, alltså jag fotar ju mest för att det är kul och jag tror att det billigaste objektivet från sigma/tameron för 1500 blir perfekt till mig, nu när jag har en långzoomare, men jag vet ju ändå inte hur mkt mitt intresse ökar, jag tror det kmr göra de ganska mkt, om jag köper kamera, och då vill man ju inte ha begränsing på objektiv direkt, jag var inne på en canon 350D , men dom finns inte kvar, och i sådana fall begngnat, men jag vet ärligt inte om jag vågar ;/

ElinH
0

Jag tror nog att jag köper d40x eftersom jag endå planerar att köpa en d80 när jag fyller runt arton (om två år). Då passar det ju bra med att ha objektiven. :) Jag vet inte, men nikons objektiv verkar bättre än alla andra, har jag bara någon egenidé här eller vad tror ni, kan det vara så?

/ ElinH

ElinSvensson
0

jag har hört samma sak om objektiven, men jag vet inte!

ElinH
0

Någon annan som tror sig veta?

/ ElinH

aliciia
0

jag skulle ta D40x (:

Emelie-G
0

#33 Nikons motsvarighet är bättre än Sigmas och Tamrons, men Canon ligger nog på ungefär samma nivå.

Danwik
0

Här kan du jämföra ett stort antal objektiv:

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

ElinH
0

Men hur ska jag göra, har läst om massa människor som säger sig Hata nikon d40x och dess kvalité. Det känns lite tråkigt med objektiven och AF-s-motorn men jag tror att jag överlever.

Ska jag fortsätta spara till en Canon eos 400d eller slå till på d40x? Snälla hjälp mig :S

/ ElinH

Lininaa
0

#39 Det är viktigt att du inte bara lyssnar på vad alla andra tycker. Alla kommer säga olika, för alla tycker olika om olika kameror. Köp den du själv tyker bäst om! Åk till en affär som har båda kamerorna inne, och känn på dom. Välj den du tycker passar dig bäst, som ligger skönast osv. Båda kamerorna är bra, och om du inte tror att du kommer störas av begränsningen på obejtiven till D40x så spelar det inte särsklit stor roll vilken du tar. Du kommer att bli nöjd vilken du än väljer.

Så tycker iaf jag! Lycka till med ditt kameraköp :)

Emelie-G
0

#39 Säger som Lininaa - lyssna inte alltför mycket på dem, bilda dig istället en egen uppfattning om kameran. Eftersom din pappa känner säljaren kanske du kan låna hem den över en dag och känna efter vad du tycker om den?

Grodan_Boll
0

#39  Manet skrev: "har läst om massa människor som säger sig Hata nikon d40x och dess kvalité."

Oj, är det så illa? Fast då blir det ju lättare för dig när du enkelt och på saklig grund kan välja bort den här kameran - en mindre att välja emellan.

Lycka till med ett väl genomtänkt beslut!

Emelie-G
0

De som hatar D40/x är de på bilddagbokens forum, av anledningen att väldigt många frågar om just de kamerorna där. De som frågar brukar inte formulera sig särskilt bra, och ställer frågar som man kan tycka är ganska dumma.

ElinSvensson
0

#43 håller med dig! "dålig kamera som alla fjortisar vill ha för att vara coola" typ så uttalar dom sig, men vadå det är ju ändå fotografen som gör bilden och inte kameran, så vad spelar det för roll om man har en billig sysytem ?:Sx)

ElinH
0

Nämen, hur kunde ni lista ut att det var där jag hade hört talas om d40hatarna? XD

Vad tror ni, kommer jag att växa ur d40x snabbt? Jag vill verkligen satsa på det här med foto. :)

Han ska låta mig låna den några dagar efter jul så jag kan få testa den själv :D

/ ElinH

Emelie-G
0

#45 Det är där de flesta sådana finns ;) 

Om man säger så här, du kommer inte växa ur D40x snabbare än 400D eftersom de är likvärdiga när det gäller inställningsmöjligheter.

Roligt att du får låna hem den också :)

Isak
0

Såg en snubbe på bdb tror jag det va. Hade köpte Canon 1Ds II tror jag det va och se en sketen glugg på 3000:- Tycker nästan synd om huset.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

ElinH
0

#47 Hahaha :O  Stackars kamerahus :S men vad tänker snubben med? Han lär ju ha noll koll.

/ ElinH

ElinH
0

#46.

Jasså, jag fick för mig att 400d hade fler inställningsmöjligheter.. I vilket fall som hellst är det här med foto något jag verkligen vill satsa på, och nu när jag fortfarande inte tjänar egna pengar är det svårt, det får helt enkelt vänta tills jag är 18-19år. Men jag ser överallt på reklamer och liknande att d40x är en superbra nybörjarkamera. Du behöver inte kunna något mer än att veta var startnkappen och automatknappen sitter typ.. :S

Om man jämför d40x med d80, vilka är inställningsskillnaderna?

/ ElinH

Emelie-G
0

#49 Efter att ha jämfört inställningarna på D40x och D80 sida vid sida har jag upptäckt att det inte är någon skillnad, mer än storlek och vikt. När man väl ska ställa in dem skiljer det dock lite:

D80 har en separat ratt för att ställa in bländaren, medan man med D40x håller inne en knapp vid avtryckaren och vrider på den enda ratten.

ISO, vitbalans, fokuspunkter, ljusmätning etc ändrar man i menyn med D40x, och genom att hålla inne en knapp och vrida på ena ratten med D80.

ElinH
0

Jasså, då var det inte mycket skillnad mer än att d80 verkar vara mer praktiskt byggd.?

/ ElinH

Emelie-G
0

#51 Så uppfattar jag det också, plus att D80 är större och därmed har lite bekvämare grepp, samt innehåller AF-motor i huset.

Lininaa
0

#52 Och har fler fokuspunkter om jag inte misstar mig?

Emelie-G
0

#53 Det stämmer.