Mer respekt? Hur gör jag?
Nu är jag igång med skrivandet igen xD Får man mer "respekt" på tävlingar om man har systemkamera än om man har kompaktkamera? Tror du att ngt stuteri skulle bli förvånade om man ska dit och fota och så har man en kompaktkamera? xD Jag är väldigt feg, men älskar att fota men vågar inte gå "fram" eller till framridningen för att fota där det blir bäst bilder, än inne på banan. (iaf där jag fotar på tävlingar) Hur ska jag göra ? xD

Mer respekt vet jag inte riktigt.. Men det kanske ligger något i det, faktiskt. Själv har jag bara kompaktkamera, men brukar inte få speciellt mindre respekt för det.
Kanske att stuteriet skulle bli förvånade, men då får du väl tala om att du fotar med den kamera för att du tex. känner dig bekväm med den lr ngt.
På framridningar tar jag det väldigt försiktigt, det är trots allt där det kan hända mest. Hingstar möter ston osv. Men jag brukar stå utanför staketet och zooma lite, och beskära sen i datorn.
#1 okej ;D Tack för att du hjälpte mig ;D
Väldigt många tror att ju större utrustning och mer saker en fotograf har ju bättre är han. ´
Om det kommer två fotografer och den ena har riktigt avancerad SLR utrustning och den andra har kompaktkamera kommer "alla" som ser dom tro att den som har störst utrustning även är bäst.
Det är faktiskt så det är, inte för att jag vet varför men så är det.
/B.
#3 Okej, men den med större fotoutrustning kanske har fotat längre, och sen så är det en systemkamera och dom brukar kunna ta bättre foton, även om det är fotografen som ska göra allt så hjälper ju kameran till litegrann också!

#3 Håller med dig. Det är ju lite synd, men det är väl så att genom tiderna är det ändå stora/kända fotografer som använt sig av SLR utrustning och då tror alla att den personen som har den utrustningen är bättre än en person med en vanlig kompaktkamera. Fasten den personen med kompaktkamera är bättre och mer erfaren en den andra personen.
#5 japp…
Ja, jag får mer respekt som systemkamerafotograf. När jag fotade kompisar och så vidare på tävlingar med kompakt glodde folk surt på mig ibland om jag fotade deras hästar och jag vågade inte göra det heller.
Men nu är jag mer respekterad dels för att jag har systemkamera (tyvärr) och dels för att jag har en del kontakter. Tyvärr blir nog man mer respekterad för hur stor glugg/kamera man har.
#7 Håller med dig om optiken, en person med ett stort, ljusstarkt tele blir nog mer respekterad än en med kitoptik, tyvärr.
#7 okej, men man får väl strunta i att dom glor surt på en och fota ändå x'D Alltså typ låssas som om dom inte finns x'D

#9 Man får igentligen fota ändå hur mycket som helst.
Håller med #7.
Antagligen tycker folk att man ser "proffsig" ut.
Jag menar ge t ex Anna Attlid en kompaktkamera hon fotar ju fortfarande otroliga bilder, och ge en som aldrig hållt i en kamera en D300, och bilder blir fortfarande lika dåliga/mindre bra
Det är ju trots allt fotografen som gör det mesta, kameran är bara ett hjälpmedel ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#9 Jag vet, älskar allemansrätten x'D
#11 eller hur!
Jag ser i alla fall upp till dem "som har längre än mig". Heh, dåligt skämt där. Med det menar jag att ljusstarkare tele (som automatiskt blir längre för att de är ljusstarka) är mer respekterade.
#13 okej :P
asså en grej, nästan alla ni säger att man får men respekt om man har system, dom kan ju nt se hur bilderna blir, dom kanske blir jättedåliga hos den som har Systemen, men jättebra hos den som har den kompakta kameran. Så vf ser dom jämt så sura ut? O_O
#4. De som har störst utrustning behöver inte ha fotat längst, de kan ha köpt sysem som första kamera och stor optik till.
Men de är tyvärr som #3. säger. de går väl lite på hur stor utrustning fotografen, störst är "bäst" och vinner…
#15 Japp, så kan det också vara..
#9 precis! Fota på du, övning ger färdighet…
Att det är som det är bottnar nog i att man räknar med att den som har kostat på sig dyrast utrustning verkligen satsar på det han/hon gör och därmed förväntas kunna mest. Ofta stämmer det nog, men inte alltid.
#0: Jag tycker absolut att du ska våga dig fram. Hittills har jaginte träffat någon som inte blir smickrad av att man är intresserad.
Vänliga hälsningar
Niklas

Störst glugg när den dör vinner. :) Nä skämt åsido. Då måste jag köpa Canons nya 800mm kanske.
Oftast ser folk bara utrustningen och inte fotografen. Många i min stad frågar jämnt vilken tidning jag fotar åt när jag har mitt 70-200.
Men många verkar vara mer intresserade av tekniken än vad fotografen åstadkommer.
Varför besöker du en fotomässa? Kolla på utrustning eller bilder ?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#18 okej ;D

#4 håller med dig.. de som har systemkameror ha rju kameran som hjälpt, vi me dkompakta måste hålla på jätte mkt innan allt blir perfekt:P
#21 men prova gärna att gå över till en systemkamera någon gång. Troligen blir dina bilder inga superbilder i början. Det är inte alltid bara att trycka av där heller…

Jag har bara en liten kompaktkamera. När jag fotograferar på shettisutställningar är det ingen som bryr sig om vilken kamera jag har. Tvärtom är det ofta att de ber om att bli fotograferade och det är aldrig någon som säger nej. Det är jag själv som ledsnat på min kamera.
Om man frågar vänligt och låter objektet välja tillfälle (inte just när de skall in i ringen tex) brukar det aldrig vara några problem.
Ja, på utställningar respekteras de flesta. Kommer ihåg förra året European Shetland Games här hemma och eftersom jag bor här i Halmstad så var jag där "dygnet" runt med kompakten. Alla var så trevliga och ställde upp hästarna innan man ens hann fråga. Vet att det var en stuteriägare som klagade på att det var för få fotografer :P

#24. Där var jag också! Håller just nu på att beskära dom bilderna till min hemsida :)