Kanske byte av kamera
Jag funderar på att eventuellt sälja min kamera (Canon EOS 350D + kito och telezoom objektiv) till min mamma för att sedan byta ut det mot en
- Canon EOS 40D + 17-85 mm originalobjektiv
- Ett Telezoomobjektiv, EF 70-200 mm f/4L USM
- Och ett macroobjektiv, EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Kameraköpet kommer att gå på ca 20158 SEK, och jag vet att jag har råd med det. Jag vill nämligen kunna utveckla min fotografi ännu mera och dessutom får man lättare fotojobb och sånt om man har mer megapixlar. Onödigt kanske, men vill man verkligen bli fotograf behöver man ju ändå en riktigt bra utrustning.
Utöver kameran m.m kanske man skaffar till ett stativ, några filter, kanske ett batterigrepp och några minneskort. Och plus dom här tillbehören blir det väl 2000-2500 SEK mer.
Vad tycker ni? Tänk bort pengarna och fundera på om ni skulle gjort det?
/Karin

Skulle nog gjort det om jag hade pengarna, men det har jag ju inte:P
Men om du har pengarna och du trivs (med greppet) så är det väll ett bra köp.. Det är ju en jätte bra kamera:)

Precis. Vill väldigt gärna utveckla mig som fotograf. Gå några kurser och så m.m.
EOS 350D är väl en bra kamera? Och 8 megapixlar räcker väl ganska väl? Kanske satsa på något riktigt bra objektiv istället…

#3 Jag känner att den inte räcker till för att bli en riktigt fotograf. Jag vet att det låter snobbigt men dessutom vill mamma ha en egen systemkamera också. Och 8 megapixlar räcker inte särskilt länge om man ska sälja bilder.
Nja, jag tror att det är bättre på att satsa på fler och bättre objektiv. En ny dyrare kamera gör dig inte till en bättre fotograf!

#5 Det vet jag väl.
#4 Aja, jag tycker ändå nog att 8 megapixlar borde räcka. 40D har ju bara 2 st. mer.. Håller med #5, man blir inte en bättre fotograf med hjälp av en dyr kamera.

#7 Jag sa att ni skulle glömma pengarna. Om man säger såhär, jag kör lite Anna Attlid stil. Inte härmning, men hon tänker ju t.ex. köpa den senaste av sin sort. Jag av min sort. Och kom inte med en massa snack om att hon är bättre fotograf.
Jag kan helt enkelt utvecklas mer med denna kameran.
Jag började med en 350D, det är en riktigt bra kamera. Man kommer långt, men jag växte från den och nu är jag på 1D serien.
Men först och främst objektiven är viktigast. Ett bra hus och ett dåligt objektiv är ungefär som rå korv med bröd. Det är bättre med ett mindre bra hus och bra objektiv.
Men du känner att du vill ha ett annat hus för att utvecklas och då behöver du troligen det. Men jag hade lätt skippat 17-85 och tagit 17-40 istället.
Jag vet faktiskt inte hur bra/dålig fotograf du är och tänker inte lägga mig i det.
/B.
#8 Jag tycker att du överreagerar lite… Vi ger dig bara tips på vad vi tycker och D50:n har faktiskt bara 6 megapixlar (har en sådan själv) och 350D:n 8 megapixlar. Det gör lite skillnad på storleken dock inte så mycket men iallafall.

#9 tack för kritiken, sånna svar ville ha! Typ.
Alltså rekomendationer, INTE vad jag ska göra eller inte.
#11 En rekomendation till är att fundera igenom dina val riktigt mycket. Det är trots allt 20000-25000:- du ska lägga ut och då är det inte kul att köpa fel objektiv. Hela kitet du har plockat ihop ser bra ut. Förutom då 17-85'an men den har jag ju sagt vad jag har sagt om.
Sen är det bättre att köpa "lite" och bra än "mycket" och mindre bra. Ett BG-E2N kostar nästan 2000:- och ett bra stativ nästan 2000:- till och filter till tre objektiv går på 1000:- kanske lite mer om man ska ha riktigt bra filter. Sen minneskort för kanske 1500:- för att ha Extreme III/IV/V. Sen vill du kanske ha en blixt t.ex. Canon 430Ex 2500:- och Omnibounce till den det är 300:- till och kanske något mer du vill ha. Då är det inte 20000:- längre utan närmare 30000:-. Så fundera noga.
/B.

Varifrån får du pengarna?

#13 undrade det samma :O hade ju jag bara kunnat drömma om ;'o
Håller med Cavello, hade jag varit i dina kläder skulle jag satsat på ett bra objektiv istället, och 8 megapixlar räcker gott och väl.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#13 Hemligt :P (INGET OLAGLIGT IAF)

Kanske inte skulle skaffa med 17-85 mm Lens Kit :P Minskar med ca 1000 kr då.
håller också med cavello, trots allt är det du som frågar om vår åsikt och ingen här har sagt att du ska göra si eller så. vi säger bara vad vi skulle ha gjort om vi vore i dina kläder.
Jag tycker att du ska byta upp dig om du tycker själv att det är värt det.
Som sagt, jag ska själv byta upp mig till D300n nu om några månader. Inte för att jag tror att mina bilder ska bli bättre, snyggare eller någonting sådant pga det, utan för att jag vill utvecklas och känner att D50:n känns för "enkel" för mig nu…
Jag övervägde att köpa ett nytt objektiv istället för nytt kamerahus men insåg att jag har alla de objektiv jag är i behov av just nu. (Telezoom, ljusstarkt telezoom, macro + kitobjektivet).
Lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#19 Tack! Det är så jag menar. Känns som om 350D är för enkel.
#20 350D är som sagt en instegsmodell. Den ska inte vara för avancerad men den är riktigt bra för det priset man betalar.
Men tänk igenom vad du köper, det blir snabbt dyrt ..
/B.

#20 Jo, klart jag ska tänka på det.
Jag är inte så mycket för köpet, dels för att 350D är en riktigt trevlig kamera och att du kan säkert utveckla dig mer med den. No fence men jag tror att du inte riktigt har kommit till det stadiet där man behöver "mycket kamera" för att få till de där bilderna. I början räcker 350D mycket gott och väl.
Har testat proffsutrustning och självklart är det ju mycket trevligare att jobba med sådan. Men… det var objektivet som gjorde mycket av kameran.
För de där pengarna har du ju mer eller mindre råd med 70-200 2,8 (som jag skulle vilja påstå är en klar fördel mot 4,0) + de andra gluggarna som du ville ha.
Eller om du verkligen vill ha en ny kamera så kan du satsa på en 30D som också är en bra kamera.
Ska man uppgradera sig tycker jag man ska uppgradera sig ordentligt. (inget ämnat till någon)

#23 Du får mig och börja tänka lite extra. Men fungerar dom objektiven bra med 350D då?
Dessutom är den kameran tuffare (tål mer), tar mer bilder m.m
#26 Det borde de. De är ju Canon, och Canon ska ju fungera med Canon *logiskt*.
Självklart så är den mer hållbar och jag gissar att den har bättre ergonomi än 350D (och defintivt 400D) men tro mig, en 70-200 2,8 kommer också göra en stor skillnad. Ljusstarka telen är verkligen urtrevliga att jobba mer. Jag skulle köpa en själv om det inte vore för att Sonys version (som är något bättre) kostar 24.000.

#26 Hmm.. Jag får tänka ut. Som billigast med bara objektiven blir det 6998+3995=10993. Då får jag både ett bra macro och ett bra ljusstarkt objektiv.
Jag hade lätt gjort det om jag hade pengarna!
tänker byta till mig lika som du, har en 350D och vill ha en 40D men pengarna har jag ej :(
Men hade jag det hade jag gjort det med detsamma!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#27 Objektiv är som sagt bra. Visst balansen med ett 70-200 2.8 och en 350D + grepp är inte den bästa. Blir fram tung för det mesta. Men det funkar. Vad behöver du för objektiv?

#29 Mest macro, men en ljusstark telezoom behövs också. Speciellt om det ska blir bar foton utomhus.
#30 Har du tänkt något på mer på Macro än Ef-s 60?

#30 Inte direkt, något förslag på bättre?

#32 Jag har hört mycket bra om Tamron SP AF 2,8/90mm macro. Men vad har du för objektiv nu?

Ett Tamron AF 70-300.
Och original objektiv.
#32 Tamron har ju ett riktigt bra 90 2.8, annars har Canon 100 2.8 Macro som är bra ..
#0 "och dessutom får man lättare fotojobb och sånt om man har mer megapixlar"
Det här tror jag faktiskt inte stämmer. För de flesta hästtidningar krävs inte extremt många megapixlar. Jag startade med 10D som hade 6,2 tro jag det var. Dög utmärkt även till framsidan på storformattidningen Ridsport.
Hästägare att fota på uppdrag till kollar mer på bilerna än antalet megapixlar när de väljer vad de köper eller vem de anlitar. Många har inte ens en aning om vad megapixlar innebär.
Så här tror jag att du lurar dig själv lite.
#0 "Jag vill nämligen kunna utveckla min fotografi ännu mera"
Här har du däremot säkert en poäng och alldels rätt.

#36 Iaf när det gäller reklambildsförsäljning.
#0 "men vill man verkligen bli fotograf behöver man ju ändå en riktigt bra utrustning"
Tja, ibland när jag kikat runt på fotohemsidor blir jag förvånad över hur vansinnigt bra bilder folk tar med förvånansvärt simpel utrustning så det tycker jag inte stämmer helt. Visst, jag tror att man ofta kan få bättre bilder med system än kompakt tex men jag som säkert inte använder hälften av min kameras kapacitet kan bli slagen med hästlängder av någon med en simplare kamera men som kan använda den till fullo. Jag lovar!
Dessutom, du är ung, du behöver inte ha bråttom eller ha allt nu. Men, du bestämmer själv och är pengar inget problem så varför inte?
#38 Är det det du kommer syssla med tror du?
Håller med #36 och #37!
Inte många hästägare vet vad megapixlar är eller vad de spelar roll för. Min D50 har 6,1 megapixel och jag har fått bilder publicerade på omslag med jättefin kvalitet…
Men självklart skadar det inte med fler megapixlar.
#4 "Och 8 megapixlar räcker inte särskilt länge om man ska sälja bilder."
Det räcker hur långt som helst! Använder ibland fortfarande min andrakamera som har 6,2 MP och säljer foton och förstoringar både till tidningar och folk. Inga som helst problem eller begränsningar.
#42 Jag har min första kamera på 4,2 mp. ibland lite för man kan inte beskära lika mycket. Men jag kan dra upp bilder till A3 med riktigt bra kvalité.
#38 vad ställer de för krav och kommer de att köpa dina bilder med din nya kamera? Har aldrig ens försökt sälja bilder till reklam och har gissat att mina bilder sällan lever upp till deras krav på kvalitet. Tror dessutom det är en rätt svår nisch att komma in på då det finns så många bra proffsfotografer som är etablerade där.

#44 Men man vill ändå gradera sig. Kanske skaffa objektiven först iaf.
#45 fast, som sagt, du är bara 13 och det finns massor av proffsfotografer där ute. Jag tror du hinner med flera kameror innan du ens är 25 och reklam kanske du inte kommer in på förrän om några år. Men kom i håg att det är absolut ditt val vad du väljer att köpa.

#46 14 år faktiskt. Mmm. jag vet, det är ju det också att mamma kan få min nuvarande isf. Inte bara för det, men somsagt. Denna kameran tål lite mer också.
Jag tror faktiskt att man hellre anlitar en 20-åring än en 14-åring. Det kan nog bli svårt att få fotojobb från folk du inte känner, tyvärr. Även om du har talang och tar minst lika bra bilder så tror jag att det känns seriösare för deras del..? Om jag var du skulle jag satsa på objektiven först och senare, om några år kanske byta upp dig till en 40D. 20 000kr är väääldigt mycket pengar, om du är bara 14, tänk om du om några år har tröttnat? Du skulle kunna köpa en häst för de pengarna.!
Tänk i alla fall efter vääääldigt noga. :) LYCKA TILL!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ska skulle satsa pengarna på objektiv för. Eftersom det är de som kostar. Sen när pengarna börjar rulla in så kommer en ny kamera strax. Har själv för planer att införskaffa mig ett 70-200 2,8L och ett 24-70 2,8L och sälja mitt 70-200 4L under 2008. Sen i början av 2009 kanske det blir ett nytt hus.
Jag skulle nog satsat på ett 70-200 2,8L och ett bra macro i objektivväg. Exempel är ju Canons 100mm eller kanske Sigmas 150mm. Har det sistnämnda och är ruskigt nöjd.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#46 aha, janske fyll år nyss? Stod 13 i din profil eller var det nu var jag läste. Har faktiskt funderat på detta med reklamfotografering idag och min uppfattning av bildbyråer tex är att de helst köper in av fotografer som har en stor produktion, dvs många olika slags bilder. Tror att man sällan har tur och kan skicka in en fin bild som blir använd i någon kampanj.
Dessutom tror jag precis som #48 att de hellre tar åtminstone myndiga personer.
Hoppas vi inte låter extremt negativa och tråkiga nu, men vill bara dela med mig av mina tankar och erfarenheter och som sagt, ny kamera kan du ju välja att köpa ändå. Blir säkert hur kul som helst!
Det är sant att myndiga personer oftare har lättare, personer med F-skattesedel eller personer som är straffmyndiga dvs. 15år.
Så vänta kanske lite med kameran och lär dig den du har till fullo nu. Och köp bra optik istället som du kan ha i många år.

Håller med inga här, känner du att du lärt dig din kamera utan och innan så skulle jag byta upp mig eller vad man ska säga.
Det är du själv som avgör, jag kan iaf rekommendera 40D, extremt bra bilder, men så har det ju lite med objektivet o göra. Och alla snackar ju om att man anlitar hellre en myndig proffsfotograf, men kan ni också tänka er att dom här människorna tar mer betalt än dom flesta? Nej om du känner att du har tröttnat på din kamera så har du gjort det! Inget mer o säga.
Hade jag, som du, haft pengar och tyckt att jag 'växt ur' min kamera skulle jag absolut köpt det, men nog inte allt på en gång. Börja kanske med att köpa ett objektiv eller två, då kanske du tycker det räcker? Köpte själv nyligen ett ljusstarkt telezoom, och då kändes nästan kameran ny också!

Ska nog ta ditt tips Emelie (och många andras tips också m.m) och bara köpa två nya objektiv. Senare ett stativ och kanske lite senare några mer småsaker. Sen blir det väl en ny kamera också. :)