Nikon D50?
En perfekt första systemkamera.
Har haft min i ca ett år och aldrig varit missnöjd. Ska byta upp mig till en D300 nu om ett tag dock.
Den går inte att få tag i ny eftersom den slutat tillverkas och säljas, men begagnat kan du hitta för mellan 3000-4000kr ungefär.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Håller med Anna, utmärkt första systemkamera!
Jag har ägt D50:n i ca ett år jag också, började dock fota mer seriöst för kanske ett halvår sedan.
Jag är supernöjd, känns som den är lagom mycket "kamera" för mej och mina behov.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
D50:n är min första systemkamera, och jag älskar den! :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Jag har ägt D50:n i 14 månader och jag älskar den. Dock har min slutare gett upp nu efter 56 599 bilder så just nu är den sönder x/ Men det är en mycket bra kamera annars!
D50 får två tummar upp! Igentligen vill jag ge den fem, men har tyvärr bara två händer ^^
Okej.. det var det jag har uppfattat att alla som har en sån är helnöjda.

får man fråga varför d50:in gick ur sortimentet och ersattes av d40 när alla verkar så himla nöjda med kameran?
Det fungerar ju så, att det kommer uppdateringar som ersätter de äldre modellerna.

#8 Jo det förstår ju jag med, men vad är förbättringarna på d40 jämfört med d50?
Det finns inga egentligen… Ingen autofokus, mindre grepp och ingen toppdisplay men de flesta tror att D40:n är bättre eftersom den är nyare

#10 Det är min uppfattning också. Därför undrade jag varför d50 byttes ut.
Nej, inte nödvändigtvis men har vänner som klagar på storleken osv. :)

Jag menar inte att d40 är en sämre version än d50, bara att jag tycker de verkar likvärdiga så jag tycker det är en konstig uppgradering.
D40 är inte bättre än D50 vad jag vet. De tiotal-nikon-kamerorna ligger ju i nummer ordning efter hur avancerade de är. D40, D50, D70, D80 (sedan finns ju D1, D2x, D2, D100 o.s.v. men dom räknar vi bort nu) D40 ligger ju längst ner i rankingen. Tror mer det är en annan lite enklare modell än en uppdatering. Det är ju så det går till på marknaden, man byter ut trots att de nya modellerna inte alltid är bättre, bara nyare.
D40 kan man nästan påstå är en nyare men något "sämre" verison av D50.
Jo det var ju det jag syftade på.. fast mer att den är enklare än sämre

Det är just det jag tycker är konstigt, varför inte vidareutveckla d50 som så många är nöjda med istället för att göra en ny, simplare modell?
Ja, det är konstigt. Men vet en del som har den för att den är så liten och lättförstådd. Finns tom. speciella program för nybörjaren :O
Min Malärare har en D40 men han fick prova min D50 någon gång och blev rätt avundsjuk eftersom den dels är större och dels känns lite mer avancerad. Och så är det det med autofokusen med x) Men det är rätt kul att pika honom ibland eftersom han vill byta kamera till en D50 eller liknande.