Test: Framkalla.com
För det första är detta inlägg ingen form av reklam, utan ett test eller vägledning och idéen kommer från Stirrup's inlägg.
Var nere på Framkalla.com idag och hämtade ut en canvas idag. Hade även med mig 2 bilder för ett litet test. Den idéen kom från dem efter att jag berättat lite om tråden.
Testet gick ut på att jag hade med mig två bilder, den ena direkt från kameran och den andra konverterad från RAW efter eget önskemål vad jag tyckte var bra med exponering och färger.
De redigeringar som gjordes på råfilen var; exponeringskompensation och kontrast, men ävem lite recovery och annat under första fliken. Inga färg ändringar eller vitbalans.
Resultatet?
eftersom jag fick bilderna på 5-10min så gjordes inga ändringar från deras sida och de la upp dem på bordet så att jag skulle få gissa vilken som var vilken.
Resultatet vart att råfilen hade ett lite varmare färgstick och lite kraftigare färg pga kontrasten, men fungerade bra ändå.
Jpegen direkt från kameran hade bra hudtoner och lite mattare färger som kändes mer äkta. Men i övrigt var det inget som skillde de båda åt.
Några tips på vägen.
Framkalla.com går alltid igenom bilderna och justerar dem manuellt därför kan resultatet ofta skilja sig från din till utskrift. Oftast så behövs det inte ändras något vad gäller ljus, men oftast gör man det ändå. Säkrast då är att ha en kalibrerad skärm.
Hur gör du med dina bilder och vilken tror du är direkt från kameran resp. konverterad från råfil, 1:an eller 2:an?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag fick hem mina bilder från framkalla.com i fredags och levererade dem till kunden i lördags. Båda parterna var mycket nöjda! Beställde 5 st 10x15, 1 st 20x30 och 1 st 30x40. Jag skickade in JPEG filer där jag endast hade använt Levels - Auto. Resultatet var identiskt med orginalfilerna.
2an tror jag är från kameran :)
Men att kalibrera en skärm kostar väl multum? De säger de iaf där jag går skolan för de har inte råd att kalibrera alla skärmar där eftersom det är så dyrt..
Sen kalibrerar man väl efter trykeriets trycksaker så man vet att det blir helt rätt ? (tänkte om man vill byta tryckeri någon gång så måste man väl göra om hela prociduren?)
Jättebra att du gjorde detta testet :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kul test :)

Jag tror 2an är den du fixat med och 1 är direkt från kameran.