Besviken
Blev så besviken på utskriften jag beställde från framkalla.com
:(
Den var mycket ljusare än den bilden jag redigerade och ändå så gick jag så gott jag kunde efter provkartan de skickade ut till mig :( Sen ser den lite oskarp ut just där nosen och ögonen är och det tror jag är för att den blev för ljus..
Fler som skickat efter därifrån som inte är nöjd?
Ge gärna tips på hur jag kan göra för att få de så bra som möjligt när man skickar iväg, detta var första gången och de kommer bli många gånger till.
Hade bara ljusat upp bilden en aning, beskärt lite och förminskat den så den skulle passa 30x40 formatet.
Kanske ska slänga på en oskarpmask eller mer skärpa nästa gång?
Hur gör ni och vart beställer ni ifrån?
(ursäkta om det är en hundbild)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kan det inte vara för att du har mörk skärm på din dator? Så att du ljusade upp dem så kraftigt att de blev dåliga som utskrifter…
#1 Jag tycker inte det :/ För jag har ju kollat och jämfört med testbilden jag fick av dom.. Testade också på pappas skärm som är liite ljusare och de var inte så stor skillnad alls..
Men nästa gång så får jag inte göra dem så ljusa då :/ Men de är ju svårt att veta.
Kanske finns nån hemsida eller liknande som man kan kontrollera skärmen med? kanske ladda ner nån bild som man kan ställa in inställningarna efter?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#2 Okej..:/ Du kanske borde gå till ett fotolabb inne i stan ifall det finns, då kan du ju lämna tillbaka ifall du inte är nöjd..
#3 Jag är inte nöjd men jag tror pappa som ska få den i julklapp kommer tycka om den ändå :) Så jag kommer inte hinna lämna tillbaka den och få nån ny innan jul :/
Jag får kanske göra det nästa gång, beställde ju från framkalla för att det var så billigt där :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#4 Okej.. Du kan ju testa dig fram mellan olika ställen :)
#5 Ja de kan jag men testar nog samma ställe nån gång till för att se om min skärm bara spökar eller hur det är
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Okej :)
Nu är det fixat ^^
De ska skicka en oredigerad bild till mig för de hade regiderat den själva för de tyckte hunden var för mörk :S
Så då kan jag ju se och jämföra med de 2 bilderna och min skärm så vet jag till nästa gång hur jag ska göra ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
De skickar visst 2 st bilder, en okorrad och en 2steg ljusare :P
Hoppas de håller det de sa om att jag inte ska behöva betala dem ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Framkallar alltid där eftersom de redigerar bilden manuellt. Har bara haft problem en gång, men fick nya utskrifter direkt inom 5min. Men sen bor jag ju precis brevid.
En kalibrerad skärm är det säkraste sättet för att få bra utskrifter från labb. Är alltid beredd på att gå hem och redigera om.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#10 Lämpligt att du bor bredvid :)
Det där med kalibrerad skärm kostar ju multum säger lärarna på min skola iaf.. Så de har jag ej råd med.. Men ska jämföra sen med de nya utskrifterna så kanske jag kan få det bättre nästa gång jag ska använda mig utav dem.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tycker den utskriften var bra, inte alls för ljus, snarare bra eller aningens mörk.
#12 Du har bara sett bilden inte fotot jag fick hem med på posten :P
Det där var den jag ville ha utskriven, de tyckte den var för mkt och ljusade upp den en hel del :S Blev inte så som jag ville :O
Bilden på utskriften blev inte bra alls så den laddar jag ej upp
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pratade med dem häromdan när jag kollade på mitt 50x70cm canvas för att avgöra om jag ville ha den utskriften eller en ny.
Fick reda på att det är svårt för dem att avgöra just hur kunden vill ha bilden då de inte vet hur bilden ser ut på kundens dator.
Oftast så går folk in och ändrar i bilden vilket de inte hade behövt.
Kommer troligtvis lämna in en jpeg direkt från kameran och en konverterad råfil för att se om det är någon skillnad, vilket mycket möjligt kommer att mynna ut i en artikel.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag fick hem mina bilder från framkalla.com igår och jag är mycket nöjd. Beställde 5 stycken 10x15, en 30x30 och en 30x40. Bilderna var mycket lika de jag hade skickat in och kunden som fick dem i förmiddags var mycket nöjd!
#14 Ja de är klart de är svårt för dom att veta, alla har ju olika skärmar :/
Har nu fått hem de andra 2 bilderna (samma motiv, ej redigerad och en uppljusat i 2 steg) och ser nu att min skärm är alldelens för ljus så de ska jag ändra på.
Sen tror jag att jag ska lite på deras redigeringar ändå nästa gång jag lämna in för utskrift.
#15 vad bra ^^ Säkert bara jag som är kräsen :P
Sen kanske det är fler färger och sådär i skärmen än vad det sen blir på bilden?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gilla din förra bättre, bakgrundsfärgen i den här kombinerat med hundens färg går inte ihop :)
Beställt flera bilder från framkalla.com, och det har alltid kommit som jag har bett det om :O , konstigt…
#17 Vilken bild då?
Näe skulle ha vart en vit bakgrund men vi hade bara grön och grå i skolan så tyvärr :/ Men så illa pinkat tycker jag inte att det blev efter jag redigerade bilden, den jag bifogade är ju orginalet.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#18, la inte du upp en bild en gång på samma hund fast bakgrunden var lite mörkare? Annars är det väll jag som blandar ihop? :O
# Nej har bara lagt upp denna bild vad jag vet, kanske om du kollat min bilddagbok? Tror inte jag har lagt upp den på djurbilder.ifokus heller
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se