Suddig bakgrund med kompakt?
Har just fått en ny kamera, Olympus SP-550 UZ, en kompaktkamera med 18x zoom. Undrar om det går att få skarpa motiv (t.ex. hästar) med suddig bakgrund. Någon som har några tips eller någon som har en liknande kamera? :)
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Det går nog bätter än med en ultrakompakt med 3 x zoom men sämre än med ett bra objektiv till en systemare.
Ärligt talat, jag vet inte xD Misstänker att du aldrig kan uppnå samma resultat som med en system.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Går det att ställa in manuellt? Isåfall ska du ha så stor bländare du kan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Annars zoomar du in så får du suddig bakgrund :)
Fast fotar man makro/närbilder blir bakgrunden alltid suddig, även med kompakt. Det är inte samma sak som att fota rörelse eller på längre avstånd.
Jo, precis. Men min andra bild ovan är fotad på relativt långt avstånd där jag har zoomat endel.
Ja, att zooma är aldrig fel!
Haha ^^,

Jo det går nog. Men man måste tänka på att man bara får suddig bakgrund om man fotar närbilder.
#10 "Man bara får suddig bakgrund när man fotar närbilder…." Knappast. Har du en bländare på 2.8 så går det att få suddig bakgrund.
#0: Du har fått många tips här ovan. För att sammanfatta:
* Mer zoom ger mer suddig bakgrund.
* Större bländaröppning (liten bländarsiffra) ger mer suddig bakgrund. Om du har ett "sportprogramval" på kameran kan du använda det ifall du inte kan ställa in bländare själv.
* Större avstånd mellan motiv och bakgrund ger mer suddig bakgrund (om skärpan är inställd på motivet).
På Olympus SP-550 UZ kan du ställa programvalsratten på A (aperture). Det betyder att du får ställa in bländaren själv och att kameran ställer in slutartiden. Välj en låg siffra för bländaren för att få suddigare bakgrund.
Vänliga hälsningar
Niklas
Bra skrivet :)