Åh, överlycklig ;D
Jag har tittat på en Nikon D40 i över ett år nu, och
igår såg jag en riktigt billig på Pc City, den kostar
4490 kr (med kitobjektiv) , och det är ju lite skillnad än på den på
Elgiganten som kostar 4700 nått, och idag så fick
jag övermycket pengar, dvs, 3200 kr, och snacka
om jag är glad. Men iallafall, till poängen över
att jag är så lycklig; Jag trodde att jag bara
skulle få 1000 kr, och var tvungen att spara
själv i över ett år, men nu behöver jag bara
spara i 3 månader, och det är så kuuul ^^
För tiden går ju så snabbt nu, och i Mars kommer
jag ha min kamera, <33 ^^
PS: Någon som har en Nikon D40 som kan berätta hur den är att fota med osv? Har ju läst en massa bra om den, men om ni skulle kunna berätta? :)
Nejmen vad kul för dig :D
Jag spar också, fast till en begagnad Nikon d40x en jag känner ska sälja snart ;) Har typ 1,500kr.. :S Fattar inte vart jag ska få alla pengar från…
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
kuuul :D Jag har en Nikon D40 :)
Jag tycker att den är bra men det är synd att man måste köpa lite dyrare objektiv och därför kan bli lite begränsad :/ Tror att det är en jättebra första system och menyerna är as lätta att förstå :D Äslar den kameran ^^,

#2 Wie ^^ MEn vi har redan autofokus objektiv serru ^^ Och jag har ju en Nikon D70 nu, men jag tycker den är för stor och för klumpig, därför vill jag ha en Nikon D40. Lätt och liten :]
#3 Åh, då är de ju perfekt! :D Du får nog en slant från D70:n också o du inte redan sålt den ^^, Om du vill se lite bildder så finns det på www.beckafoto.webb.se

#4 D70:n ska föräldrarna få, dem lånar ju den jämt, *suck* Dessutom orkar jag inte sälja den x'D.
Ska kika : D
#5 aha x'D Gör de du :)
Själv skulle jag sparat till en D40x då D40 saknar autofokus motor vilket gör att man måste köpa objektiv med inbyggd AF motor och då får man färre objektiv att välja mellan. Men den är säkert prisvärd (D40).

#8 det är väll samma med D40x, som du säger ?
eller den har inte heller det.
Vad roligt!
D40 och D40x saknar båda autofokusmotor. ;)
/ ElinH
#8,#9,#11 jasså hadde för mig att den hadde AFmotor XD men då skulle jag spara till en liknande kamera med AF motor vet inte riktigt vilka det finns hos nikon men antar att det är D50 fasst den har vel utgått.
#12 Ja precis, D50 har autofokusmotor och har utgått, men det finns fortfarande begagnade att köpa ;)
D80 kanske vore något annars? Fast å andra sidan finns det ett skapligt stort utbud med objektiv med AF-S eller HSM. :)
/ ElinH
Kul!
D40 går att köpa för 3999:- på mellandagsrean på Expert(?) :)

GÖR den?
Länka neonrosa? :)
Fick med i reklamen på posten igår, där var D40 prissänkt med en hel del, och kostade 4000. Joo, det var nog Expert :)

Ja!:)
Oj! det var extremt billigt. Ingår kitobjektivet då? :)

D40 har väl 6 mpixels? Hur långt klarar man sig med det jämfört med D40x, som har runt 10?
#21 Långt! Allt beror på hur stora utskrifter du tänker göra. Anna Attlid har ju en d50 som har 6 mpixlar och hon har ju sina bilder med i en almanacka, utan problem. Har hört att man kan göra dugliga atskrifter i A4format med en 3 mpíxelskamera. Om kvalitén är bra vill säga.
Fast jag skulle endå föredra 10, om du vill beskära och endast använda en liten del av bilden är risken stor att kvalitén blir väldigt dålig och att bilden blir pixlig.
/ ElinH
Det stämmer, det som Manet skriver.
Jag har Nikon D50 och den har 6,1 megapixel. Har fått bilder tryckta i en almanacka (liggande A4a format) utan problem, och även på tidningsomslag som var större än ett A4a.
Jag är däremot påväg att byta upp mig till nya Nikon D300 framåt våren, den har 12 megapixlar.
Ska man få mycket bilder publicerade i tidningar osv är megapixlarna viktigare än om man bara är hobbyfotograf och inte behöver kunna förstora upp så mycket.
6 megapixlar räcker till förstoringar i 50x70cm format.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#22. Menar du om man beskär och sedan vill förstora?
#20 Kitobjektivet ingår, ja.
#24 Jag har förstorat beskurna bilder upp till A3-format, och det har mina 6 megapixlar klarat fint.
#24 Nej, men om du beskär bilden och endast får en liten del kvar som du vill använda blir bilden väldigt liten och ofta dessutom pixlig om du har ett mindre antal mpixlar, svårt att förklara vad jag menar xD
/ ElinH
#22 Men beskär man en liten del blir bilderna ändå pixliga, även om man har 10 mp.
Jag tycker förövrigt att det nog är bättre att "lära sig" fotografera så att motivet fyller så stor del av bilden man vill, så man slipper beskära.

Imorgon ska jag & en kompis till Expert och köpa varsin kamera. För mig blir det en Nikon D40. Som det tidigare stod i tråden kostar den 3995:- och kitobjektivet medföljer.
#28: Håller med.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Min kompaktkamera har 6 pixlar. Jag har fått massor av bilder publicerade i Shetlandsponnytidningen. De flesta är okej, tycker jag.
Vad ingår i kamerapaketet från Expert som ni diskuterar?
Nu överväger även jag att åka och titta ;) men jag har inget Expertblad fått i min brevlåda.
#28 Om man inte har tillräklig zoom så är det bra ;) Själv beskär jag ganska ofta på det viset, kanske tre fjärdedelar av bilden finns kvar sen, jag har ingen systemare utan en kompakt med 3 x zoom så då är det väldans bra. På min gamla kamera hade jag 5 mpixlar och på den nya 7, faktiskt så märks skillnaden rätt ordentligt när man beskär. Sen beror ju mycket på sensorer och grejjer vad jag har förstått.
/ ElinH
Jag ska till expert imorn på mellandagsrean och köpa min Nikon D40 för 3999 med kitobjektiv :)
#32 ÅHH vad kul :D Du får skriva och berätta hur det går sen :)
/ ElinH
Jo, det ska bli jättekul :)

Ska också köpa en imon:)
#28 det beror väl oftast på om man har ett tillräckligt stort objektiv, inte på hur bra man fotar.

Nu Var den köpt, fungerar jätte bra:)