Nikon D80
Heej!
behöver lite hjälp. Tack vare lite julklappspengar + att en släkting erbjudit sig att betala resten så kan jag nu köpa en nikon D80 som jag velat ha. Men då börjar jag såklart att tveka. Har en D40 nu, och undrar om det är värt att lägga pengarna på en d80, eller om jag bör klara mig med d40n i nåt år och sedan kanske kunna köpa en nyare? Undrar också om det finns någon annan kamera som ligger ungefär i den prisklassen. Hur är d80n tex mot en 400d? eller 30d? och är den mycket större och klumpigare jämnfört med d40? (tycker själv att d40 är ganska lagom stor) Tacksam för hjälp!
D80 är ju ganska mycket större än D40. Men jag som är van vid D80 tycker inte alls att den är klumpig. D40 tycker jag istället nästan känns lite pluttig.
Som jag har förstått det så är D80 nånting mellan Canon 400D och 40D. Tror den var likast D20 om jag inte minns fel.
http://www.regret-nothing.com
D80 är väl den "bästa" Nikonkameran du kan få innan du måste hoppa över till helmanuella kameror (dvs kameror som enbart har manuella lägen på funktionsratten, alltså inte t.ex sportläge).
Jag tror det är värt att byta upp sig från en D40 till en D80, mestadels pga "problemet" med autofokusmotorn på D40n. Jag själv funderade på att byta till D80 från D50 men bestämde att det inte var värt det eftersom det inte skiljer tillräckligt mycket mellan dessa två kameror. Därför har jag bestämt mig för nya D300 istället.
Har använt D80 ett par gånger, tycker den är lagom i storlek.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack så mycket för era svar! Tror jag satsar på en d80 eftersom jag inte riktigt är nöjd med min d40, men inte är riktigt beredd att köpa en svårare/dyrare kamera.
Vet ni om det är stor skillnad i bildkvalite mellan d40 och d80?
Du kommer inte ångra dig om du köper en Nikon D80! Jag bytte från Canon EOS 350D till Nikon D80, och visst var den mkt dyrare, men absolut värt det!
Jag har både extern blixt och batterigrepp till min D80, och tycker att den kan kännas liten utan batterigreppet nu när man är van vid att det alltid suttit på.
När jag köpte min D80, så provhöll jag även D40 och tyckte den var ALLDELES för lite :O Hade nog även ångrat mig skarpt om jag köpt D40 istället för D80. Jag visste ju vad jag ville ha.
Nästa inköp till min D80, blir ett Nikon AF 50/1,8D :) *Lite OT bara*
Jag tycker att du ska byta till D80 för att få autofokusmotor, större grepp, bättre kamera osv.
D80n är underbar, du kommer inte ångra dig! Köpte själv min D80 den 21 december av Madick är på forumet, och ångrar absolut inte att jag sålde 400D.
Ang. bildkvaliten så är D80n och 400Dn likvärdiga, enda skillnaden egentligen (förutom grepp osv) är att D80n har fler funktioner.
Johanna - Instagram
Jag har också tänkt att köpa en D80, men vilket objektiv ska jag välja? 18-70mm f/3.5-4.5 eller 18-135 mm f/3.5-5.6. Det första objektivet har ju bättre bländare, men jag kommer fota hästar rätt mycket så jag vet inte om det räcker med 18-70. Hjälp mig! :P
Ett 18-135 klarar man sig ganska långt på. Jag har ett 18-70, men då fotar jag endast katter, och ska begränsa mig till ett 50/1,8. Så om du inte ska satsa på ett tele inom kort, så skulle jag ta 18-135
Ja, jag tänkte så också. Jag kommer ju vara helt pank efter köpet, så det tar ett tag att samla ihop pengar till ett bra tele.
Tack för hjälpen! Tror inte heller att jag skulle ångra mig, men man vill ju ändå vara säker när det är så mkt pengar.
Hade tänkt att bara köpa ett kamerahus (sålänge) , eftersom jag har två objektiv till min d40, men är det värt att betala lite extra för ett kit objektiv? menar då 18-135 eller 18-70.
Det är nog inte värt några extrapengar då du redan har 2 objektiv.