Fel på kameran?
För ca 3 månader sen lämnade vi in min kamera på lagning eftersom en kompis hund dragit ner den i golvet och blixten var helt sned. Den gav även mer rörelseoskärpa i sportläget än i normalläget. När vi fick tillbaka den för ca 1,5 månad sen så var det fortfarande rörelseoskärpa, men på alla lägen.
Idag åkte vi in igen, och jag fick en snabbkurs vad jag skulle ställa in på för att få dom bästa hästfotona (dvs. sportbilder). Kort slutartid och ISO på 800, eftersom det ansågs mörkt ute. Vi provade allt möjligt, men inget funkar. Är det fel på kameran, borde jag få en ny, eller är det jag som har fel inställningar? Jag har en Nikon D40, och jag upplever den som mkt sämre än innan olyckan. Lägger upp lite bilder från idag (min kompis fotade, vet att dom är tidigt tagna men ni ser ialla fall oskärpan).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Vi hade stativ, så det beror inte på att kameran rörde sig.
När det gäller den stora ryttaren - jag - så fick jag rida till Klasse eftersom han var för het i början, medryttaren fotar.
Här finns det mest oskärpa vid frambenen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Mitt fel eller kamerans?
Tror nog att största skillnaden på dessa bilder är ljuset.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#4 - Du hann visst titta, jag la visst upp den redigerade, nu är det orginalet.. Men bild 1 är ju väldigt mkt oskärpa i?
Ganska svårt att bedöma, lite med tanke på att medryttaren och inte du själv har tagit bilderna. Det kan ju också bero på objektivet, eller har du råkat ändra autofokuspunkt (väldigt lätt hänt)?
Hur blir det om du går ut en solig dag och fotar?
#5 Jo, visst är det det, men jag tror fortfarande att det är ljuset. På bild #2 har du fotat i motljus.
Har du använt samma inställning på dom bilder du jämför?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Bild 1 och 2, tagna idag;
- Enpunktsservo
- P-läge
- Slutartid 500
- ISO 800 (vinter, mörkt ute)
- Har provat autoläge och autoservo här med, samma resultat. Har provat läge Auto, sport, P och S. Ändrat ISO mellan 400 - 800.
Bild 3, tagna ca 4 månader sen;
- Automatisk Servo
- Autoläge
- Slutartid 500
- ISO 400 (sommar, ljust ute)
Vad jag vet är det inget fel på objektivet, om det var det du menade? Soliga dagar finns det inga här i Östergötland ;) Inte just nu i alla fall…
Alla bilder tagna med kitobjektivet 18-55 mm…