Nikon D40+ frågor= JA
Hejsan :)) Har precis fått min Nikon D40. Tycker att kameran är jättebra, men, jag -- hmm :P Skulle ut och fota hästar för ngn dag sedan, använde inte blixt då det var mitt på blanka dagen. Bilderna vart väldigt ljusa och ganska så kontrastlösa, sedan så ville jag ha mera suddigt i bakgrunden, på vissa kort blev det lite sudd, andra inte. Någon som vet hur jag endast får in fokusen på hästen, och varför blev bilderna så ljusa för ? (mulet väder) .
heeelp // Amanda
PS: visste ingen kategori så det fick bli övrigt :)
Ha större bländare så blir skärpedjupet kortare. Använd kortare slutartid?

ojojoj ,… ? hah .. nerå.. men ngn kanske kan förklara hur man gör allt det där ? ska läsa manualen igen också, o kolla lite artiklar, tack för svaret iaf :-D Hade på inställningen "utan blixt" men kanske skulle haft ngn annan ?
// :D
När jag fotar ute, dagstid brukar jag ha den på Auto, då går det också o ställa in fokus läge, vilket gör att man antingen kan få den med fokus på en punkt (massa sudd) ett hm, lager kan man kalla de (lite sudd i bkg) eller en där det är lika mkt fokus i hela bilden. Pröva dej fram med olika inställningar o så finns det ju en "hjälp" knapp som man kan använda: håll inne utzoomningen när du har markerat en funktion så kommer det upp lite info om den.
Jag har faktiskt inte läst min manual, men kan kameran rätt bra endå (enligt mej) xD Ursäkta om det blev lite långt… :) Bilden jag bifogar är fotad med enpunkts fokus o blixt inomhus o fokus ligger på ögonen (dock mkt svag blixt) :)
//Sofie

#3: Taack :) Då förstår jag lite bättre :D
#5 Sen är det bara o testa sig fram till det som känns bra osv :D