Tillräcklig upplösning?
Jag ska skicka en bild till Agria från min dressyrtränare på henne själv, eftersom hon ska börja jobba där och Agria vill skicka ut information om henne tillsammans med en bild.
Min tränare bad en annan elev skicka bilden till Agria innan men hon fick svaret att bilden inte hade tillräcklig upplösning. Så min dressyrtränare ville att jag skulle ta en ny bild på henne. Men jag vet ju att hon gärna vill ha just den bild hon valt så jag sa att jag ville ha bilden och kolla upp det.
Jag fick en CD med ett flertal bilder som min tränare köpt av en fotograf, så jag gissade att upplösningen inte skulle vara dålig. Och det är den inte, bilden har 180 pixlar/tum, och det är ju bra! En vanlig enkel digitalkamera tar oftast med 72 pixlar/tum, min kamera med 300 pixlar/tum. Jag gissar att tjejen som skickade bilden först inte tänkt på det men förminskat bilden innan hon skickade den.
Jag har skickat bilden igen utan att förminska. Vad tror ni? Visst räcker 180 pixlar/tum? Den ska inte förstoras mkt alls, bara en liten bild på ett papper.
Usch, vad mkt jag skriver… :S
Mvh //Loa
180 pixlar/tum räcker bra.
När mina bilder skulle tryckas i almanackan skulle de vara i liggande A4a format och då behövde de vara minst 250 pixlar/tum. Ska bilden du pratar om vara i litet format räcker 180 bra!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#1 Tack!
Då fixar det nog sig. Annars hade jag fått passa på att ta en bild nu när det äntligen kommit snö :)