Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 349 ggr
Mari
0

Hjälp med priser och annat

Nu under Januari startar jag min hemsida och mitt fotande mer på allvar.

Har kollat på några av era hemsidor på vad ni tar för priser för fotona.

Nu till frågan. Priserna för utskrifter och förstoringar tar man betalt för självaste bilden då och att köparen får betala utöver det även framkallningen?

Hur har ni satt priserna?
Tar ni betalat för att åka ut till nån och fota eller bara för bilderna de ev. vill köpa?

Nått annat man ska tänka på när man sätter priser?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavello
0

Priset för utskrifter ingår i vad utskriften kostar i själva verket. Vid privatfotografering så betalas milkostnaden och sen är det frivilligt att köpa bilder.

Mari
0

Så på ett ungefär vad tjänar du på en bild då?

Om du beställer bilder från nått tryckeri, tar du hem bilderna först och kontrollerar dem eller ber du dem på tryckeriet skicka dem till kunden direkt?
Tänkte för det blir ju en del fraktkostnader annars.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavello
0

Antingen skriver jag ut själv hemma eller så skickar jag dem till ett labb. Ju större bilder och desto fler desto mer tjänar jag på varje bild. Tex. det kostar kanske 29kr att framkalla A4 och jag tar 109kr för en bild så då tjänar jag 80kr (minus antingen färg, papper och frakt).

Jag sänder dem alltid hem till mig för att kontrollera att allt ser bra ut. Kunden betalar ju fraktkostnaden antingen genom att komma hem till mig eller att jag skickar det på Posten.

Mari
0

#3 Jag tänkte på frakten från tryckeriet till dig. eller du kanske har sån tur att du kan hämta på tryckeriet?
fast du kanske har den fraktkostnaden inräknad i priset också?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavello
0

#4 Frakten är inräknad i priset :)

Andreasson
0

Vid priser är jag väldigt flexibel, okej jag har inte fotograferat en enda häst i mitt liv. Men jag har fotograferat en massa annat konstigt som bröllop, marknadsföring m.m. och det är mycket bättre att vara flexibel.

Räkna in en massa konstigt som kundens behov och liknande.

Tror inte jag hjälpte dig någonstans men jag är trött och får väl skylla på det! 

/B.

Mari
0

#6 Jo lite hjälp var det allt :)
Men det vore ju bra att ha en liten prisplan på hemsidan så folk vet vad det kommer att kosta.

Det här med flexibelt har jag kört med förr, jag tycker sånt är skitsvårt speciellt när man själv inte vet nå riktlinjer över hur mkt man kan ta betalt. De sista två gångerna har jag frågat kunden vad han/hon tyckte det var värt och fick båda gångerna mer pengar än vad jag själv hade tänkt mig :P

Hur menade du med kundens behov? Du kankse kan förklara det lite bättre nu om du inte är trötter ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Andreasson
0

#7 Inte för att jag inte är trött nu men jag har iaf fått lite sömn.

Kundensbehov är vad kunden verkligen behöver, hur bildena ska vara, användas och liknande. En "kund" ser att på hemsidan står det "100:-/bild utskriven och klar" 25-30:- av det går till ett labb. Kunden säger att den vill ha fyra bilder, du säger ja men när du sen tänker efter på vilket jobb du lägger ner så kanske 300:- för jobbet känns väldigt lite. Så OM man har en prislista på hemsidan så bör man kanske skiva ut att det är bara riktpriser.

Som sagt, fortfarande trött men nu fattar iaf jag vad jag skriver ;) 

/B.

Mari
0

#8 Ja nu förstår jag :)
Tack för tipset om riktpriser ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se