Ska köpa objektiv...
Men vilket?! Jag är ute efter en bländare på 2,8 över hela omfånget, ska ha det inomhus, både i vanliga hus och i ridhus, zoom vore trevligt, men det blir nog dyrt… har en Canon EOS 400D. Max ca 3000 kr (kan sträcka mig till 3500, men då får jag köra bensinsnålt med bilen ;)) Några förslag?
Du kommer inte att få något bra nytt telezoomobjektiv för de pengarna utan du får titta på begagnatmarknaden tex. på blocket eller fotosidan.
Canons 70-200 2.8 skulle nog passa eller om de har ett 80-200 2.8 (ingen aning, är nikonist)

Nej, jag vet, men jag vill inte ha från 70 mm, då kan jag inte använda det inne (har ett 70-300) Så jag funderar på ett från runt 20 eller så
Jag tror inte ens det finns några 20-200/2.8 objektiv?!

Nej, men vem har sagt att det ska vara upp till 200 då? ;)
Perspektivet blir fel om du börjar på 20 och kanske lite långt ifrån men det funkar, men satsa då antingen på Canon 50mm 1.8 (för runt tusenlappen) eller ett Tamron 28-70 2.8.

Någonstans ska man ju sätta lägsta gränsen ;) Vill kunna ta bilder inomhus i vanliga möblerade rum, samt på något längre avstånd utomhus. mellan 20 och 70 mm någonstans hamnar man då antar jag (70 mm är på tok för mycket inne i ett vanligt rum tycker jag)
Har skrivit upp Tamron 28-75/2,8, Sigma 24-70/2,8 och Sigma 28-70/2,8 på en lapp för några månader sen. Alla kostar i princip lika mycket, vilket ska man isf satsa på? Lutar mot tamron 28-75, pga de extra 5 mm på dettta
Tycker 28-75 låter bäst av dessa.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tycker dock att 70 är litet för hästfotografering, oftast. Mer OK om man står och trängs med andra fotografer utanför ett ridhus i Skövde eller så men för actionbilder och så så är det ofta kort…
I mellanstora/små ridhus kan jag tänka mig att 75mm kan räcka om du beskär ganska kraftigt efteråt. Utomhus eller på större ytor (stora ridhus/utomhusbanor) tror jag det blir värre.
Har ju själv ett 80-200/2,8 och det är inte ofta jag fotar på bara 80mm, utan går oftast upp emot 120-200mm zoom, även i mindre ridhus.
Jag tror nog att 75mm räcker alldeles lagom i ridhus men blir för litet ute men då har du ju ditt 70-300mm. Brukar själv använda bara 50mm 1.8 då jag fotar i ridhus och det är inte alltid man har tillgång till att stå på banan och zooma med fötterna men har inte behövt beskära trots att hindrena är en bit bort.
Det blir vad man gör det till ^__^

Jag tycker 70 blir i närmsta laget i ridhus… fast då står jag iof inne på banan. Fotar med fast 50/1,8 eller 70-200 i större ridhus.

Utomhus har jag ju mitt 70-300, tex vid ridhuset i Skövde ;) Provade med 18-55 mm utanför i våras, funkade rätt bra om man stod i klungan med alla andra. Sen bytte jag till 70-300 för att fota Finbarr på framridningen och sen behöll jag det på och stod på rätt långt avstånd bakom klungan och tog bland annat bilden jag bifogar, den är inte beskuren.
Jag får ju välja mellan ett normalzoom och ett telezoom, och jag tror jag har mer nytta av normalzoomen eftersom jag vill kunna använda det till annat än ridhusfotografering också. Just nu använder jag 18-55/3,5-5,6 inne i hus, utan att zooma (=18 mm). Ett fast på 50/1,8 vet jag inte om jag vill ha, 50 är också rätt mycket inne, och att vara utan zoom känns ganska handikapande
jojjehanna och Akerberg: Brukar ni fota på Kuletomten (SRF) i Skövde? eller är det bara Grevagården/jutagården?

#13 Grevagården menar jag (och Jojjehanna brukar ju vara där också så jag antar att hon också är där och cyklar nu)
Kultomten har jag aldrig varit på
#13 och #14 precis, bara Grevagården, har inte hört talas om det andra…

Kuletomten har aldrig några avelsarrangemang.

#15 Har för mig att det är Skövde Ryttarförening som håller till på Kuletomten
#15 Kuletomten = Skövde ryttarförening
#16 Förvisso, men vi har goitt om tävlingar och ett stort ljust ridhus att fota i ;)

Nu har jag beställt ett Tamron 28-75/2,8 hos Media Markt, de hade det inte hemma så jag får vänta några dagar *otålig*
Vad kul!